Cu câteva zile înainte de alegerile locale, Gazeta de Cluj i-a ,,provocat” pe candidatii pentru Primaria Cluj-Napoca sa ofere solutii pentru descongestionarea traficului clujean. În urma ,,testului”, parerile au fost împartite, unii fiind de acord cu construirea unui pasaj subteran pe sub centrul istoric al municipiului, în timp ce altii sunt de parere ca aceasta solutie nu e fezabila, propunând alte solutii mai concrete.
Traficul a devenit o adevarata problema , si nu numai în România, ci si în întreaga lume. În ceea ce priveste municipiul Cluj-Napoca, traficul este infernal, mai ales în timpul orelor de vârf. Municipiul se afla pe pozitia a sasea în topul oraselor din Europa de Sud-Vest privind numarul mare de autoturisme raportat la numarul de locuitori. Desi solutii pentru descongestionarea traficului au fost gasite, pâna în prezent nu s-a pus nici macar una în practica, iar clujenii suporta consecintele. Pe lânga solutiile ,,clasice” cum ar fi regândirea unor sensuri de mers sau instalarea unor semafoare, s-a propus si crearea unui pasaj subteran pe sub centrul istoric al municipiului. În cadrul Comisiei de Urbanism din luna aprilie au fost prezentate trei variante de tunel pentru traficul rutier, însa care au fost respinse pe motiv ca ar fi ineficiente si ca Primaria trebuie sa se concentreze momentan pe finantarea unor centuri ocolitoare. Arhitectul Sorin Scripcaru, cel care s-a ocupat de acest proiect a propus realizarea tunelului prin metoda scutului, la o adâncime de 11 metri, proiect ce a fost evaluat la 60 de milioane de euro. Desi membrii CTATU nu au votat nici una dintre cele trei variante, luând hotarârea ca acestea sa fie refacute, au fost de acord ca cea mai potrivita ar fi cea care implica intrari si iesiri comune, deoarece ar scuti Primaria de exproprieri si eventuale demolari. Pasajul are ca scop devierea traficului rutier din centrul istoric, unde vor circula doar biciclistii, pietonii si mijloacele de transport în comun.
Traficul, scapat de sub control
În opinia lui Remus Lapusan, candidatul social-democratilor pentru Primaria Cluj-Napoca, traficul clujean este un adevarat infern, ce a scapat de sub control. Potrivit acestuia, exista o multime de solutii, însa nimeni nu face nimic ca acestea sa fie puse în practica. ,,Eu as propune o multime de solutii. În primul rând, centurile de ocolire Bulevardul Muncii-Apahida si Vâlcele Apahida trebuie puse în functiune cât de repede posibil. De asemenea, la autostrada Transilvania lucrarile ar trebui sa se faca într-un ritm mai alert, în special pe ruta Cluj-Napoca-Turda, lucru ce ar diminua traficul din muncipiu. O alta solutie este unda verde, un sistem de reglementare pe care chiar eu îl voi pune în aplicare anul acesta, dar si construirea unor parkinguri pe schelet metalic, care sunt si mai utile, dar si mai rapide de construit. În acelasi timp, construirea de parkinguri la intrarea în oras si montarea de semafoare ar descongestiona o parte din trafic. În plus, un sistem de monitorizare al traficului cu ajutorul camerelor video ar fi o solutie exceptionala, iar cei care vin si ies din municipiu vor sti ce rute sa evite si pe unde sa o ia”, a declarat Lapusan. În ceea ce priveste construirea unui pasaj subteran pe sub centrul istoric, presedintele PSD Cluj-Napoca e de parere ca respectivul pasaj e doar de perspectiva, si ca un singur pasaj nu este de ajuns pentru o descongestionare eficienta a traficului clujean, însa construirea de asttfel de pasaje ar fi o solutie pentru diminuarea traficului.
Strategii diverse
Candidatul UDMR pentru functia de edil al municipiului Cluj-Napoca, Laszlo Attila a declarat ca pe termen scurt cele mai potrivite solutii pentru descongestionarea traficului sunt sistemul de unda verde, repozitionarea statiilor de pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 si Strada Memorandului si introducerea etapei a doua în reorganizarea circulatiei, prima etapa constând în reorganizarea traficului din zona Catedralei Greco-Catolice. ,,Pe termen mediu, ar trebui regândit traseul Bulevardul 21 Decembrie 1989- Piata Unirii, care sa fie utilizat pentru axul vest-est, iar pe termen lung, centurile ocolitoare sunt cele mai potrivite solutii pentru a scapa de tranzitul dintre cartiere. De exemplu, daca cineva vrea sa ajunga în Gheorgheni mai mult ca sigur ca o va lua pe centura si nu prin centrul orasului. Tot pe termen lung, în partea de nord sa se prelungeasca Bulevardul Muncii spre Apahida, lucrare ce tine de Consiliul Judetean. În legatura cu tunelul ce se va construi pe sub centrul istoric, eu sunt foarte pesimist din mai multe motive. În primul rând, cei care fac astfel de afirmatii nu tin cont de structura geologica si de faptul ca în acea zona vestigiile istorice sunt pe diferite nivele, iar descarcarea lor ar dura ani de zile. Iar din punctul de vedere al staticii, cladirile medievale ar putea fi periclitate”, a explicat Laszlo. În acelasi timp, acesta a tinut sa precizeze ca un tunel ce ar putea fi construit este cel de la Taietura Turcului, proiectul având planul de executie înca din anul 1990. Potrivit acestuia, acest tunel ar putea rezolva accesul catre parcul industrial Tetarom I si ar putea face legatura între strada Ieremia si Calea Baciului.
Propuneri taraniste
Horea Dan, presedintele PNTCD Cluj-Napoca este candidatul taranistilor pentru postul de primar al municipiului. Acesta a confirmat faptul ca traficul clujean este un adevarat cosmar pentru soferi, dar si pentru pietoni. Dupa parerea lui Dan, cea mai eficienta solutie pentru descongestionarea traficului este scoaterea autovehiculelor de tonaj mare din oras prin construirea unor centuri ocolitoare, dar si mutarea firmelor din centrul orasului în parcul industrial. ,,Centurile sunt esentiale, 30% dintre masini traverseaza orasul pentru a ajunge la diferite destinatii. În plus, construirea de parkinguri la intrarea în oras pentru navetisti ar rezolva o parte din problema. Totodata, este nevoie de asa-zisul management al traficului prin intermediul semafoarelor inteligente. Nici transportul în comun nu trebuie sa fie neglijat. Acesta trebuie sa fie regândit, astfel încât calatorii sa aiba conditii optime de calatorie. O strategie ce ar descongestiona traficul este transformarea zonei centrale într-o zona de promenada, lucru ce ar contribui la dezvoltarea turismului. Aceasta ,, transformare” trebuie sa fie aplicata treptat, la început zona sa fie închisa doar în week-enduri, apoi definitiv”, a afirmat Horea Dan. În ceea ce priveste construirea unui tunel pe sub centrul istoric al municipiului, acesta a declarat ca ,,este o prostie. Este o solutie scumpa, iar respectivul tunel, pâna la urma, trebuie sa fie ventilat, iar noxele vor ajunge tot în oras. Numai întretinerea lui costa o avere, ce sa mai vorbim de construirea lui”, a zis indignat Dan. Totodata, acesta a mai afirmat ca proiectul nu este fezabil si ca studiile de fezabilitate se fac de oameni incompetenti, care nu au studii în domeniu.
Solutii ,,originale”
,,Socul liberal”, Manuel Chira, candidatul PNL pentru Primaria Cluj-Napoca a declarat ca traficul clujean este absolut îngrozitor si ca solutiile propuse de el sunt concrete, nu ,,originale”. Printre propunerile acestuia se numara construirea a doua centuri intravilane, proiect ce poate fi pus în practica prin accesarea fondurilor Uniunii Europene. ,,Eu cred ca daca am permite autovehiculelor sa circule pe linia de tramvai ar fi o solutie eficienta. De asemenea, vom propune construirea unei linii de tramvai, care sa faca legatura între Floresti si Jucu. În plus, noi nu suntem de acord cu construirea unui tunel pe sub centrul istoric deoarece, dupa ce am vorbit cu specialistii, am constatat ca centrul istoric este stratificat pe mai multe nivele, iar un astfel de tunel ar distruge totul”, a afirmat Chira.
Potrivit lui Ionut Tene, candidatul din partea PNG-CD pentru postul de primar al municipiului, motivele pentru care traficul clujean este atât de groaznic sunt autovehiculele de tonaj mare care traverseaza orasul si lipsa drumurilor care sa faca legatura între cartiere. ,, Traficul din Cluj-Napoca este groaznic. Sunt sofer si stiu ce înseamna acest lucru. Daca ar fi dupa mine, eu as construi drumuri care sa faca legatura între cartiere si as contrui doi kilometri de drum care sa lege Fagetul de Marasti si de Bulevardul Muncii. De asemenea, finalizarea centurilor ocolitoare ar trebui sa fie prioritara. Iar în legatura cu pasajul subteran care strabate centrul istoric, consider ca ideea este vizionara si ar putea diminua traficul clujean”, a încheiat Tene.
De ce nu merita sa faci un tunel pe sub centru?
Potrivit unor specialisti clujeni, un astfel de tunel nu se poate realiza prin sapatura deschisa, iar pentru utilizarea metodei scutului este nevoie de o lungime a tunelului de cel putin cinci kilometri si nu unul, asa cum doreste municipalitatea. ,,Scutul respectiv este o fabrica întreaga. Nu se justifica cheltuielile pentru el la un tunel de sub 5 kilometri. Nu îti recuperezi investitia daca faci numai un kilometru", e de parere Arghir Bizo, inginer minier. Potrivit acestuia, înainte de a se gândi la un pasaj subteran, Primaria trebuie sa realizeze centurile ocolitoare ale orasului. În opinia acestuia, ideea unui tunel este o idée generoasa, dar nu e fezabila, iar pâna atunci, solutia pentru traficul clujean sunt inelele de ocolire.
Timea Moldovan