Primarul Emil Boc a anunţat că mai multe localităţi din zona metropolitană a localităţii Cluj-Napoca s-au alăturat în mod legal pentru înfiinţarea unei asociaţii metropolitane de transport, care va permite astfel intrarea RATUC pe traseele dintre aceste localităţi, prin transformarea ei în societate comercială şi anularea obligativităţii de a organiza licitaţii pentru serviciile de transport în comun.
„Am semnat, împreună cu primarii din Apahida, Floreşti, Baciu, Chinteni şi Ciurila, actele de constituire a Asociaţiei Metropolitană de Transport, care urmează să fie validată de instanţă săptămâna care urmează, după care ne vom adresa Consiliul Local să scoată traseele cu aceste comune din lista licitaţiilor pentru transportul public de călători. Astfel, din vară, sperăm cât mai repede cu putinţă, RATUC să-şi extindă transportul în zona metropolitană. E deschisă şi pentru Jucu şi altele, acesta e doar primul pas. Cu siguranţă va fi extins şi în alte comune”, a declarat edilul Emil Boc în cadrul unei conferinţe de presă.
Primarul a explicat că, după validarea asociaţiei, vor fi adoptate noi Hotărâri ale Consiliului Local, ca mai apoi RATUC să poată intra cu traseele în comunele respective. Asociaţia e deschisă tuturor comunelor, primele alese fiind cele care „au graniţă comună cu municipiul Cluj-Napoca”. „Regia se va transforma, în perspectivă, în societate comercială şi va realiza transportul în zona metropolitană. Parcul auto va creşte, bineînţeles, avem deja în plan să achiziţionăm anul acesta între 10 şi 15 autobuze. Şi directorul RATUC a anunţat că e interesat de dezvoltarea părţii de troleibuze, inclusiv pentru zona metropolitană. Floreştiul se pretează la troleibuze”, a completat Emil Boc.
RATUC devine SC
Directorul RATUC, Liviu Neag, a declarat că cel mai târziu în 2014 regia poate deservi rute de transport în judeţ. „Avem 190 de autobuze din care 135-140 deservesc municipiul. Ca să deservim Floreştiul ne-ar trebui 15 autobuze conform studiilor pe care le-am făcut. Oricum în luna mai se va constitui prin instanţă asociaţia şi după aceea va avea loc prima şedinţă. Noi susţinem să se liciteze traseele, nu ne deranjează, doar să se meargă pe preţ ca o condiţie principală. Pe fondurile europene următoare se dau fonduri importante pe partea de achiziţie de mijloace de transport în comun, Bulgaria a câştigat o finanţare de 40 de milioane de euro pe tramvaie încă de anul acesta. Noi vom avea voie de anul următor să aplicăm, aşa că putem dezvolta şi o reţea pentru troleibuze, metropolitană şi să cumpărăm şi troleibuze”, a declarat Neag pentru Ziua de Cluj.
Încă de la începutul anului, primarii localităţilor din zona metropolitană a municipiului Cluj-Napoca şi-au anunţat intenţia de a acorda contractele pentru transportul public al călătorilor Regiei Autonome de Transport Urban Călători (RATUC), începând cu data de 1 mai. Localităţile Floreşti, Baciu, Chinteni, Apahida şi Feleacu, în calitatea de membri în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară, nu mai trebuie, potrivit legii, să organizeze licitaţie pentru aceste servicii, dată fiind această calitate.
Unul dintre proiectele asociaţiei are ca obiectiv extinderea şi modernizarea serviciilor de transport în comun prin atragerea de fonduri europene pentru modernizarea drumurilor şi achiziţionarea de autobuze moderne. Comunele Floreşti, Baciu, Apahida şi Chinteni au aprobat deja hotărârile privind acordarea serviciului de transport în comun regiei din municipiul Cluj-Napoca.
Prefectura a cerut bază legală
”În momentul de faţă, în zona metropolitana sunt demarate mai multe proiecte legate de transport. Unul dintre ele este cel al pistelor de biciclete, dezvoltat şi promovat pe fonduri europene pe ADI-ul (Asociaţie de Dezvoltare Intercomunitară, n.r.) metropolei. Mai avem un proiect care trebuie să intre la finanţare, cel care priveşte staţiile de transport în comun, care priveşte toata zona metropolitană, inclusiv Apahida. Din punctul meu de vedere acest ADI funcţionează de luni bune, motiv pentru care am putut să accesăm fonduri europene”, a declarat Horea Şulea pentru Gazeta de Cluj.
Prefectura Cluj a cerut, la începutul acestui an, administraţiilor locale ale acestor localităţi să-şi anuleze hotărârile prin care s-a decis ca RATUC Cluj-Napoca să preia transportul în comun, pentru că o astfel de decizie este ilegală şi poate fi oricând atacată.
”Este vorba despre o măsura care avantajează regia municipiului în detrimentul operatorilor privaţi de transport. În privinţa asigurării transportului în comun, sunt prevederi stricte, iar acest serviciu nu poate fi atribuit fără o licitaţie publică organizată în prealabil. În acest moment, hotărârile emise de comunele Floreşti, Apahida, Baciu şi Chinteni nu sunt legale, ca atare am declanşat procedura prealabilă şi am cerut anularea lor. Acest lucru nu înseamnă că nu pot fi găsite soluţii pentru ca RATUC să poată să opereze şi în comunele limitrofe. De altfel, înţeleg că este aşteptat acum noul statut al Asociaţiei Metropolitane, astfel ca regia municipiului să poată primi sarcini noi. Dacă tot acest demers are o bază legală, atunci nimeni nu va mai avea nici un interes să conteste demersul autorităţilor”, a declarat prefectul Gheorghe Vuşcan.
Diana Gabor