Trei șomeri cu patru clase au fost trimiși în judecată după ce au vândut pe trotuar parfumuri contrafăcute sub numele Yves Saint Laurent și Versace, cumpărate din Dragonul Roșu cu 10 lei sticla. Au fost prinși în 2021, lângă un supermarket din Bistrița, cu opt sticle de parfum fake și nouă seturi de cuțite, vândute „la ochi”, între 20 și 40 de lei. Giganții modei s-au constituit parte civilă și au cerut daune pentru folosirea ilegală a brandurilor.

Deși au trecut doi ani până să ajungă în fața instanței, procesul a fost rapid: amendați cu câte 1.500 de lei și obligați să plătească 220 de euro în total, cu titlul de despăgubiri morale. Judecătorii au decis că închisoarea ar fi disproporționată. Prejudiciul? Imaginea brandurilor, nu banii pierduți, deoarece nu s-a demonstrat că s-a vândut vreun produs.

Întrucât infracțiunea a fost comisă pe teritoriul județului Bistrița-Năsăud, cei trei au fost judecați aici. Practic, în 2021, cei trei au fost prinși de un echipaj de jandarmi, în timp ce încercau să vândă parfumuri contrafăcute, în apropierea unui supermarket din Bistrița. Jandarmii au chemat poliția, parfumurile au fost confiscate, iar cei trei s-au ales cu dosar penal.

„În data de 20.04.2021, în jurul orei 13:40, în timp ce se aflau în fața magazinului Profi din Bistrița, Bistrița-Năsăud, prin oferirea spre vânzare, inculpații au pus în circulație un număr de 8 sticle de parfum și două seturi de cuțite purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare”, se arată în motivarea sentinței.

A fost vorba despre parfumuri Yves Saint Laurent, Pacco Rabanne, Carolina Herrera sau Versace. Asupra celor trei, jandarmii au găsit 8 sticle de parfum și 9 seturi de cuțite. Acestea erau vândute la prețuri derizorii: 20-30 de lei, iar cuțitele cu 30-40 de lei, „în funcție de client”.

„Fapta imputată inculpaților, în materialitatea sa, precum și în ce privește latura subiectivă, este dovedită cu probele administrate în faza de urmărire penală, probatoriu necontestat în cauză. În ceea ce privește latura subiectivă a infracțiunii, instanța reține că fiecare inculpat a săvârșit fapta cu intenție directă, astfel cum este aceasta definită în art. 16. alin 3 lit. a Cod penal. În cauză nu s-a făcut dovada existenței vreunei cauze justificative sau de neimputabilitate, fiecare inculpat recunoscând în totalitate săvârșirea faptei (…) Instanța reține că în cazul inculpaților scopul pedepsei, respectiv asigurarea echilibrului real între gravitatea faptei și periculozitatea infractorului, pot fi realizate în mod eficient prin aplicarea unei pedepse cu amendă penală (într-un cuantum al zilelor îndreptat spre maxim, iar al sumei spre minim) nefiind oportună și nici proporțională condamnarea lor la o pedeapsă cu închisoarea. Amenda penală, în opinia instanței, este de natură a oferi o șansă inculpaților de a conștientiza gravitatea comportamentului lor și posibilitatea de a se reintegra în societate, asigurând pe deplin atât constrângerea și reeducarea inculpatului, cât și funcția de exemplaritate”, se arată în motivarea sentinței date de Judecătoria Bistrița.

Cei trei au primit 150 de zile de amendă, însumând câte 1.500 de lei, scăpând astfel de condamnare de orice fel.

„Raportat la situaţia de fapt ce face obiectul prezentei cauze, instanţa apreciază că sunt îndeplinite condiţiile răspunderii civile delictuale. Astfel, fapta ilicită a inculpatului a constat în acţiunea de punere în circulaţie, fără drept, a unui produs purtând o marcă identică sau similară cu o marcă înregistrată pentru produse identice sau similare. Raportul de cauzalitate între fapta ilicită şi prejudiciu, precum şi vinovăţia fiecărui inculpat, rezultă în mod neîndoielnic din probatoriul administrat, astfel că cerinţele instituţiei răspunderii civile delictuale sunt îndeplinite în cauză”, mai spun judecătorii.

Potrivit acestora, prin oferirea spre vânzare, la prețuri inferioare celor practicate în mod obișnuit a unor produse care poartă o marcă înregistrată, titularii mărcilor înregistrate sunt vătămați prin lezarea imaginii, justificându-se astfel acordarea de daune morale.

Daunele morale acordate de instanță sunt însă de doar 100 de euro în cazul brandului Yves Saint Laurent și de 120 de euro în cazul celor de la Versace. Cei 220 de euro sunt plătiți în solidar de cei trei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.