Oficialii Comisiei Europene au declarat la mijlocul săptămânii trecute că triplarea taxei auto impusă de fostul guvern Tăriceanu ar fi ilegală. În consecinţă, actualul executiv trebuie să găsească o formulă nouă pentru calcularea taxei pentru maşinile uzate. Chiar dacă oficiali ai PDL au declarat acum câteva luni că doresc eliminarea în totalitate a taxei auto, criza financiară şi lipsa banilor la buget îi opresc să facă acest lucru. Cel mai probabil, în următoarea perioadă se va reveni la nivelul taxei de poluare adoptată prin ordonanţă de urgenţă la mmijlocul anului trecut.   

Scurtă aducere aminte

Taxa auto a fost introdusă de la 1 ianuarie 2007, sub forma unei taxe de primă înmatriculare. După ce Comisia Europeană a declanşat procedura de infrigement împotriva României, solicitând modificarea taxei auto, deoarece favoriza maşinile noi, Guvernul Tăriceanu a decis, în aprilie 2008, să introducă taxa de poluare auto, de la 1 iulie, care să fie calculată în funcţie de datele tehnice ale maşinii, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Astfel, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut în cazul autoturismelor second- hand de până în 2.000 de centimetri cubi. Decizia a dus la scăderea vânzărilor de maşini noi şi la creşterea înmatriculărilor de maşini second- hand de import, astfel că Guvernul a decis, în luna decembrie 2008, printr-o ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană, în timp ce taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second- hand a fost triplată.

Triplatea taxei lui Tariceanu este ilegală

Pentru a combate importurile masive de automobile rulate şi invocând protecţia mediului, Tăriceanu a decis astfel, să tripleze taxa auto pentru maşinile folosite începând cu 15 decembrie 2008, tot atunci fiind triplată şi taxa pe poluare pentru autovehiculele noi Euro 4 care au motoare de peste doi litri, fiind exceptate, în schimb, maşinile noi cu motoare mai mici de doi litri, cele Euro 5, cu propulsoare electrice sau hibride. Explicaţia Premierului, la acea dată, a fost aceea că măsura are menirea de a încuraja industria auto din România.

Ministrul Mediului nu aprobă

Noul ministru al Mediului, Nicolae Nemirschi, a declarat, că ordonanţa ce prevede triplarea taxei auto ar trebui suspendată. Reprezentanţii Departamentului pentru Afaceri Europene au confirmat faptul că au primit o informare din partea Uniunii Europene cu privire la această triplare a taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand, enunţând faptul că această ordonanţă încalcă legislaţia europeană. Ministrul mediului a propus premierului Emil Boc mai multe variante pentru modificarea regimului de taxare auto. Astfel, taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatricularii şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare. O altă variantă este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie. Există însă şi posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare. La nivelul Uniunii Europene, s-a elaborat un proiect de unificare a principiilor de aplicare a taxei auto din toate cele 16 state membre care au adoptat o astfel de măsură, astfel că Guvernul nu poate acţiona în acest sens, înaintea analizării răspunsului instituţiilor europene. Astfel stând lucrurile, ministrul Mediului va lua o decizie finală cu privire la această taxă, după analizarea propunerilor de către Guvern, cât şi după consultarea instituţiilor europene.

CE informase – Guvernul nu luase aminte

Purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene pentru domeniul taxelor, Maria Assimakopoulou, a declarat că Executivul UE a adresat autorităţilor române încă din 22 decembrie 2008 o scrisoare în care se arăta că noua reglementare referitoare la taxa auto nu se conformează legislaţiei UE.

Mediul propune variante

Variantele gândite de ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, înainte de a se cunoaşte propunerea Comisiei Europene în ceea ce priveşte modificarea taxei de poluare auto, au fost acestea:
 – Ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie 2008;
 – Taxa să fie redusă ca valoare la momentul înmatriculării şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de catre proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare.

UE nu este de acord cu triplarea taxei auto

Comisia Europeană a informat autorităţile române că ordonanţa de urgenţă prin care taxa auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară, urmând ca Guvernul să ia o decizie pentru a se intra în legalitate. Decizia fostului Guvern Tăriceanu mulţumeşte doar pe jumătate Comisia Eurpeană (CE), aceasta nefiind de acord cu triplarea taxei auto pentru maşinile second- hand, însă este de acord cu lipsa taxei pentru maşinile noi.

Soluţii propuse de Comisia Europeană

Printre soluţiile propuse de CE se regăseşte revenirea la valorile din iulie 2008 sau diminuarea şi includerea taxei în impozitul pe maşini, acestea fiind şi soluţiile intuite de ministrul român al Mediului. Ordonanţa de urgenţă a lui Tăriceanu încalcă legislaţia europeană şi ca atare România trebuie să intre în legalitate. Astfel, premierul Emil Boc şi miniştrii implicaţi trebuie să se consulte cu privire la identificarea unei soluţii cât mai curând. Din declaraţiile demnitarilor, însă, reiese faptul că o rezoluţie urmează a fi luată de Executiv după data de 15 ianuarie 2009.

Romania amendată sau chemată în judecată

Încălcarea Tratatului de Aderare ar aduce România în faţa Curţii Europeane de Justiţie, ţara noastră riscând amenzi importante. Există chiar posibilitatea ca României să i se ceară să returneze sumele percepute pentru taxa considerată a fi ilegală. România ar putea fi dată în judecată de Comisia Europeană, în primăvară, dacă noul Guvern va întârzia să modifice această formă a birului.

Supoziţii

După ce reprezentanţii Uniunii Europene au anunţat că triplarea taxei auto este ilegală, oficialii români au anunţat că viitoarea taxă auto va respecta ideea conform căreia, poluatorul pe termen lung va plăti. Ceea ce se va lua în considerare este gradul de poluare stabilit de producătorii automobilului şi măsurătorile făcute la revizia tehnică – durata de viaţă a maşinii nemaifiind luată în calcul. Înalt funcţionarii statului, în deliberarea deciziei finale care urmează a fi prezentată în faţa Comisiei Europene, trebuie să ia în calcul câteva necunoscute, printre care: cumpărătorii de maşini second-hand, producătorii români auto, pretenţiile Comisiei Europene. Ceea ce le rămâne de făcut cetăţenilor de rând – de altfel cei mai afectaţi de acest act normativ -, şi demnitarilor, este să aştepte decizia CE, după ce vor fi înaintate propunerile României.

Mihaela Mocanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.