Din ce în ce mai multi clujeni semnaleaza autoritatile locale faptul ca mersul pe jos este aproape imposibil deoarece nu mai e loc pe trotuare din caza masinilor.
Masinile parcate pe trotuare sunt un subiect de reclamatii pentru clujeni, chiar daca administratia publica locala “si-a facut temele” la acest capitol. Însa, parkingurile din Marasti, cel de pe strada Motilor sau din Piata Mihai Viteazu sunt mereu goale, soferii prefera sa parcheze masinile pe trotuare, uneori aproape de peretii cladirilor. Unul dintre exemple poate fi trotuarul de pe strada Republicii, unde soferii parcheaza masinile personale sau de serviciu pe trotuar pâna lânga peretele magazinelor. Si strada Samuil Micu se confrunta cu aceiasi problema. Pietonii sunt nevoiti sa foloseasca carosabilul si sa ocoleasca masinile pentru a se deplasa. Si masinile de scoala sunt parchate pe trotuar, deci “cum pot instructorii sa-si învete elevii sa respecte legea?”, povestesc oamenii. “Trotuarul este o zona special amenajata pentru noi pietonii si acum s-a transformat într-o adevarata parcare”, spune iritata o doamna care e nevoita sa mearga ocoleasca masinile ca sa poata circula. Pe arterele principale unul dintre motivele pentru care s-a ajuns în aceasta situatie a fost ca urmare a deciziei de eliberare a primei benzi de circulatie, banda destinata mijloacelor de transport în comun. “Nici nu mai exista diferente între parcari si trotuare”, povesteste un pieton enervat. Pentru locuitorii din zonele cu “parcari pe trotuare”, dar si pentru pietoni, transportarea unor bagaje voluminoase sau a carucioarelor de copii a devenit o problema majora. Pentru a se rezolva acest caz, mamicile au decis sa protesteze fata de modul în care soferii îsi parcheaza masinile pe trotuarul orasului: “Nu putem circula pe trotuare cu carucioarele din cauza masinilor parcate neregulamentar. Suntem obligate sa folosim carosabilul agolmerat si sa punem viata copiilor nostri în pericol”, sustine o tânara mamica. S-a sperat ca acest protest sa fie un prim pas în atragerea atentiei autoritatilor locale, însa, pâna acum nimic nu s-a schimbat. O alta problema cu parcarile pe trotuar se situeaza si în cartierul Manastur, în zona Parâng, o strada împânzita de masini parcate aiurea. Un cetatean a înaintat o sesizare administratiei locale, prin care descria greutatea cu care se circula în aceea zona. Potrivit acestuia, pentru a ajunge în statia Minerva, oamenii trebuie sa treaca prin benzinaria Petrom, ceea ce este o adevarata aventura pentru unii. Pietonii trebuie sa se strecoare printre masinile care alimenteaza cu combustibil deoarece trotuarul din zona este mereu ocupat cu masinile parcate pe tot trotuarul. Dupa ce pietonii reusesc sa treaca de înghesuiala din benzinarie, acesia dau de un trotuar nereabilitat plin de cratere si gropi. Cetateanul care a reclamat problema le-a propus o solutie autoritatilor locale pentru a remedia situatia: “Pentru remedeierea situatiei, cred ca ar fi indicat sa se faca un trotuar îngust, unde masinile sa nu poata parca masinile”.
Desi soferii sunt deseori amendati de catre agentii comunitari, acestia încalca în continuare legea. În Cluj-Napoca, masinile parcate neregulamentar sunt ridicate de catre RADP, sau se aplica sanctiuni contraventionale pentru stationarea autoturismele pe domeniul public sau pentru cele stationate în locuri interzise.
Beatrice Golondzac