Gazeta de Cluj vă prezintă a treia parte a auditului realizat la Primăria Apahida, în urma căruia se dezvăluie faptul că șefii instituției au dispus de bugetul comunei ca de propriul buzunar. Chiar dacă până în momentul de față au fost dezvăluite mai multe nereguli, nici o instituție de control nu a anunțat public că persoanele responsabile de prejudiciile cauzate în bugetul primăriei Apahida sunt chestionate vizavi de modul în care au dispus de fondurile respective. Spre exemplu, unii angajați din Primăria Apahida au beneficiat de sporuri salariale nemeritate în valoare totală de peste 1,2 milioane de lei!

 

În perioada 2009-2013 la Primăria Apahida a fost realizat un audit vizavi de modul în care șefii instituției au dispus de fondurile publice ale administrației locale. Chiar dacă raportul respectiv arată că banii au fost cheltuiți discreționar și fără a se respecta legile administrației locale, raportul zace în sertarele Prefecturii Cluj.

Spre exemplu, ”Primăria comunei Apahida utilizează un soft pentru activitatea de contabilitate achiziționat de la SC Industrial Software. Pentru acest soft se achită lunar suma de 3.867, 50 de lei/lună, o sumă foarte mare în comparație cu calitatea acestui soft”, arată autorii auditului. De asemenea ei mai explică și modul pentru care un evaluator din zonă, Vasile Bojan, a încasat de două ori onorariul plătit de Primăria Apahida pentru o singură evaluare.

”În anul 2010 au fost efectuate plăți către Întreprinderea Familială Bojan Vasile, prestator, în valoare de 62.000 de lei pentru evaluări și reevaluări la mijloacele fixe din patrimoniul primăriei. În fapt mai există un contract cu AF Bojan Vasile, cu același obiect și cu aceeași valoare, de 62.500 de lei, prestatorul având același cod fiscal, iar plata se face de două ori”, se arată în audit.

 

La Apahida contabilitatea se ține bine

În cadrul Primăriei Apahida, persoana care exercită controlul financiar preventiv este Dana Aștilean care, contrar prevederilor mai sus menționate, este direct implicată în operațiunile supuse vizei CFP. Mai mult decât atât, Aștilean este implicată efectiv și în activitatea de achiziții directe, marea majoritate a achizițiilor efectuate direct de la furnizorii mai sus menționați sunt efectuate direct de ea, și gestionează efectiv bunurile cumpărate, consumabilele și furniturile de birou fiind depozitate în biroul ei. În absența referatelor de necesitate aprobate de către conducătorul instituției, în condițiile în care Dana Aștilean face achiziții de bunuri și produse direct, fiindu-i înscris numele ca numele delegatului pe facturile de achiziție, tot ea semnând și ordinele de plată și ordonanțările, și acordând viza CFP, putem spune că nu există, în aceste condiții, nici un control intern.

Pentru achitarea indemnizațiilor cuvenite președinților și membrilor secțiilor de votare implicați în alegerile locale din 2012, întrucât nu avea sume prevăzute în buget printr-o rectificare bugetară, așa cum prevede legea, în data de 31.05.2012 Dana Aștilean depune la Trezoreria Cluj Napoca o Hotărâre de Consiliu Local nr 4 prin care s-ar fi aprobat rectificarea bugetară necesară pentru asigurarea acestor indemnizații. Această HCL este inexistentă în fapt, HCL nr 4 fiind adoptată la o cu totul altă dată și având cu totul alt obiect

 

Sporuri salariale fără număr!

Conform auditului respectiv, unii salariați de la primăria apahideană aveau sporuri de 15 lei/zi pentru a își cumpăra de mâncare, iar un alt spor, de 3.000 de lei era pentru achiziționarea de haine ”decente” pentru a veni la birou. În anul 2010, în conformitate cu contractul colectiv de muncă nr 10422/25.06.2007 și a actului adițional nr 24038/23.12.2008, precum și a contractului colectiv de muncă nr 10381/15.06.2010 s-au acordat necorespunzător sporuri: sporul pentru fidelizare față de instituție între 5 și 25 % în raport cu vechimea în instituție, indemnizație de dispozitiv în cuantum de 25% din salariul de bază, spor de periclitate sau condiții periculoase, 10% din salariul de bază, prima de vacanță egală cu un salariu de bază brut din luna anterioară plecării în concediu, ajutor de Paște și Crăciun la nivelul echivalentului a 1.000 lei/salariat pentru fiecare sărbătoare, ajutor la ieșirea la pensie a salariaților, egal cu trei salarii medii brute pe economie, indemnizație de hrană, în sumă de 15 lei/zi/salariat, sumă ce urma a fi actualizată cu indicele de inflație, indemnizația de procurare a trei ținute decente, la nivel de 1.000 de lei/salariat pentru fiecare ținută în parte. Toate acestea însumează 1.245.663 lei acordați necuvenit!

 

Nereguli financiar contabile

– nu au fost reflectate corect în evidența contabilă investițiile realizate în regie proprie, obiectivele de investiții finalizate

– nu au fost întocmite procese verbale de recepție la terminarea lucrărilor ceea ce duce la neconcordanța între valoarea contabilă a investițiilor și valoarea de inventar

– nu s-a calculat și virat cota de 40% către Consiliul Județean din veniturile provenite din impozitul pe mijloacele de transport cu masa autorizată mai mare de 12 tone, în sumă de 310.304,98 lei.

– sala de sport construită de Compania Națională de Investiții, dată în folosință în anul 2005, nu a fost preluată și recepționată în contabilitatea primăriei Apahida, fiind în continuare evidențiată eronat în domeniul privat și nu în domeniul public având o valoare estimată de 1.544.624,66 de lei.

– nu s-a condus Registrul Inventar, obligatoriu în conformitate cu Legea contabilității.

 

Capucino și serviete din piele pentru directoare economică a Primăriei Apahida

Conform raportului, directorul economic al primăriei apahidene, Dana Aștilean, a cumpărat un serviciu de cafea, ceai și capucino de la Porcelain Manufactures în valoare de 2.471 de lei. Achiziția respectivă a fost făcută fără nici un referat de necesitate, nu este repartizată vreunui serviciu. Tot Aștilean a semnat pentru cumpărarea unor furnituri de birou în valoare de 62.274 de lei. De asemenea, ”în perioada 2010-2011 se achiziționează furnituri de birou și de la Asociația Handicapaților Fizic Satu Mare, în valoare de 36.542 de lei, fără a fi întocmite referate de necesitate, fără ca produsele să fie recepționate. Printre produsele achiziționate se numără și 4 serviete de piele, pe facturi fiind înscrisă persoana pentru care se fac aceste achiziții, respectiv: David, Ioana, Aștilean, Simona Pop. Aceste bunuri nu figurează în inventarul personal al salariaților”. Când a aflat motivele pentru care a fost contactată, Dana Aștilean a declarat că nu mai dorește să fie contactată și a închis telefonul, nedorind să comenteze în vreun fel auditul respectiv.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.