Turda pentru mulți ani a fost lăsată în ruină, dar cu ocazia schimbări administrației a început să se vadă progresul. Primarul orașului Turda, Cristian Matei, de când a preluat conducerea primăriei a reușit să atragă un număr record de fonduri europene pentru a finanța diverse proiecte de dezvoltarea a orașului. Se poate observa că Turda pușcă de activitate, șantierele sunt peste tot în oraș și deja se pot observa schimbări majore.

Întăbularea proprietăților private

Cum a reușit primarul să facă atât de multe lucruri pentru orașul pentru care este responsabil, cum a reușit să atragă un număr record de finanțări europene?

Ei bine edilul spune că multe proprietăți publice nu erau întăbulate și nici trecute în patrimoniul primăriei. “Nota definitorie a fost proprietatea publică, domeniul public al Turzii nu era nici inventariat, nu era nici cadastrat și nu era nici întăbulat. Nu se poate face nici un proiect european dacă tu nu ai proprietate publică.” a răspuns primarul.

Astfel în primii doi ani și jumătate din primul mandat, primăria a făcut un efort enorm pentru a întăbula 72% din proprietățiile publice, “sute de străzi, sute de obiective, clădiri, terenuri” explică primarul. Dacă nu făcea efortul întăbulării proprietăților, nu ar fi putut realiza nici unul dintre proiectele europene pe care le-a făcut până în ziua de azi.

Podul care trece peste Arieș

Podul care trece peste Arieș necesita reparații capitale de mai bine de 19 ani, față de termenul normal. Primarul Matei Cristian, când și-a început mandatul a fost pus în fața acestei probleme spinoase. Deja integritatea podului punea în pericol viețile celor care îl utilizau. Astfel primarul a început demersurile spre a pregăti procesul de reparație.

“Deoarece perioada de reparații capitale trecuse cu 19 ani față de normal, m-am informat și am aflat că ultima reparație care s-a făcut la pod nu s-a făcut de CNAIR, adică de ministrul transporturilor, așa cum se cerea, s-a făcut de către domeniul public Turda pentru a fi o operațiune mai puțin costisitoare din punct de vedere financiar” a spus primarul.

Timp de doi ani primarul s-a zbătut pentru a începe demersurile. A vrut ca cei de la CNAIR să se ocupe de reparația podului. A făcut bine, deoarece, cum a descoperit ulterior: “podurile nici nu au voie să facă parte din UAT-uri. Este vorba de poduri peste ape, luciul de apă, care nu aparține de UAT. Orice luciu de apă aparține de Apele Române, care este un organism guvernamental. Eu dacă a-și fi făcut atunci demersul să încep lucrările pe primăria Turda, a-și fi putut fi atacat pentru deturnare de fonduri.” CNAIR a preluat podul

 Cât timp a făcut demersurile pentru ca CNAIR să preia podul, primarul a restricționat circulația pe pod, chiar dacă această acțiune a provocat blocaje în trafic, siguranța cetățenilor era mai importantă. După ce podul a intrat în proprietatea CNAIR, aceștia au ridicat restricțiile impuse de primărie și au zis că podul nu are nimic. Acest lucru s-a întâmplat după ce au văzut că erau atacați în presă că nu fac nimic. Primarul Turda a rămas singurul care insista pentru reabilitarea podului. S-au făcut câteva acțiuni și până la urmă au fost începute lucrările de reabilitare. În prezent lucrările de reparație sunt în desfășurare.

Străzile din Turda

Orașul Turda este primul oraș în care transportul în comun se face integral cu autobuze electrice. Au fost asfaltate peste 100 de străzi care nu au fost niciodată reabilitate. “Turda are peste 360 de străzi. Vreau să vă spun că aceste peste 100 de străzi pe care am reușit să le fac, dacă vreți fac și o paralelă, înainte se făceau 2-3 străzi pe un mandat.” afirmă Cristian Matei. El continuă să explice că și calitatea străzilor diferă acum față de cum au fost făcute în trecut. Străzile reabilitate în mandatul său sunt făcute la standarde europene.

Primăria a hotărât că cea mai corectă strategie este ca primele străzi reabilitate să fie cele care nu au fost niciodată reparate. Decizia aceasta nu a fost luată la întâmplare. În timpul ploilor, torentele aduc moloz, pietriș, nisip și noroi la vale pe străzile din oraș. Astfel străzile care sunt deja asfaltate se strică datorită circulației vehiculelor de tonaj mare și a pietrișului care coboară de pe străzile neasfaltate. Până în momentul de față toată străzile orașului, care nu au văzut în viața lor asfaltul, au fost reabilitate și se pot începe asfaltarea străzilor orașului fără a exista pericolul ca acestea să se degradeze înainte de termen.

Acest lucru a încurajat și activitatea imobiliară din zonă. Prețurile caselor și a terenurilor a crescut și tot mai multe persoane sunt interesate să-și întăbuleze terenurile. Primarul spune că au “o activitate febrilă la departamentul de urbanism.”

Toate acțiunile de renovare ale orașului au reușit să țină populația Turzii optimistă în timpul pandemiei. În special că mulți cetățeni s-au confruntat cu probleme de natură psihologică din cauza restricțiilor care le interzicea ieșirea din casă.

Pe lângă reabilitarea străzilor din Turda, primarul vrea construirea unei centuri ocolitoare Turda – Câmpia Turzii. Acest proiect se realizează în colaborare cu Consiliul Județean. Scopul este de a scoate circulația vehiculelor cu tonaj mare din oraș. Centura va ieși prin comuna Luna.

Multe proiecte și multă muncă

Unul dintre numeroasele proiecte pe care le-a început primarul din Turda este o nouă mină de sare. Urmează să facă săpături pentru a mări una dintre minele Salinei Turda. Investiția necesară pentru realizarea proiectului este de 18-20 de milioane de euro.

Primarul mai vrea să reabiliteze albia râului Arieș: “Vrem să organizăm din centrul orașului până la stadion, 5 kilometri de promenadă pe albia râului Arieș. Asta presupune practic refacerea și îndiguirea lui.” În zona stadionului primăria mai vrea construirea unui aquapark, pe 17 hectare, pentru care au început demersurile.

Războiul împotriva gunoaielor din Turda

Primăria Turda, sub actuala conducere a început un adevărat război împotriva mizeriei din oraș. Începând cu 1 iulie au acces la noua groapă de gunoi din Cluj și rampa de transfer de la Mihai Viteazul. Dar cel mai important au un nou operator de salubritate, Supercom. “Este o firmă destul de puternică care lucrează și în București în Sectorul 6.” ne arată primarul.

Supercom va aduce 30 de mașini de salubritate. Primăria, înainte de a închia contractul cu noul operator de salubritatea avea doar 3-4 mașini care colectau gunoiul din oraș. De asemenea primarul are în spate o echipă care este la fel de implicată în curățarea orașului ca domnul Cristian Matei. “Inclusiv duminica o echipă de 30 de oameni ies și curăță mizeria care s-a strâns după o săptămână de activitate.” spune primarul.

Primăria are o mașină pentru curățarea orașului, dar vrea să aducă fonduri pentru încă două. Salubritatea stradală este responsabilitatea primăriei, iar salubritatea menajeră va fi a noii firme. Supercom va aduce mașini speciale pentru colectarea selectivă a gunoiului.

Maria Bondor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.