Un milion de lei pentru Spitalul Clujana

Consiliul Local arunca un colac de salvare Spitalului Municipal

Consilierii locali au alocat inca doua milioane de lei Spitalului Municipal „Clujana”, care are insa nevoie de fonduri mai consistente pentru a-si plati datoriile. Costurile pe care le implica Sectia de Terapie Intensiva nu pot fi acoperite de deconturile Casei de Asigurari de Sanatate, drept pentru care Consiliul Local aloca in fiecare an bani pentru a tine spitalul pe linia de plutire.

Pentru a ajuta singurul spital care se afla in administrarea sa, Consiliul Local Cluj-Napoca a aprobat miercuri un proiect de hotarare prin care aloca doua milioane de lei, unul care va fi decontat imediat, iar pentru al doilea se vor cauta surse bugetare, pentru finantarea unor cheltuieli de functionare si administrare. In 2011, Spitalul Municipal Clujana a ajuns la datorii de 7,2 milioane de lei catre furnizorii de medicamente, materiale sanitare si alte servicii, din cauza sumelor mult prea mici alocate de Casa de Asigurari de Sanatate (CAS) Cluj.
Consilierii locali au propus suplimentarea sumei propuse initial prin proiectul de hotarare, de un milion de lei, la doua milioane de lei. Primarul interimar Radu Moisin a cerut in ragaz pana in luna aprilie, cel tarziu, pentru a gasi o sursa pentru suma de un milion de lei, care nu a fost inca inclusa in bugetul municipiului. Desi consilierii au avut initial indoieli cu privire la legalitatea unui asemenea amendament, dar pana la urma s-a stabilit ca este posibila adoptarea unei hotarari in care isi exprima o initiativa de principiu.
Chiar daca Gheorghe Vuscan a insistat asupra necesitatii de a atrage atentia autoritatilor de la nivel central asupra nevoilor pe care le are spitalul, viceprimarul Laszlo Attila i-a explicat ca la fel s-a intamplat si la Spitalul Regional de Urgenta, unde Ministerul Sanatatii si-a anuntat intentia de a finanta constructia, dar aceasta a cazut tot pe umerii administratiilor locale pana la urma. „Singurul mod pin care ne putem impune punctul de vedere este sa nu mai acceptam bolnavi, dar nu putem face acest lucru”, a subliniat Laszlo.

Bani mai putini in fiecare an

„Spitalul Municipal Cluj-Napoca, unitate performanta din punct de vedere medical, atat pe plan local cat si regional, se confrunta cu importante probleme financiare, in conditiile in care sumele alocate de Casa de Asigurari de Sanatate Cluj nu acopera, dupa plata salariilor, cheltuielile cu serviciile medicale prestate, medicamente, materiale sanitare sau cu cele de intretinere curenta”, se arata in proiectul de hotarare de Consiliu disponibil pe site-ul primariei.
Anul trecut, din bugetul local a fost alocat pentru Spitalul Municipal peste 1,7 milioane lei. Hotararea de Consiliu Local (HCL) de saptamana trecuta arata ca finantarea de la CAS a fost pe anul trecut de aproape 21 milioane lei, cu aproximativ 18% mai putin decat in 2010. Din totalul sumei primite, peste 16 milioane au fost necesari  numai pentru cheltuielile cu personalul, ceea ce reprezinta 78% din totalul veniturilor. „Diferenta de 4,5 milioane nu a fost suficienta pentru asigurarea necesarului de medicamente, materiale sanitare, alimente si intretinere, cheltuielile contractate in anul 2011 pentru achizitionarea acestora fiind de 12.147. 390 lei”, arata referatul. Astfel, Spitalul Municipal a ajuns la finele anului trecut la datorii de peste 7 milioane catre furnizori, din care cu termen de plata depasit peste 4,4 milioane lei. Potrivit reprezentantilor Primariei, neplata acestor datorii a determinat sistarea livrarii de medicamente, materiale sanitare, reactivi, dezinfectanti, cu scaderea calitatii serviciilor medicale oferite pacientilor.
Spitalul Municipal a fost preluat de Primaria Cluj-Napoca in anul 2010, dupa decizia Ministerului Sanatatii de a descentraliza sistemul sanitar.  Unitatea sanitara dispune de 270 de paturi, dispune de aproape toate specializarile si trateaza atat pacienti din Cluj cat si din afara judetului. Situatia financiara a Spitalului Municipal a devenit dificila si dupa preluarea sectiei de psihiatrie-ergoterapie de la Institutul Regional de Gastroenterologie, fostul Spital de Adulti.
Intr-o sedinta anterioara a forului local, in care au fost alocate fonduri din bugetul local pentru unitatile sanitare din judet, atat primarul interimar Radu Moisin, cat si viceprimarul Laszlo Attila au atras atentia asupra costurilor pe care le implica sectia de terapie intensiva, ale carei cheltuieli nu sunt acoperite de catre CAS Cluj. Acestia au declarat ca doar doua zile din cele pe care le petrec pacientii in aceasta sectie sunt decontate, chiar daca majoritatea nu sunt mutati dupa aceasta perioada in alta sectie, iar costurile cu personalul, aparatura si medicamentele se ridica la cateva milioane de lei vechi pe zi per pacient.

Terapia Intensiva, gaura neagra a spitalului

Ioan Nicula, directorul financiar al Spitalului Municipal, a explicat ca pentru un pacient internat la Terapie Intensiva, CAS deconteaza 1.600 lei, indiferent de numarul de zile cat este internat, iar acesti bani ajung pentru aproximativ trei zile. Nicula a subliniat ca au avut un caz la Terapie Intensiva care a costat 9.000 lei, iar diferenta de la 1.600 la 9.000 lei reprezinta o pierdere pentru spital. In plus, anul acesta, CAS a alocat un buget mai mic decat cel pe anul trecut pentru Spitalul Municipal.
Sectia de Terapie Intensiva a Spitalului Clinic Municipal, infiintata in anul 2009, functioneaza de cativa ani mai mult din banii alocati de administratia locala si autoritatile de la Bucuresti, deoarece Casa Nationala de Asigurari de Sanatate refuza sa o finanteze ca sectie distincta.  In loc de 1.570 de lei, cat se aloca spitalului in prezent pentru un pacient externat, cadrele medicale si oficialii primariei sustin ca este nevoie de o suma cel putin dubla, care sa varieze intre 3.800 si 4.500 de lei, in functie de modalitatea de plata aleasa. Nu pacientii operati la Clujana creeaza cele mai mari datorii spitalului, ci cazurile trimise zilnic de catre cei de la UPU, printr-un protocol.
Planurile privind infiintarea unei noi Sectii de Terapie Intensiva au luat nastere pe vremea cand fostul premier Emil Boc era primar, iar lucrarile de modernizare au inceput in 2007. Investitia, inaugurata in 2009, se ridica la 2.693.075 de lei, din care cea mai mare parte a fost acoperita de Consiliul Local Cluj-Napoca. „Spitalul Clujana a intrat in inventarul primariei ca imobil prin 2003-2004. Acest lucru a insemnat ca noi am devenit proprietarii unei cladiri fara a avea competente in management. La 1 iulie 2010 ni s-au transferat si competente legate de activitatea medicala, devenind o institutie in subordinea CL”, a declarat Laszlo pentru ftr.ro.  
Foaia Transilvana arata ca ideea infiintarii unei Sectii de Terapie Intensiva in cadrul Spitalului Municipal a venit tocmai din necesitatea de a degreva Unitatea de Primire a Urgentelor (UPU) din centru de fluxul mare de pacienti. „Urmeaza sa ne facem si noi un  sistem de primire a urgentelor si sa dispersam geografic pacientii. Ambulatoriul Spitalului Clinic Municipal va fi prezentat in curand, iar acum punem la punct partea de primire si policlinica pe care o integram in spital. Ne dorim ca cei din Iris sau din Marasti sa nu mai vina pana aici. Intre timp, am vorbit si cu cei de la Spitalul Militar, care vor sa realizeze o sectie de primire a urgentelor si asa am rezolva si problema Gheorgheniului”, a explicat viceprimarul.

UPU trimite zilnic pacienti

 „La ora actuala, pentru un pacient externat care a fost tratat si trimis acasa CAS plateste 1.570 de lei. Practic nu exista nici o diferentiere pentru un caz de apendicita sau unul de hipertensiune”, a declarat Laszlo pentru sursa citata. Avand in vedere ca pentru un pacient care ajunge la Terapie Intensiva este nevoie pe zi de 1.400 de lei pe zi, datoriile se aduna in fiecare zi suplimentara de internare.„Noi am facut aceasta sectie sa degrevam UPU, fiindca ei nu mai fac fata. Avem un protocol incheiat prin care le preluam la cerere patru pacienti zilnic. Nu cu pacientii operati la Clujana sunt probleme, ci cu restul ce vin de la UPU si care, in loc de o zi sau doua, stau cinci sau mai mult la terapie”, afirma viceprimarul.
Printre variantele propuse de autoritatile clujene se numarau: fie majorarea sumei pentru pacientii externati, fie finantarea sectiei de terapie intensiva ca una diferita. Doar ca autoritatile centrale au ales o a treia varianta, cea a rectificarilor bugetare, care nu a mai avut loca in ultimii ani, astfel incat alocarea de bani a cazut pe umerii consiliului.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.