Primăria clujeană are un proiect admirabil: vrea să facă din orașul nostru unul european. Dar pentru asta i-ar trebui o viziune, un plan și perseverență. Dar modul în care gestionează proiectele arată că primăria trage cu ochiul la orașele europene, prinde din zbor o idee din care se naște câte un proiect, pe care încearcă să-l înghesuie, cumva, în Cluj.

 

Așa a fost proiectul care urmărea să facă din Cluj un oraș prietenos cu animalele și care ar fi trebuit să fie rediscutat pe 6 septembrie în Consiliul Local, dar primarul a intrat între timp în campanie electorală și trebuie să plimbe poșeta doamnei Udrea. Și așa a fost proiectul bike sharing. Întâi s-a gândit primarul că  e musai ca orașul nostru să aibă piste de bicicletă. Le-a trasat cu creta pe trotuare, printre pietoni și a zis ”Aveți piste de bicicletă”. Proiectul a continuat cu sistemul bike sharing. O firmă din Brașov a proiectat traseele de biciclete complet anapoda, după un plan învechit, care nu mai bătea cu realitatea, și ca urmare, de doi ani se reproiectează trasee. Paradoxal, un proiect care este încă în aer, administrația locală atribuind abia cu trei săptămâni în urmă contractul pentru continuarea lucrărilor, are asigurată întreținerea ca urmare a faptului că licitația de atribuire a fost soluționată de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) .

 

Contestație soluționată

La licitația organizată de primărie pentru administrarea sistemului de bike sharing s-au înscris în luna mai acestui an Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP), Sport Arena SRL şi Wind Technologies SRL. Oferta celor de la Sport Arena a fost respinsă, fiind catalogată ca inacceptabilă şi neconformă, deoarece nu a dat curs solicitării de clasificare şi nu a depus toate documentele necesare conform HG 925/2006.

La sfârşitul lunii iulie 2014, contractul a fost atribuit Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj-Napoca. În aceste condiții, Wind Technologies, a depus o contestaţiei, iar CNSC a hotărât anularea raportului procedurii şi reevaluarea ofertelor. Primăria a declarat neconformă şi a respins oferta RADP, declarând câştigătoarea firma Wind Technologies.

Drept urmare, RADP a depus o contestaţie prin care s-a solicitat anularea raportului procedurii de atribuire prin care oferta depusă de către SC Wind Technologies SRL a fost desemnată oferta câştigătoare şi a tuturor actelor subsecvente acestuia, inclusiv a adresei de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire, constatarea faptului că oferta SC Wind Technologies este inacceptabilă, inadmisibilă şi neconformă, dispunerea reevaluării ofertelor ţinând cont de motivele invocate în contestaţie.

Pe 11 noiembrie, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins contestaţii şi a dispus continuarea procedurii: „în temeiul art. 278 alin.(5) din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, respinge ca inadmisibilă contestaţia formulată de Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP), în contradictoriu cu Municipiul Cluj-Napoca, în partea care priveşte admisibilitatea propriei oferte.”, se arată în documentul emis de CNSC.

Totodată, „în temeiul art. 278 alin.(5) şi alin.(6) din OUG nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare, respinge ca nefondată contestaţia formulată de Regia Autonomă a Domeniului Public (RADP), în contradictoriu cu Municipiul Cluj-Napoca, în partea care priveşte oferta SC Wind Technoligies SRL”.

CNSC a dispus astfel continuarea procedurii de achiziţie publică, decizia putând fi atacată în termen de 10 zile de la comunicare, termen după care Primăria Cluj-Napoca va putea încheia contractul cu societatea Wind Technologies, pentru suma de 7.205.647 lei fără TVA.

Gestionarea sistemului bike-sharing presupune supravegherea softului, întreţinerea acestuia, distribuirea bicicletelor la standuri, iar mai apoi va fi răspunzătoare de gestionarea, repararea şi întreţinerea parcurilor de vehicule.

 

Contractul de lucrări suplimentare

Cu toate acestea, pistele sunt departe de a fi funcţionale, iar proiectul are nevoie de lucrări suplimentare până a putea fi utilizat, fapt pentru care acum trei săptămâni, administraţia locală a atribuit contractul  de lucrări suplimentare în vederea finalizării proiectului Bike Sharing ”reţea de staţii self service de închiriere de biciclete”, în valoare de 1.491.863 de lei, firmei CEZIANA STAR S.R.L din Baia de Arieş, judeţul Alba. Pentru ca totul să fie cât mai sigur, procedura de atribuire a fost făcută prin cerere de ofertă, criteriul fiind preţul cel mai scăzut. Pentru ca lucrările să fie realizate la calendele greceşti, în cadrul contractului este stipulat faptul că lucrările vor trebui finalizate în termen de 5 luni începând de la data atribuirii contractului / emiterii ordinelor de începere a serviciilor sau lucrărilor, adică niciodată. Practic, angajaţii de la Ceziana vor trebui să facă ”borduri pentru delimitarea pistelor de biciclete, procurarea şi aşternerea de mixtură asfaltică, tăierea şi decuparea carosabilului pentru a obţine spaţiu necesar pentru amenajarea pistelor; lucrări de amenajare a drenului pentru scurgerea apelor din preajma pistelor; amplasarea de elemente pentru siguranţa circulaţiei etc.”, toate lucrări care nu vor putea fi realizate deoarece proiectul pe care municipalitatea doreşte să îl pună în aplicare este unul imposibil de realizat.

 

Un proiect imposibil

Intenționând să lege Cluj-Napoca de comunele învecinate Florești și Apahida prin piste de bicicletă, cât și de a le pune bicicliștilor stații de self-service la dispoziție, Bike Sharing promitea să aducă îmbunătățiri mari traficului pe două roți din oraș. În 2012, Primăria Cluj Napoca a atribuit un contract de peste 2,6 milioane de euro pentru construirea unui proiect de Bike Sharing (piste de biciclete, staţii de închiriat şi biciclete) asocierii dintre firmele Viacor Engineering, din Bucureşti, şi Rico din Constanţa. În momentul de faţă, proiectul este blocat la stadiul realizării pistelor de biciclete, planul fiind unul care nu poate fi viabil situaţiei reale din teren.

Vara trecută, Boc a declarat într-o emisiune televizată că municipalitatea clujeană ar fi inaugurat de mult proiectul, dar acest lucru nu s-a putut întâmpla din cauza celor două localităţi limitrofe Clujului, Apahida şi Floreşti, incluse şi ele în proiect. Reprezentanţii celor două comune spun că nu au nici o problemă cu acest proiect şi că Boc nu a făcut altceva decât să arunce pisica în curtea vecinilor. Conform proiectului, constructorul ar trebui să realizeze, cel puţin între Floreşti-Cluj Napoca şi Apahida o pistă de biciclete, ca să nu mai vorbim de necesitatea pistelor din oraş. În momentul de faţă, pistele pentru biciclete din oraş sunt realizate prin îngustarea trotuarului sau a căilor de rulare pentru vehicule. Dacă se va păstra această situaţie, practic, cei 17,6 milioane de lei vor fi cheltuiţi pe 500 de biciclete, câteva staţii şi marcaje cu vopsea pentru trasarea unor piste suplimentare pe trotuare sau şoselele din oraş. Conform site-ului itthon.transindex.ro, care a realizat o radiografie a acestui proiect, reţeaua de piste trasată în zona metropolitană a Clujului este imposibil de realizat.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.