O nouă extindere în cadrul programului "Unda verde" se va finaliza la 1 octombrie. Este vorba de axa est-vest, astfel încât şoferii să circule în condiţii optime de la aeroport până la ieşirea din oraş spre Oradea. Astfel, între cartierul Mărăşti şi Bulevardul 21 Decembrie, Calea Moţilor şi Calea Mănăştur, semafoarele vor fi corelate în aşa fel încât să asigure un trafic cât mai fluid.
Pe acest traseu vor fi modernizate şase semafoare şi va fi eficientizat traficul pe alte câteva străzi adiacente. Extinderea va costa 1,7 milioane lei, licitaţia fiind făcuta la preţurile de acum un an şi jumătate, a anunţat săptămâna trecută Sorin Apostu. Primăria municipiului Cluj-Napoca a semnat în 2008 un contract cu firma Swarco Traffic România pentru implementarea sistemului de undă verde. Contractul era în valoare de 1,5 milioane de euro, iar din economia făcută, primăria a hotărât să acorde într-un mod suspect lucrări suplimentare companiei Swarco. Liderii PNL susţin că această acordare ridică semne de întrebare şi că nu este primul exemplu de acest caz când banii publici sunt cheltuiţi pe “principiul simpatia primarului.”
“Tot ce ştiu legat de unda verde este că nu funcţionează aşa cum o laudă ei. Au redus nişte timpi de acolo şi acum vorbim de sfert de undă verde. Din punctul meu de vedere orice prelungire de contract făcuta doar pe principiul simpatiei primarului ridică semne de întrebare. Trebuie făcută licitaţie pentru orice fel de contract. Am mai avut probleme şi cu alte contracte ale primăriei din această privinţă. Din câte am înţeles s-a făcut un acord cadru, dar eu cred că nu e ok să o faci făra licitaţie. Pentru că este vorba de bani publici şi oricum unda verde nu funcţionează. Ei au redus acei timpi în momentul în care au scos timpul de aşteptare între apariţia roşu pentru pieton şi apariţia culorii verzi pentru maşini. Există un timp mort, timp de roşu pentru ambele semafoare la 5 secunde. Acum situată pe axa prioritară, timpii de aşteptare nu mai există.
Avem foarte multe accidente pe trecerile de pietoni. Inclusiv acel incident în care un motociclist a lovit în faţa prefecturii trei persoane. A fost sub o secundă timpul de aşteprare. Dacă apuci să calci pe trecere pe verde apare intermitent, dar nu apuci să ajungi la finalul trecerii. Încă nu am primit niciun răspuns la solicitarea depusă(n.r. din 14 iulie până pe 5 august). Nu au dat niciun fel de explicaţii. Din punctul meu de vedere nu este bine să se motiveze ca economiile făcute să se acorde alte lucrări”, a declarat pentru Gazeta de Cluj liderul Tineretului Naţional Liberal Cluj, Ioan Bîldea.
“Pentru Primarul Sorin Apostu „Unda verde” este mai importantă decât viaţa clujenilor care traversează regulamentar pe trecerile semaforizate. Sistemul de semaforizare implementat de municipalitate se dovedeşte a fi unul extrem de periculos, atât pentru pietoni cât şi pentru şoferi sau motociclişti, siguranţa fiind sacrificată de dragul vitezei.
Astfel, la majoritatea semafoarelor aflate pe axa „undei verzi”, în momentul apariţiei semnalului roşu la semaforul pentru pietoni, maşinile primesc şi ele instantaneu verde. Riscul accidentării pietonilor, care s-au angajat pe trecere regulamentar, dar au fost surprinşi de culoarea roşie a semaforului înainte de a termina traversarea, este foarte mare pentru că nu există un timp de aşteptare între apariţia semnalului roşu al pietonilor şi a celui verde pentru maşini.
Un milion şi jumătate de euro a cheltuit Primăria în ultimii trei ani pe semaforizarea inteligentă, investitie care ar fi trebuit să ducă la creşterea siguranţei participanţilor la trafic, nu la creşterea riscului de accidentare pe trecerile de pietoni.
Accidentul care a avut loc sâmbătă, 9 iulie 2011, când un motociclist a spulberat trei persoane pe trecerea de pietoni din dreptul Prefecturii Judeţului Cluj, putea fi evitat dacă exista un timp de aşteptare de câteva secunde între apariţia semnalului roşu pentru pietoni şi cel verde (de pornire) pentru autoturisme, conform recomandărilor din domeniul semaforizarii trecerilor de pietoni. Cele câteva secunde de decalaj le sunt destinate pietonilor surprinşi de culoarea roşie pe trecere, pentru a termina traversarea în siguranţă.
Dacă timpul de aşteptare ar fi fost respectat, cele trei persoane care s-au angajat în traversarea străzii pe culoarea verde a semaforului pentru pietoni, surprinse pe trecere de culoarea roşie înainte cu câţiva metri de a termina traversarea, ar fi avut şansa să ajungă în siguranţă pe trotuar, fiindcă motociclistul nu s-ar fi intersectat cu nimeni pe trecerea de pietoni.
Din păcate, inteligentul sistem de semaforizare gândit şi implementat de către autorităţile locale nu lasă nici măcar o singură secundă pietonilor surprinşi de culoarea roşie pentru a reuşi să ajungă în celălalt capăt al trecerii. Semnalul verde pentru autoturismele care vin dinspre cartierul Mărăşti este dat aproape instantaneu cu terminarea semnalului verde pentru pietoni. În mod normal, având în vedere că lungimea trecerii este de 17 metri şi viteza medie a unui pieton grăbit este considerată a fi de 1.6 metri/secundă, ar fi nevoie ca semnalul verde pentru maşinile care vin din direcţia Mărăşti şi se îndreaptă spre Piaţa Unirii pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 să fie decalat cu 7 secunde, după ce semaforul pentru pietoni devine roşu. La acest timp acordat pietonilor se mai adaugă şi cele 2-3 secunde necesare autovehiculelor pentru plecarea de pe loc şi parcurgerea celor 23 de metri dintre semaforul auto şi trecerea de pietoni. Obţinem, astfel, exact timpul necesar unei persoane pentru a traversa în siguranţă.
Noi, tinerii liberali, considerăm că în cazul nefericitului accident de sâmbătă, vina principală o poartă administraţia locală, care gestionează inconştient şi iresponsabil temporizarea semafoarelor din oraş.
TNL Cluj-Napoca solicită Primarului Sorin Apostu scoaterea semnalului verde intermitent al semafoarelor pentru pietoni şi introducerea unor timpi de aşteptare între apariţia semnalului roşu la semafoarele pentru pietoni şi verdele semafoarelor auto, pentru a elimina pericolul unor accidente grave. Aceşti timpi trebuie calculaţi şi adaptaţi în funcţie de factorii specifici fiecărei intersecţii: lungime, lăţime, număr de pietoni, distanţa faţă de maşini, pantă, ş.a.m.d”, se arată în sesizarea TNL.
Erorile din trafic constat: În urma deplasărilor în teren am constatat următoarele:
La intersecţia Strada Cuza Vodă – Bulevardul 21 Decembrie 1989:
• pe direcţia Strada Cuza Vodă – Piaţa Avram Iancu autovehiculele primesc verde la 5 secunde după ce la trecerea de pietoni din colţul Prefecturii se face roşu. Distanţa între semaforul auto de pe Strada Cuza Vodă si trecerea de pietoni este de circa 27 m iar lungimea trecerii de pietoni este de 14,7 m. Având în vedere distanţa între semaforul auto şi trecerea de pietoni, plus întârzierea cu care primesc verde autovehiculele, timpul ajunge pentru o traversare în siguranţă.
• pe Bulevardul 21 Decembrie 1989, direcţia Mărăşti – Mănăştur autovehiculele primesc verde la semafor la sub 1 secundă din momentul în care semaforul pietonal de la trecerea de Prefectura spre sediul CEC Bank se face roşu. Distanţa între semaforul auto şi trecerea de pietoni este de circa 23 m iar lungimea trecerii este de 17 m. Din verificările efectuate în teren pentru o trecere cu pas alert este nevoie de minim 9 secunde.
La intersecţia Bulevardul 21 Decembrie 1989 – Strada Petőfi Sandor (lângă fosta fabrică Someşul):
• pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 semaforul auto se face verde cu o întârziere de 4 secunde din momentul în care semaforul pietonal este roşu. Lungimea trecerii de pietoni este de circa 23 m. Este nevoie de 13 secunde în pas alert să traversezi în siguranţă.
Pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 în Piaţa Mărăşti
• semaforul auto se face verde în acelaşi moment în care se face roşu cel pentru pietoni (semaforul pentru pietoni pâlpâie verde de 4 ori şi în acelaşi timp semaforul auto pâlpâie roşu de 4 ori, după care, simultan. cel pietonal se face roşu iar cel auto verde).
Pe Bulevardul 21 Decembrie 1989 trecerea de pietoni de la fostul cinema Mărăşti
• semaforul auto se face verde în acelaşi moment în care se face roşu cel pentru pietoni (semaforul pentru pietoni pâlpâie verde de 4 ori şi în acelaşi timp semaforul auto pâlpâie roşu de 4 ori, după care, simultan. cel pietonal se face roşu iar cel auto verde).
Specialişti în domeniul Siguranţei Rutiere spun că în practică se introduce o întârziere de cel puţin 5 secunde (în funcţie de distanţa dintre trecerea de pietoni şi semaforul auto) între trecerea semaforului pietonal pe roşu şi acordarea de verde la semaforul auto.