După ce au dat tunuri în valoare de câteva zeci de mii de euro în Ardeal, persoanele implicate în schema Caritasul Unguresc au ”atacat” Moldova. Prin folosirea acelorași practici de acordare a unor împrumuturi fictive, cei din cadrul firmei NEPTUNUS FONDATION SRL din Cluj-Napoca au fost reclamați la Protecția Consumatorului din Bacău. La mai multe inspectorate județene de poliție așteaptă să fie soluționate plângerile depuse împotriva celor care trag țepe prin intermediul metodei Caritasul Unguresc. Însă polițiștii bat pasul pe loc în fața acestui gen de escrocherie.
Gazeta de Cluj a prezentat în articolele anterioare cum ”artizanii” afacerii Caritasul Unguresc au ajuns în Moldova, la Bacău. În urma apariției articolului, mai multe persoane au depus plângeri la Protecția Consumatorului și la Poliția din Bacău. Firma Neptunus Fondation este administrată și deținută de cetățeanul maghiar PATAKI BARNABAS FERENC.
La Protecția Consumatorilor Bacău, s-au primit patru reclamații, două scrise, două telefonice. O femeie din Piatra Neamț a vrut să contracteze un împrumut și i s-a părut suspectă procedura firmei. O altă persoană, din Bacău, a declarat că a semnat un contract de împrumut pentru 15.000 de lei, pe 26 ianuarie 2015, pentru care a fost pusă să achite 996 lei reprezentând „taxă de acordare”, urmând să fie anunţată când i se va vira suma în cont, „în jurul finalului lunii februarie”.
Văzând că nu i se virează suma împrumutată, s-a prezentat pe 24 martie la sediul societăţii, pentru a-şi recupera taxa plătită şi pentru a rezilia contractul. În acel moment, a fost înştiinţată că în conformitate cu contractul semnat i se va restitui suma de… 179 lei, în termen de 30 de zile. Supărată pentru acest tratament, persoana a depus o sesizare la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău.
Amendă de 15.000 de lei
„În urma cercetărilor, societatea comercială a fost sancţionată cu 15.000 lei şi s-a propus, în conformitate cu legea nr. 363/2007, emiterea unei decizii de încetare a practicilor comerciale incorecte. Totodată s-au întocmit documentele necesare pentru transmiterea în instanţă a contractului pentru două clauze posibil abuzive, iar pentru aspectele legale care depăşesc aria de competenţă a ANPC, s-a transmis documentația către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Bacău, arată șeful Protecției Consumatorului Bacău, Alin Năstasă pentru Ziarul de Bacău. A fost transmisă și o informare către Banca Națională a României”, mai susține el. Firma promite împrumuturi de până la 90.000 de lei fără giranți și fără garanții. În realitate, consumatorii, până la încheierea unui contract de finanţare, sunt puși să semneze un contract civil de contribuire prin care clientul se angajează să plătească anumite taxe în funcţie de valoarea solicitată ca împrumut. Acest contract, din punct de vedere juridic, înseamnă un contract de asociere în participaţiune cu societatea comercială.
Conform contractului, oamenii trebuie să participe la o licitaţie, fiind înştiinţaţi în aceeași zi, printr-o adresă, că urmează să aibă loc Adunarea Generală. De regulă însă, prin adresa trimisă, clientul este informat că Adunarea Generală a fost amânată, deşi, conform actelor găsite la sediul SRL-ului de către inspectorii de la Protecția Consumatorului, aceasta s-a desfăşurat.
„După criteriile societăţii, oamenii urmează să primească împrumuturile conform unui algoritm complicat, greu de înţeles pentru un consumator, și menit a-i duce in eroare, astfel încât să nu înțeleagă exact ceea ce semnează”, arată Alin Năstasă.
Drept criteriu principal la „licitaţie”, consumatorul se angajează să renunţe la o parte din bani, deşi ar urma să-i returneze. De exemplu, pentru un contract de finanțare semnat, pus la dispoziție de către reprezentanții societății, la o sumă contractată de 40.000 de lei, s-ar fi virat doar 3.500 de lei.
„Atenţie foarte mare la ceea ce semnăm, întrucât dacă acele contracte sunt întocmite în conformitate cu legislația în vigoare, semnatarii trebuie să și le asume și să le ducă la îndeplinire. Atenţie sporită la aceste societăţi tip fantomă (care apar şi dispar), fără a avea un istoric care să ne asigure ca sunt profesioniști. Clienții să verifice dacă există autorizație emisă de Banca Națională a României. Pentru orice posibil împrumut, instituţiile financiare sunt obligate să ofere consumatorului, înainte de a semna contractual, toată documentaţia ce urmează a fi semnată precum şi oferta finală de finanţare, pe suport de hârtie”, avertizează Alin Năstasă, comisar șef al Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Bacău.
Schema Caritasului Unguresc
SC Neptunus Fondation s-a deschis în Cluj Napoca, pe strada Pitești nr 13 ap 10 în iulie anul trecut. ”Această firmă, ca de altfel multe firme similare tot cu sediul central Cluj,dovedite că au înșelat mii de persoane în ultimii ani, cum ar fi:Sc Euro Credit Cassa srl, SC Invest System Capital srl, SC Favorit Solution SRL şi mai curând SC First Exit Grup srl, promit credite cu dobânzi anuale de 3-3.2/% pe 5;10 sau 20 ani şi cu rate lunare foarte avantajoase. Verbal şi prin reclame atrag persoane care nu sesizează clauzele ascunse în contract şi se trezesc că achita în avans o taxă de contract (5-10%) din valoare şi o primă rată lunară, fără a primi nici un credit de la ei. Sunt păcăliţi, se aprobă foarte rapid creditul cerut,fără verificări de bonitate, pe o perioadă cât mai mare. După ce achită aceste sume în avans,sunt sfătuiţi să achite cât mai multe ”rate” în avans pentru a avea șanse să fie pe o listă de presupuşi câştigători în a primi creditul promis mai repede. Dar în ”contractul de mandat” daca ai ghinionul să-l semnezi, se precizează în termeni foarte alambicaţi că poţi primi acest credit până la finele contractului (5;10;20 ani) dar nu e obligatoriu! Societatea nu se obligă să achite acest credit cerut şi promis, poate să se dizolve între timp (ceea ce s-a întâmplat cu majoritatea) şi nu-şi asumă nici înapoierea sumelor pe care la-ai virat la ei. Totul e făcut la limita legalităţii şi dacă ai semnat contractul şi ai virat sumele cerute…ai rămas în pagubă. Poţi doar să faci cât mai e timp reclamaţie la poliţie şi să-ţi reziliezi contractul, așa poate în instanţă mai recuperezi ceva daca ai de unde”, arată o sesizare primită pe adresa redacţiei.
Modus operandi
Acest mod de operare al ingineriei financiare este copiat după un model folosit de clujeanul WALDMAN CSABA LASZLO. El este administrator a trei societăți comerciale (Favorit Solution, Best Invest solution și Bamboo Consulting) la care asociați sunt cetățeni din Ungaria și un off-shore din Seychelles, iar Waldman era administrator. Firma Best Invest Solution avea sediu pe strada Traian nr 9, dar după ce un clujean nemulțumit de serviciile oferite a amenințat că va face plângere la poliție pentru înșelăciune, aproape peste noapte angajații societății au golit sediul din Cluj.
Răzvan Robu