Județul Cluj se află în topul național în ceea ce privește înmatricularea vehiculelor electrice, iar orașul Cluj-Napoca a devenit un punct de referință în ceea ce privește infastructura de încărcare electrică. Chiar dacă rețeaua de stații de încărcare este mult mai mare față de alte orașe, orașul de cinci stele se confruntă cu un fenomen de care administrația publică nu este conștientă sau nu vrea să fie. Mai exact este vorba de „monopolizarea” stațiile de încărcare de către unii care lucrează la Bolt, Uber sau Taxi și au mașini electrice.
Înainte de toate trebuie să menționăm faptul că la nivelul județului Cluj există 75 de puncte de încărcare electrice, în Cluj-Napoca fiind cele mai multe, 54, dintre care 41 sunt ale Primăriei. Să nu uităm, că potrivit proiectului, Primăria trebuie să instaleze 50 de stații electrice, valoarea totală a acestora fiind de 1,25 milioane de euro. Din păcate, dacă ne uităm pe harta județului se poate vedea o diferență masivă în dezvoltarea acestei infrastructuri față de „orașul de cinci stele.” În zonele de tranzit, adică la intrările și ieșirile de pe autostrăzi sau variantele ocolitoare nu există puncte de încărcare.
În Cluj-Napoca, unii șoferi de la Bolt, Uber și Taxi, care au decis să fie „eco”, se alimentează cu curent electric plătit din banii publici, după care pornesc în cursă și fac bani serioși, fără să plătească bani municipalității, doar un procent companiilor la care lucrează. Într-o simplă plimbare la câteva stații de încărcare electrice am avut norocul să dăm peste un șofer de Bolt care își alimenta mașina.
Curent electric „gratis” pentru șmecherii de ocazie
Gazeta de Cluj l-a întrebat dacă își alimentează mereu din stațiile oferite de Primărie prin fondurile europene și cum vede faptul că nu trebuie să plătească pentru asta. Șoferul, care părea puțin surprins că l-am abordat, a spus că iese de foarte puține ori pe traseu și că alimentează din mai multe stații.
„Nu prea ies la drum în această perioadă. Alimentez din mai multe stații electrice, dar da, majoritatea sunt mereu ocupate. Când ceva e gratis toți se înghesuie. Când nu găsesc loc la cele ale primăriei, merg la MOL”, a spus șoferul. De asemenea, clujeanul a mai precizat că de obicei folosește o mașină pe motorină când face Bolt.
De asemenea, un alt clujean care își încărca mașina electrică la o stație din centrul orașului a spus pentru Gazeta de Cluj că uneori stațiile de încărcare ori nu merg, ori dă softul eroare. Mai mult, cetățenul cu mașina electrică în dotare a spus că nu face Bolt sau Uber, dar mereu dă peste ei la alte stații de încărcare.
„Am văzut că este un nou hobby ca cei care au mașină electrică să facă Uber sau Bolt și să-și încarce mașinile de la aceste stații. Eu nu știu ce să zic, nu sunt în măsură să mă pronunț. Dar să facă cu schimbul, să avem și noi, cei de rând, șansa să ne încărcăm mașinile. Poate Primăria ar trebui să facă ceva în această privință. Habar nu am, sunt doar un simplu clujean”, a spus bărbatul.
Parcul auto cu vehicule electrice contabilizate la finalul anului trecut a ajuns la peste 1600, o creștere considerabilă față de anul 2021, când erau doar 422 de astfel de vehicule.
Să nu uităm, Primăria a intrat în „hora” europeană prin care se urmărește reducerea cu 90% până în 2050 a emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transporturi, motiv pentru care a decis „împânzirea” stațiile electrice în municipiu. De această binefacere se bucură, mai nou, și unele restaurante care au decis să treacă la mașinile electrice și să nu mai plătească bani pentru combustibil. Când totul este gratis, de ce să te mai complici.
Colac peste pupăză, dacă tot am vorbit de Bolt, trebuie să aducem în discuție și acele trotinete care împânzesc de câțiva ani tot orașul. Pe lângă faptul că sunt de prost gust, lăsate după ureche de orișicine, de curând am aflat că cele 3.200 de trotinete sunt ilegale, având în vedere că firma Bolt are un cod CAEN 6021 (face softuri la comandă). Cum au spus și colegii noștri de la Ziar de Cluj, dacă nu există obiect de activitate, cum cu acest cod se închirează trotinetele? Cine încasează banii și cum se impozitează? A devenit Cluj-Napoca raiul pe pământ pentru aceste trotinete mizerabile?
Primăria și stațiile electrice, o poveste fără sfârșit
Este clar că municipalitatea clujeană trebuie să-și extindă rețeaua de stații de încărcare electrică, în condițiile în care tot mai mulți profită de generozitatea Primăriei și, pe spinarea clujenilor, fac bani frumoși. Pentru a elimina o supraaglomerare a unor taximetriști cu mașini electrice sau de la Bolt și Uber, cineva din Primăria lui Boc ar trebui să implementeze un sistem de rezervare a stațiilor de încărcare printr-o platformă online sau aplicație mobilă, ceea ce ar permite gestionarea eficientă a timpului de încărcare și ar asigura ca toți utilizatorii să aibă acces la stațiile disponibile. Aici vorbesc și despre persoanele fizice, care sunt într-o căutare constantă pentru un loc la stațiile respective.
Un clujean cu care am vorbit, în timp ce aștepta ca mașina lui electrică să se încarce, a precizat pentru Gazeta de Cluj că ar trebui să există o discuție între reprezentanții serviciilor de car-sharing și Primărie, pentru a găsi reguli clar pentru utilizarea stațiilor de încărcare.
„Ar mai fi și varianta ca Bolt, Uber sau Taxi să-și facă propriile stații de încărcare sau Primăria să aloce un număr exclusiv pentru utilizarea serviciilor pentru a nu interfera cu accesul simplilor cetățeni cu mașini electrice”, a spus clujeanul pentru ziarul nostru.
Primăria Cluj-Napoca ar trebui, și într-un timp cât mai scurt, să găsească soluțiile necesare pentru ca toți cei care au mașini electrice să profite de această binefacere.
Nu suntem noi cu propunerile, dar Primăria ar trebui să implementeze un sistem prin care să ofere cartele sau anumite taloane speciale pentru toți șoferii de taxi, Bolt și Uber care își încarcă mașinile la stațiile de încărcare gratuite. Aceștia ar trebui să contribuie cu o anumită sumă, deoarece desfășoară activități comerciale și fac bani, ei plătind doar un anumit procentaj din ce câștigă către companiile care lucrează.
Suma respectivă ar putea fi calculată în funcție de numărul de zile în care acei șoferi de taxi și ride-sharing utilizează stațiile de încărcare puse la dispoziție de Primărie. Evident, pentru a nu complica lucrurile mai tare, municipalitatea trebuie să stabilească un sistem transparent și echitabil pentru colectarea tarifului despre care am vorbit și plătit ori lunar sau trimestrial, iar șoferii ar putea primi un card sau talon care să ateste dreptul de a utiliza stațiile de încărcare gratuite în timpul desfășurării activităților comerciale.
Cu bune, cu rele, stațiile de încărcare din Cluj-Napoca reprezintă un plus pentru comunitate, în ciuda unora care profită de pe urma gratuității. Venirea cu cartele sau taloane și plata adecvată pe care cei care fac activități comerciale cu curentul public ar trebui să o dea primăriei ar face ca supraaglomerarea la stațiile electrice să dispară, treptat. Mai mult, fiecare clujean care are o mașină electrică în garaj nu ar mai avea stresul să nu găsească un loc liber de încărcare. Suntem curioși, totuși, trotinetele cine le încarcă și pe ce bani, dar asta, pe data viitoare
Ar trebui suplimentate stațiile de încărcare, astfel încât să aibă acces toată lumea la ele.
Pe de altă parte, da, ar trebui să existe și o aplicație, prin care se poate afla unde sunt stații libere, și să poată fi rezervate pt. un anumit interval orar. Căci așa, s-ar putea să fie aglomerație la o stație, la alta, însă, să nu fie nimeni.
Eu nu văd neapărat o problemă în alimentarea gratuită a mașinilor electrice utilizate în scop comercial. Chiar dacă comunitatea plătește costul curentului alimentat, beneficiază prin faptul că mașinile respective nu poluează aerul orașului. Pe de altă parte, dacă alimentarea pt. aceste mașini ar fi contra cost, acesta s-ar regăsi până la urmă în tariful serviciului. Și, până la urmă, este imposibil de contabilizat, cât din cantitatea de curent gratuit s-a folosit în scop comercial, și cât în scop personal. Așadar, excluderea acestor mașini de la posibilitatea de a fi încărcate gratuit, ca oricare alta, ar fi o discriminare. Eu, mai degrabă, aș opta pt. stații cu plată pentru toată lumea. Eventual, cu subvenționarea tarifului energiei, astfel încât (de exemplu, din cauza amortizării investițiilor în aceste stații) prețul energiei să nu coste mai mult decât tariful casnic.
În privința trotinetelor electrice: nu văd, de ce, ar putea încurca ele mai mult pe cineva, decât cele clasice sau bicicletele. Problema nu este cu aceste mijloace de locomoție, ci cu cocalarii, care nu respectă nici regulile de circulație, nici normele de conviețuire socială, lăsând aceste trotinete unde apucă, de multe ori chiar căzute, blocând circulația. Acești indivizi ar trebui sancționați drastic, nicidecum trotinetele scoase din uz. Ele sunt foarte utile, contribuind la descongestionarea traficului și a parcărilor (prin dimensiunile lor mici față de mașini), și nici nu poluează, cum fac mașinile cu motoare pe combustie internă. Așadar, nu firmele care le închiriază trebuie sancționate, ci utilizatorii lor antisociali.