Lipsa locurilor de parcare reprezintă o adevărată problemă pentru clujeni. După ce administraţia locală s-a arătat interesată de edificarea unor parkinguri în cartiere, clujenii şi-au exprimat nemulţumirile de modul în care aceste parkinguri se vor construi. Deşi după ultima şedinţă de urbanism, problema legată de parkingul de pe Aleea Peana-Primăverii pare a fi rezolvată, însă mai sunt clujeni care încă sunt nemulţumiţi şi arată că Planul Urbanistic de Detaliu (PUD) mai are probleme şi nu coincide cu situaţia reală din teren.
Proiectele de parcări subterane anunţate de primărie în cartiere sunt contestate de riverani. Clujenii au semnalat primarului Emil Boc că planurile de edificare a unor parkinguri supraterane sunt foarte proaste pentru că va scădea calitatea vieţii oamenilor şi le va lua soarele şi puţinul spaţiu liber dintre blocuri.
Iniţial, pentru realizarea parkingului din Mănăştur, proiectanţii au studiat o zonă de 7 hectare între Primăverii şi Peana, într-un areal cu blocuri de patru şi zece etaje şi o şcoală de cartier şi au propus, în curtea blocului potcoavă de pe Primăverii nr. 8 un parking cu cinci etaje şi 442 de locuri de parcare, plus alte două parcări mai mici într-o a doua etapă a proiectului. În această zonă necesarul de locuri de parcare este de 1.000, iar propunerile formulate ar aduce în circa 709 locuri de parcare (în parkingul mare şi în cele două mici) plus desfiinţarea a 164 de garaje.
Lunile trecute riveranii din blocul direct afectat de parkingul de pe Primăverii şi-au exprimat dezacordul cu privire la faptul ca parkingul să fie construit lângă blocul în care locuiesc, argumentând că parcarea cu cinci etaje le va umbri locuinţele şi le va aduce doar probleme în zonă. Lunile treceau, iar riveranii din Mănăştur aduceau noi obiecţii în ceea ce priveşte construirea blocurilor pentru maşini.
Proiectele celor două parkinguri supraterane din cartierul Mănăştur (cea de pe Peana – Primăverii şi cea de pe Mogoşoaia) au revenit pentru a treia oară la urbanism, după ce au fost contestate de riverani. De această dată, proiectanţii au pregătit simulări 3D cu viitoarele parcări.
Parcările supraterane au fost fixate la 263 de locuri de parcare (cea de pe Peana – Primăverii) şi la 278 de locuri de parcare (cea de pe Măgoşoaia), ambele având terase cu spaţii verzi şi locuri de joacă şi ambele vor aduce demolarea a zeci de garaje de tablă.
Dacă iniţial riveranii din Mănăştur erau nemulţumiţi că viitoarele parcări anunţate de administraţia locală în cartierul Mănăştur vor distruge spaţii verzi, va umbri blocurile de locuinţe sau vor genera trafic şi noxe suplimentare, la ultima şedinţă de urbanism, modificările aduse proiectelor au fost pe placul majorităţii oamenilor, deoarece multe din rugăminţile lor au fost luate în considerare. Astfel, parkingurile au fost micite şi dotate cu terase cu spaţii verzi şi locuri de joacă. Proiectanţii de la K&K Studio de Proiectare, cei care au câştigat licitaţia pentru realizarea Planului Urbanistic Zonal de regenerare cu parcare a zonei Primăverii – Aleea Peana au fixat viitorul parking la 263 de locuri de parcare care vor fi asigurate într-o clădire cu subsol, demisol, parter şi două etaje.
Arhitecţii din Comisia Tehnică de Amenajarea Teritoriului şi Urbanism (CTATU) au venit cu completări şi au solicitat ca în varianta finală ce va fi supusă Consiliului local să se aibă în vedere ca apartamentele oamenilor cu geamuri spre viitoarele parcări să nu fie afectate de viitoarele construcţii.
Clujean: PUD-ul nu reflectă realitatea din teren
Un clujean ce locuieşte pe Aleea Peana îşi arată în continuare nemulţumirea faţă de parkingul ce se va construi lângă blocul în care acesta locuieşte şi speră că în final se va găsi o soluţie de mijloc care să mulţumească pe toată lumea.
”Istoria PUD-ului este foarte complicată şi nu putem privi doar un desen ca să înţelegem ce s-a întâmplat. Trebuie să privim cu doi ani în urmă când pe toată Aleea Peana şi inclusiv pe aleea din apropiere se parcau maşini, însă primăria a început încet, încet să monteze stâlpişori pentru a bloca parcarea. Mai erau vreo 12 locuri de parcare disponibile, dar ne descurcam, ne înţelegeam ca între vecini. Dacă stâlpişorii erau montaţi în centru, înţelegeam utilitatea lor, sunt obiective istorice, sunt turişti, dar în cartier a fost foarte delicat din partea primăriei să facă lucrul acesta. Şi bineînţeles că acest demers i-a forţat pe unii oameni care nu aveau nici garaj, nici parcare să depună cerere că vor parcare, altfel opinia ar fi fost majoritară de partea opusă. Într-adevăr, nici garajele acelea ruginite probabil că nu-şi mai aveau rostul, însă ar trebui găsită o soluţie de mijloc în aşa fel încât să nu băgăm noxele emise de maşini în dormitor şi să facem un parking care să servească în primul rând oamenilor, să ne gândim la sănătatea oamenilor”, spune un clujean.
În plus, clujeanul susţine că Planul Urbanistic de Detaliu nu arată situaţia reală din teren şi anume, în PUD este prezentat faptul că parkingul va fi la o distanţă de 6,20 m faţă de blocul de pe Aleea Peana, (oricum foarte mică), însă arhitecţii nu au ţinut cont că există şi balcoane la imobilul indicat, astfel distanţa fiind şi mai mică decât situaţia prezentată de fapt.