Volksbank si-a parat clientii la MAI

In scandalul bancilor care ii jecmanesc pe clienti, conducerea Volksbank a trimis o scrisoare catre Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) in care se plange ca o parte dintre angajatii MAI care au fost creditati au dat banca in judecata. Oamenii se plang ca banca nu a acceptat renegocierea contractelor de imprumut, asa cum prevede noua lege a creditarii. In acelasi timp, cei care au data bancile in judecata pentru clauzele abuzive au castigat procesele.

La sfarsitul lunii trecute, conducerea bancii Volksbank a trimis o adresa catre Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) in care se plange de cativa angajati de la aceasta institutie care au luat credite de la banca. Reprezentantii bancii nu spun ca MAI-istii ar fi rau platnici, ci ca si-au permis sa dea banca in judecata pentru refuzul de a renegocia contractele de imprumut in baza legii 50/2010 care reclama contractele abuzive incheiate de majoritatea banilor.
Conform surselor Gazeta de Cluj, “la data de 26.06.2012 Volksbank a adresat o solicitare Ministrului Administraţiei şi Internelor cu urmatorul conţinut :Catre, MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR Piaţa Revoluţiei, nr. 1A, sector 1 Bucureşti. Stimate Domnule Ministru, Ne adresam dumneavoastra pe aceasta cale, in dubla noastra calitate de instituţie care colaboreaza cu instituţiile statului, inclusiv cu structurile  aflate in subordinea ministerului pe care il conduceţi, dar şi de agent  economic ce are relaţii de afaceri cu angajaţii ai acestei structuri. In acest sens, va reţinem atenţia cu o serie de chestiuni a caror gestionare corecta poate avea drept efect evitarea unor situaţii de natura sa puna intr-o lumina negativa instituţia dumneavoastra, pe de o parte, şi Banca , pe de alta parte. In prezent, Banca deruleaza relaţii contractuale pe o durata indelungata (credite garantate cu ipoteca acordate pe perioade cuprinse intre 20-35 ani) cu angajaţi ai structurilor din subordinea Ministerului Administraţiei şi Internelor („angajaţi MAI”), clienţi ce reprezinta un segment  important in portofoliul nostru. In marea lor majoritate, aceştia işi onoreaza la timp şi in mod corespunzator obligaţiile contractuale asumate, pastrand in acelaşi timp o relaţie corespunzatoare cu Banca, existand insa o serie  de excepţii dintre care  unele notabile (dl. Vizitiu Constantin – IPJ Reşiţa (denumirea este IPJ Caraş – Severin, n.red.), şi inca 7 colegi”, arata plangerea vicepresedintelui Volksbank.
De asemenea, in aceeasi plangere se mai arata ca, initial, angajatii MAI au beneficiat de conditii preferentiale la obtinerea credite si ca ar fi trebuit sa fie multumiti ca banca nu a vrut sa le scoata comisionul de risc.
“Aratam ca Banca şi-a exprimat  şi menţinut in mod constant atitudinea  de a veni in intampinarea  clienţilor prin ofertele facute, dar in anumite  regiuni din ţara s-au iscat in randul angajaţilor MAI curente  de atitudine  potrivnica Bancii ce vin in contradicţie  cu principiile deontologice specifice acestei profesii, concretizate in formularea de reclamaţii  cu recurenţa tendenţioasa, de plangeri penale la adresa angajaţilor Bancii in legatura cu activitatea de creditare, avand din perspectiva Bancii natura unor denunţuri calomnioase, şi de acţiuni inregistrate concomitent (grupaţi sau individual) pe rolul instanţelor de judecata”, mai arata plangerea.

Plangeri penale pentru abuz

In tot acest timp, majoritatea clientilor bancii care au reclamat abuzurile bancii au castigat in instantele din tara procesele impotriva bancii.
“Obliga parata (SC VOLKSBANK ROMANIA SA, n.red.) la restituirea catre reclamant a sumelor percepute cu titlu de comision de risc/administrare, de la data incheierii contractului la zi, la cursul BNR din ziua efectuarii plaţii, şi la plata dobanzii legale calculate asupra fiecarei sume nedatorate, de la data incasarii la data achitarii efective. Obliga parata sa aplice pe toata durata derularii convenţiei de credit o rata fixa a dobanzii, de 3,99% p.a., potrivit art.3 lit.a) din Condiţiile speciale ale convenţiei de credit. Obliga parata la plata catre reclamant a sumei de 2000 CHF, la cursul BNR din ziua efectuarii plaţii, cu titlu de daune morale”, arata una dintre solutiile emise de judecatori.
De asemenea, cei care au luat credite de la banci, au facut si plangeri penale in care acuza bancile de abuz. Unul dintre clienţii Volksbank care a depus plangere penala impotriva reprezentanţilor bancii spune ca banca i-a modificat dobanzile.
“Am adresat Parchetului o plangere penala prealabila pentru savarşirea de catre reprezentanţi ai VBR (Volksbank Romania) a infracţiunii de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, ca urmare a vatamarii intereselor şi drepturilor mele legale prin nerespectarea şi neaplicarea prevederilor art.II, alin.2 din Legea nr.288/2010, mai exact ca urmare a neanularii actelor adiţionale prin care, dupa data de 14.09.2010, in aşa-zisa aplicare a OG 50/2010 VBR a introdus abuziv comisionul de administrare şi a modificat dobanda fixa in dobanda variabila deşi unii dintre noi au notificat banca in sens contrar şi au refuzat sa semneze asemenea acte adiţionale”, spune unul dintre clujenii care au credit la aceasta banca.


Ordonanta care sta in gatul bancilor

Ordonanţa 50/2010 reglementeaza drepturile şi obligaţiile parţilor in ceea ce priveşte contractele de credit pentru consumatori, ea aplicandu-se pentru contractele de credit, inclusiv contractelor de credit garantate cu ipoteca sau cu un drept asupra unui bun imobil şi contractele de credit, al caror scop il constituie dobandirea ori pastrarea drepturilor de proprietate asupra unui bun imobil existent sau proiectat şi renovarea, amenajarea, consolidarea, reabilitarea sau creşterea valorii unui bun imobil, indiferent de valoarea totala a creditului. Una dintre noutaţile extrem de importante ale acestei ordonanţe este aceea ca se interzice perceperea unui comision de analiza dosar in cazul in care creditul nu se acorda. Pentru creditul acordat, banca va putea percepe doar comision de analiza dosar, comision de administrare credit sau comision cont curent, compensaţie in cazul rambursarii anticipate, costuri aferente asigurarilor, dupa caz, penalitaţilor şi un comision unic pentru servicii prestate la cererea consumatorilor.

Volksbank pleaca de la noi
Volksbank Romania se numara printre bancile care, la sfarşitul anului trecut a anunţat ca işi retrage serviciile din ţara. Cu toate acestea, retragerea Volksbank din Romania nu va insemna falimentul. Austriecii vor face o infuzie de capital, la inceputul anului viitor, in valoare de peste 200 de milioane de euro, iar in 2013, ei spera sa poata vanda Volksbank Romania. Anul trecut, pierderile Volksbank Romania au fost de 36 milioane de euro. Volksbank activeaza in Romania din 2000, iar in prezent este a treia mare institutie financiara de pe piata dupa active. Volksbank Romania avea active 5,25 miliarde de euro in decembrie 2009.De asemenea, Volksbank este prezent in Romania si prin diviziile Europolis, Premium Red si Volksbank Leasing Volksbank Leasing este specializata in leasing pentru autoturisme, atat noi cat si second hand, vehicule comerciale si echipamente pentru diverse industrii. Compania se adreseaza in principal companiilor, care reprezinta 90% din portofoliul firmei, in timp ce segmentul populatiei are o pondere de 10% din totalul clientilor.

Ştefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.