Nu mai e o noutate pentru nimeni că și în Cluj-Napoca se construiește haotic, neorganizat, înghesuit. Acest lucru se datorează, în mare parte, faptului că fiecare proprietar vrea să construiască cât mai mult și cât mai în folosul lui, fără să se gândească deloc la interesul general. Această situație și acest dezinteres duce la o altă problemă arzătoare pentru locuitorii Clujului și anume, parcările insuficiente.

 

Cu privire la aceste două mari probleme, clujeanul Adrian Minecan a făcut o sesizare către primărie prin care descrie situația haotică din punct de vedere urbanistic a unor străzi din cartierul Între Lacuri. În 2014 în zona respectivă era teren viran, iar acum au apărut și încă vor apărea zeci de apartamente noi, parcările fiind deja inexistente, spune acesta. Printr-o poza atașată, clujeanul le arată și le explică reprezentanților primăriei situația de față și totodată, vine cu o propunere care ar duce la fluidizarea și decongestionarea traficului din zonă.

”Pe strada Nirajului din Cluj-Napoca se construiește haotic, astfel că locurile de parcare sunt inexistente. În poza atașată, v-am trecut cu galben blocurile nou apărute. Astfel, pe lângă cele aproximativ 120 apartamente deja existente în anul 2014 (54 pe strada Aurel Vlaicu și în jur de 70 pe strada Nirajului), în momentul când a fost făcuta prima imagine, au mai apărut și/sau vor apărea minim încă 30-40 apartamente. Situația este de-a dreptul penibilă, iar nervii tuturor sunt întinși la maxim.

Asta deși, după cum se poate observa, este o suprafață de teren viran și niște garaje (pe care majoritatea le folosesc să își depoziteze lucruri) pe care s-ar putea construi o parcare supraterană sau măcar s-ar putea organiza niște locuri de parcare. Această zonă o găsiți marcată cu roșu și un X mare în schița uploadată de mine. Am înțeles de la vecini că acolo se pregătește construcția unui nou bloc, lucru care ar face această situație să devină și mai complicată, dacă nu imposibilă.

Ca să vă dați seama de gravitatea situației, vă rog să vă uitați la pozele atașate și să le comparați cu situația de pe Google Maps, din 2014. De asemenea, prezența în teren a unor inspectori sau polițiști locali nu ar dăuna pentru a confirma cele spuse de mine.

Astfel, vă propun ca pe zona marcată cu roșu să organizați niște locuri de parcare civilizate, întrucât este mare nevoie de acest lucru. De asemenea, o stradă care să facă legătura între strada Nirajului și strada Mureșului (marcată cu portocaliu) ar ajuta la fluidizarea și decongestionarea traficului. În plus, ieșirea de pe strada Nirajului pe strada Siretului (ieșire în pantă) este de-a dreptul infernală datorită faptului că mulți locuitori de pe strada Siretului parchează pe trotuar, iar vizibilitatea este redusă. S-ar putea instala niște oglinzi pentru a ne ajuta. Vă rog să luați măsuri pentru a remedia această situație”, sesizează Adrian Minecan.

 

Beneficiarii proiectelor imobiliare – societăți cu o cifră de afaceri egală cu zero

Într-adevăr, mai multe proiecte imobiliare sunt în desfășurare în acea zonă, două dintre ele pe strada Târnavelor, în imediata vecinătate a străzii Nirajului. Unul dintre proiecte prevede construirea unui imobil de locuințe cu dotări la parter S+P+3E, garaj subteran și amenajări exterioare. Beneficiarii investiției sunt SC CONCRET RENT SRL, condusă de Călin Ștefan Baciu, împreună cu asociații Finica Baciu și Melania Bukos și SC LOCAS CONSTRUCT SRL, administrată de Claudiu Ovidiu Barb și Lavinia Delia Barb.

Societatea LOCAS CONSTRUCT a înregistrat din anul 2011 o cifra de afaceri de zero lei, exceptând anul 2012, iar SC CONCRET RENT SRL din anul 2009 a avut tot o cifră de afaceri de zero lei sau nesemnificative, respectiv în anul 2012 de 300 de lei și în anul 2013 de 600 de lei.

Cel de-al doilea proiect imobiliar în desfășurare de pe strada Târnavelor prevede un imobil de locuit cu dotări la parter și garaj subteran S+P+3E, etapa 2.1 și spațiu pentru comerț și birouri, amenajări exterioare. Beneficiarul investiției este o firmă din județul Sălaj SC DIFIL SRL, condusă de Teodor Filip, Andrei Dan Filip și Daniel Florin Daniel.

Firma ce are ca obiect de activitate cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii este înființat în anul 1998, înregistrând din anul 2006 o cifră de afaceri de 0 lei, ceea ce înseamnă că nu și-au declarat venitul, chiar dacă și în anii trecuți firma a fost beneficiară a unui proiect imobiliar de pe strada Bună Ziua nr. 45, unde SC DIFIL SRL a modificat proiectul inițial și a schimbat destinația clădirii din comerț + birouri în comerț + locuințe.

O altă firmă condusă de Daniel Florin Lazăr și Adrian Dan Filip este SC Magnum Com SRL, firmă ce se ocupă de comerțul articolelor și aparatelor electrocasnice în magazine specializate. Firmă a fost înființată în anul 2000, dar la fel ca cea precedentă, cifra de afaceri este de 0 lei, exceptând anul 2008 când a înregistrat aproape 13.000 lei.

 

Cum s-a ajuns la construirea haotică în Cluj?

În ediția trecută, am prezentat pe larg punctul de vedere al arhitectului Șerban Țigănaș cu privire la urbanismul haotic și uneori neorganizat din Cluj-Napoca.

”Situaţia în care ne aflăm acum, nu poate fi judecată decât într-o perspectivă de câţiva zeci de ani. E rezultatul unor evoluţii care a durat mult şi nu poţi să încarci o astfel de situaţie într-o administraţie sau alta. Nu e vorba de haos urbanistic, vorbim de un urbanism neorganizat, lipsit de o anumită structură. Din punctul meu de vedere, are o structură, dar necorespunzătoare tipului de urbanism care s-a practicat în România. E prost, nesatisfăcător, reprezintă exact transpunerea legii româneşti.

Ar trebui zeci de ani să stopăm aşa ceva, exact atâta timp cât a durat să se ajungă la situaţia de faţă. Normalitatea necesită un proces care nu are cum să fie scurt, şi în care trebuie ca ceea e, trebuie să fie mult mai bine structurat, să fie o colaborare intensă între public şi privat, iar ceea ce s-a construit prost, sa intre în restructurare. Necesită fermitate legislativă, trebuie măsuri ca să faci aceste corecţii, iar la ora actuală nu există capacitatea.

Nu am avut strategii de dezvoltare urbană de 25 de ani, avem recent de aproximativ doi ani de zile, dar nu observ să avem proiecte de implementare fermă, iar prima strategie a fost formală, s-a construit pe baza unor oportunităţi de finanţare”, povesteşte arhitectul Şerban Ţigănaş.

Nu este de vină o persoană anume, ci o serie întreagă de evenimente. Cel mai grav aspect e al administraţiei din `95-`99 când în Planul Urbanistic General (PUG) anterior public s-au introdus în intravilan mult prea mult teren introducându-se cantitate mare de teren şi s-a început construirea haotică, fiecare unde a vrut, când a vrut şi s-a permis construcţiile ici şi colo, astfel decât prevedea PUG-ul, lipsit de acurateţe, fără bază corectă de proprietate, fără cadastru precis. A fost doar un suport teoretic care nu a fost urmărit consecvent şi fiecare a construit ce a vurt. De aici a pornit avalanşa”, a declarat Şerban Ţigănaş, președintele Ordinului Arhitecţilor din România.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.