Luni, 13 septembrie, încep cursurile din anul şcolar 2010-2011. Primul semestru se va încheia în 28 ianuarie, urmat de o vacanţă intersemestrială de o săptămână, iar semestrul al doilea se va desfăşura până pe 17 iunie. Cele două vacanţe de sărbători vor fi între 22 decembrie şi 4 ianuarie, de Crăciun, respectiv între 16 şi 25 aprilie, de Paşti.  Conform ordinului emis de ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, tezele de pe semestrul I al anului şcolar 2010-2011 se vor susţine, de regulă,  până la data de 17 decembrie 2010, iar cele din semestrul al doilea, până la data de 20 mai 2011.
Începutul anului şcolar la Cluj vine din nou în şcoli doar pe jumătate reparate sau fără autorizaţie sanitară de funcţionare. Pe lângă că au un deficit considerabil de personal didactic, şcolile din mediul rural sunt într-o stare deplorabilă.
La Cluj-Napoca unităţile de învăţământ nu sunt pregătite pentru începutul de an şcolar. Din cele 82 de unităţi de învăţământ în care administraţia a anunţat că a investit 8 milioane de lei, la 22 lucrările de reparaţii încă sunt în toi. Doar în 25 de şcoli lucrările de reabilitare au fost duse la bun sfârşit, alte 35 de unităţi aşteptând în continuare ca inspectorii primăriei să verifice calitatea lucrărilor şi să le recepţioneze.  Până la 10 septembrie, lucrările la cele 22 de şcoli trebuie finalizate.
În ceea ce priveşte autorizaţiile sanitare de funcţionare, se pare că doar un sfert din unităţile de învăţământ din judeţ au trecut hopul. Problemele persistă în mediul rural unde apa nu este potabilă sau chiar lipseşte, instalaţiile de încălzire sunt inutilizabile, iar iluminatul lasă de dorit. În mediul urban principalele deficienţe se referă la clădiri degradate, dar şi lipsa apei curente. Cele mai recente date privind autorizarea sanitară a şcolilor au fost prezentate în cadrul Colegiului Prefectural. 158 de unităţi de învăţământ, la care se adaugă alte câteva obiective şcolare precum internate, săli de sport, spălătorii sau laboratoare, din judeţul Cluj nu au obţinut încă autorizaţia de funcţionare. Anul trecut au existat în evidenţe 738 de obiective şcolare, dintre care 268 (36,31%) erau fără autorizaţie sanitară.
Soluţiile pe care autorităţile le găsesc în aceste situaţii, din lipsă de fonduri sau de interes, este închiderea şcolilor. Rectorul Universităţii ”Babeş-Bolyai” şi-a arătat recent într-un comunicat de presă dezaprobarea faţă de măsurile Ministerului Educaţiei care a reuşit performanţa de a închide 1.500 de şcoli şi de a da afară 15.000 de cadre didactice. Acesta arată că: „La un inventar, se observă bine că actualul Minister al Educaţiei nu numai că nu a fost în stare să producă vreo măsură viabilă, dar a demolat continuu exact ceea ce în alte ţări europene se construieşte. Nepriceperea, minciuna propagandistică şi reaua credinţă ating, în fapt, recordul, în perioada postbelică, la acest minister. Mă refer aici doar la două distrugeri majore pe care ministerul actual le produce cu o caracteristică inconştienţă şi iresponsabilitate – reducerea a peste o mie de şcoli şi limitarea efectivului de posturi didactice şi nedidactice din învăţământul superior”. Marga este de părere că astfel se ”distruge, pentru multă vreme, una dintre realizările României moderne – şansa oricărui copil de a face şcoală”.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.