Contractul pentru modernizarea liniei de tramvai din oraş a fost semnată săptămâna trecută de primarul Sorin Apostu şi reprezentanţii firmelor care fac parte din asocierea care a câştigat licitaţia. Din asociere fac parte firme cu greutate, printre care Euroconstruct şi Transferoviar, două societăţi despre care s-a scris mult şi nu numai de bine. Primarul şi prefectul, prezent la semnare, s-au arătat încântaţi de acest „moment istoric”, în care iniţiativa de modernizare a transportului în comun a premierului Boc, de pe vremea când era primar, se vede concretizată.

Primăria Cluj-Napoca a semnat contractul pentru modernizarea liniei de tramvai din oraş cu un consorţiu format din firmele Swietelsky Baugesellschaft mbH – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup. Primarul Sorin Apostu a declarat că acest lucru s-a făcut cu o lună întârziere pentru că municipalitatea a trebuit să aştepte aprobarea Comisiei Europene şi a Ministerului Dezvoltării, dat fiind că proiectul va fi realizat în proporţie de 98% din fonduri europene nerambursabile, dar mai ales pentru că a trebuit să fie soluţionată contestaţia depusă în urma licitaţiei.

Contestată de toţi competitorii

Firma Mari Vila a înregistrat, luna trecută, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC), o plângere cu privire la modul în care s-a derulat şi s-a finalizat procedura de atribuire a contractului de execuţie pentru modernizarea liniei de tramvai pe ruta Mănăştur – Piaţa Gării – Bulevardul Muncii. Deşi oferta firmei Mari Vila a fost acceptată de comisia de licitaţii, firma a fost descalificată, ulterior, pentru că oferta era prea mică (71,3 milioane de lei) în comparaţie cu varianta câştigătoare  (104 milioane de lei). Primarul a explicat, atunci, că firma nu a făcut dovada că ar fi realizat un proiect similar, cu o valoare de cel puţin 100 de milioane, deşi firma susţine că era pe aproape, având în portofoliu o lucrare în valoare de 99,6 milioane de lei. Un alt reproş al comisiei de licitaţie legat de această ofertă a fost faptul că suma la care compania estima că ar putea cumpăra şina de rulare era prea mică, sub preţul pieţei.
Aceasta nu a fost singura contestaţie, prima firmă care s-a adresat CNSC fiind SC Martin Rose. De fapt, cele trei au fost toate ofertele care au trecut de prima fază, celelalte variante depuse fiind respinse de comisia de licitaţie. Cele şapte asocieri şi firme care s-au înscris în cursă pentru realizarea proiectului de modernizare a linie de tramvai sunt Alpine SA – Alpine Austria – SCTA Bucureşti, Balzolla Construcţii SRL – Doralex, Isaff – Societatea de Semnalizări şi Automatizări Feroviare SA – Colas Rail Spania, Mari Vila Com SRL, Martin Rose Germania – Diferit – Martin Rose România , respectiv Swietelsky Baugesellschaft MbH Cehia – Astalrom – Euroconstruct – Transferoviar Grup.

Consorţiul câştigător

Pentru Swietelsky Baugesellschaft MbH Cehia nu am reuşit să găsim date financiare, dar asociata sa, Astalrom, specializată în transporturi, dar cu tentaţii imobiliare, a dus-o destul de bine în ultimii ani, cu o cifră de afaceri în creştere, dar tot nu suficient de mare. Alături de gigantul pedelist Euroconstruct, însă, asocierea are şansa de a sparge gura târgului. Şi despre această companie “Gazeta de Cluj” a mai scris în ultima vreme. SC Euroconstruct a primit de la Ministerul Transporturilor nouă contracte în valoare totală de peste 510 miliarde lei vechi, aproximativ 14 milioane euro. Pe lângă contractele pe care le avea deja cu municipalitatea, de zeci de milioane de euro, compania a devenit una dintre principalele beneficiare ale contractelor cu bani de la buget după instituirea guvernării PDL. Reabilitarea Autostrăzii Bucureşti-Piteşti, construirea Autostrăzii Bucureşti-Braşov, plus multiple contracte de deszăpezire sunt doar câteva exemple în acest sens, obţinute prin încredinţare directă. La Cluj, a fost însărciată cu mutarea unei gropi de gunoi care a răsărit pe marginea autostrăzii Transilvania, un contract pe bani frumoşi care a ridicat semne de întrebare la momentul respectiv.
Numele Transferoviar Grup este legat de cel al controversatului Călin Mitică, despre care “Gazeta de Cluj” a scris în repetate rânduri. Calin Mitică este coinculpat, alături de Emil Sabo, preşedintele Consiliului de Administraţie de la “Remarul 16 Februarie”, într-un dosar penal sub acuzaţia unor infracţiuni economice şi abuz în serviciu contra intereselor publice. Aceştia, împreună cu alte persoane aflate în funcţii cheie în CFR, ar fi instrumentat o escrocherie prin care ar fi vândut SNCFR locomotive second-hand cumpărate din Germania la de peste 20 de ori preţul de achiziţie, iar o asemenea afacere de succes nu putea fi realizată fără o suplimentare a bugetului pe anul achiziţiei, pentru a putea fi “onorate” comenzile exorbitante.

Un mijloc de transport modern

Edilul clujean a explicat că modernizarea liniei de tramvai va reduce cu 50% cheltuielile la curentul electric şi, în aceeaşi proporţie, timpul de rulaj, dat fiind că va creşte viteza de deplasare a tramvaielor. “Este cel mai economic, puţin poluant şi cel mai rapid mijloc de transport în comun”, a explicat Apostu. De asemenea, nu se vor mai produce vibraţiile care au afectat până acum carosabilul şi locuinţele din zonă. În repetate rânduri, casele de pe strada Oaşului au crăpat din cauza apropierii de liniile de tramvai, iar maşinile celor care locuiesc în zonă trebuie să se strecoare printre gropile din carosabil. Locuitorii au acuzat vibraţii puternice, în special în orele de trafic intens şi când tramvaiele trec în viteză, iar unii dintre ei au depus chiar şi plângeri la Primărie.
Costurile totale ale proiectului se vor ridica, cu tot cu TVA, la 63,5 milioane de lei. Lucrările la tronsonul Bucium-Podul Calvaria vor începe la 1 iulie, iar acestea se vor desfăşura 24 de ore din 24 de ore pentru a recupera întârzierea de o lună şi pentru a termina lucrările pentru a ajunge cu lucrările la Gară într-un an. De exemplu, bucla de circulaţie de la Podul Calvaria va fi reabilitată în două zile şi se va lucra inclusiv noaptea. Pe durata lucrărilor, clujenii pot lua autobusul care va circula între Bucium şi Calvaria, pe care nu trebuie să-şi composteze biletul, dar trebuie să aibă unul asupra lor, pe care îl vor folosi pe tramvai. Acest tronson ar trebui să fie gata în trei luni, după care se va trece la porţiunea până la Podul Horea, la care se va lucra timp de jumătate de an.
Prefectul Florin Stamatian a fost prezent la semnarea contractului pentru lucrările de modernizare pentru că, a declarat acesta, este vorba de un proiect aproape de sufletul său, de pe vremea când era consilier local sub administraţia Boc. Şi edilul l-a menţionat pe actualul premier ca iniţiator al acestui proiect, depus ulterior pe Axa 1 de către actuala adminitraţie şi care se pune în mişcare de luna viitoare.

Iniţiativa i-a aparţinut lui Boc

“În 2004, când era primar domnul Emil Boc, am primit o vizită din partea Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, care a făcut o radiografie a RATUC şi apoi a analizat bilanţurile din ultimii ani. Mă bucur că şi reprezentanţii băncii au ajuns la aceleaşi concluzii ca şi noi, că este necesară menţinerea tramvaiului. Pentru că, la acea vreme, circulau zvonuri că se va scoate, la fel ca şi în Constanţa şi Braşov”, a declarat directorul RATUC, Liviu Neag, în cadrul conferinţei de presă. “Tramvaiul rămâne un mijloc de transport important în întreaga Europă. Vă asigur că RATUC va sufla în ceafă constructorului, în sensul că vom fi alături de ei şi vom veni cu sugestii şi reclamaţii când este cazul”, a adăugat acesta.
La finalizarea celor două porţiuni vor fi achiziţionate şi tramvaie noi, care să respecte toate standardele din domeniu: cu podea joasă, silenţioase, confortabile, dotate cu instalaţii de aer condiţionat şi de încălzire iarna. Staţiile vor fi, de asemenea, modernizate şi vor fi construite refugii pentru fiecare. Parcul Central nu va fi afectat de lucrări, iar Splaiul Independenţei va deveni stradă cu sens unic spre Centru în timpul acţiunilor de reabilitare. Va fi creată o bandă de trafic spre zona Plopilor, pentru a-l fluidiza, iar prin crearea unui zid de sprijin pe malurile Someşului care să ajute la susţinerea noii benzi de circulaţie, Splaiul Independenţei va fi extins spre râu.
Directorul tehnic al firmei Swietelsky, Nicoleta Zamfir, a declarat că pentru execuţia lucrărilor firma va face angajări la nivel local, dar îşi va aduce şi proprii specialişti. “Vor fi 250 – 300 de oameni. Vom angaja şi din Cluj pentru că aşa este normal, dar vom aduce şi specialişti din Bucureşti şi Austria pentru că şi asta e ceva normal”, a anunţat Zamfir.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.