Procesul Asociaţiei de Monitorizare Taxi Transilvania cu UBER se judecă la Tribunalul Cluj

267

Asociaţia de monitorizare taxi Transilvania a reuşit să-i dea în judecată pe cei de la Uber Sysem România SRL împreună cu cei de la Rasier Operation B.V pentru concurenţă neloială. Cererea asociaţiei a trecut de cameră preliminară, iar dosarul se va judeca la Tribunalul Specializat Cluj. Care sunt motivele care au stat la baza înaintării procesului împotriva UBER aflaţi în cele ce urmează.

 

Anul trecut au existat mai multe conflicte între taximetriştii clujeni şi şoferii colaboratori ai UBER, după ce în vară, odată cu desfăşurarea Festivalului UNTOLD, firma nemţească şi-a anunţat intrarea pe piaţa din Cluj-Napoca.

Într-un final, cei de la Asociaţia de monitorizare taxi Transivania au înaintat un proces, care în prezent a trecut de camera preliminară. Uber a fost trimisă în judecată pentru concurenţă neloială.

 

Pe lege, nu pe tocmeală

Principalul argument invocat împotriva celor de la UBER este că cei din urmă prestează servicii de taximetrie fără a deţin o autorizaţie de la primărie.

„În situaţia de faţă, dispoziţiile legale în materie(art 7 alin.2 şi art 58 din Legea 38/2003) sunt clare:”Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deţine pentru acesta, după caz, autorizaţie taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor legale”, respectiv, ”în cazul utilizării unui autoturism pentru transport public de persoane fără ca acesta să deţină autorizaţie taxi, sau după caz, copie conformă ori dacă aceste documente au valabilitatea depăşită sau nu sunt conforme cu transportul efectuat ori cu prevederile prezentei legi(…) odată cu aplicarea sancţiunii contravenţionale, prevăzută de lege, se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru 6 luni”, arată societatea civilă de avocatură ce reprezintă asociaţia din Transilvania.

Mai concret, fiecare taximetrist are nevoie de o autorizaţie eliberată de primăria Cluj-Napoca pentru a-şi desfăşura legal activitatea. De asemenea, numărul de astfel de autorizaţii eliberate este limitat. Drept urmare, dacă un cetăţean doreşte să practice această meserie nu mai poate obţine o autorizaţie nouă ci poate eventual să achiziţioneze una de la persoanele care doresc, desigur contra-cost, să renunţe la document. Gazeta de Cluj scria în urmă cu câţiva ani despre faptul că preţul unei maşini care are autorizaţie de taxi pe Cluj-Napoca ajunge cu până la 8.000 de euro mai mare decât valoarea reală a autovehiculului.

Însă cei de la UBER circulă fără a avea autorizaţia respectivă, lucruri care determină apariţia pe piaţă a unui număr nelimitate de ”taxiuri” ce pot merge cu tarife sub preţul pieţei, în vreme ce taximetriştii clujeni sunt obligaţi să funcţioneze după acelaşi tarif indiferent de compania la care lucrează sau cu care colaborează.

taxi cluj

Ce au ei şi n-are UBER

Tot motivarea acţiunii de chemare în instanţă Asociaţia Taxi Transilvania prezintă procedurile pe care orice taximetrist este obligat să le parcurgă pentru a-şi desfăşura meseria în concordanţă cu prevederile legale. În contradictoriu cu acestea, un şofer UBER nu are nevoie decât de permis de conducere şi nu de un atestat de transport persoane, pregătiri profesionale şi examene promovate.

„Pentru a putea practica transportul de persoane în regim taxi, conducătorul auto trebuie să îndeplinească anumite condiţii(…). O persoană care doreşte să aibă drept de practică are nevoie de o vechime de cel puţin doi ani de condus, de un certificat de atestare profesională, dovada că este apr din punct de vedere medical şi psihologic şi vârsta peste 21 de ani.

Certificatul de atestare îl obţine de la Autoritatea Rutieră Română(ARR) pe rază căreia conducătorul activează, în urma promovării unui test-grilă. Pentru a susţine examenul, viitorul taximetrist trebuie să aibă dovada absolvirii unui curs de pregătire profesională pentru practicarea transportului de persoane în regim taxi, cu o durată maximă de până la trei luni. De asemenea, este nevoie de o autorizaţie de transport, care se eliberează de autoritatea de autorizare din cadrul primăriei localităţii de pe raza în care transportatorul îşi are sediul sau domiciliul.

În principal, documentaţia necesară pentru autorizaţie de transport, copie de pe certificatul de înregistrare la registrul comerţului ca transportator, respectiv persoană fizică autorizată, dovada îndeplinirii condiţiei de capacitate profesională şi onorabilitate, cât şi a capacităţii financiare” arată aceştia.

La capitolul costuri, desigur e mai scump sa fii taximetrist decât şofer UBER.

„Sunt necesare investiţii pentru respectarea condiţiilor prevăzute de lege: un aparat de taxat care costă aproximativ 1300 de lei, staţia de emisie-recepţie care costă undeva la 1500 lei, antena de taxi-200 lei, însemnele specifice şi caseta simbol taxi-250, emiterea autorizaţiei de taxi-200 lei, costul cursului pentru obţinerea atestatului-500 lei, cuantumul asigurării RCA este dublu, iar pe deasupra se adaugă costurile lunare de dispecerat – aproximativ 250 lei” mai arată cei din asociaţie.

La UBER aproape toate acestea dispar. Maşinile nu sunt inscripţionate, nu au nevoie de aparat de taxare, dat fiind faptul că respectivele curse nu sunt achitate cash, iar preţul e stabilit înainte de efectuarea acestora.

Desigur nu se percepe taxa de dispecerat şi nici cea de emitere a autorizaţiei de taxi, dat fiind faptul că aceştia circulă fără această aprobare. Rămân însă cerinţele cu entitatea juridică: PFA sau SRL, talonul de înregistrare şi asigurarea maşinii şi condiţia ca autovehiculul în cauză să fie nou sau nu mai vechi de 15 ani.  Tot UBER le cere şoferilor să aibă doar permisul obţinut de minim un an, un cazier judiciar fără înscrisuri şi un cazier auto fără înscrisuri grave.

 

UBER ilegal pe plan internaţional

În Spania, judecătorii din Madrid au dispus încetarea activităţi pe suprafaţa statului, pe motiv că Uber nu deţine autorizaţiile administrative necesare şi generează astfel concurenţă neloială. De asemenea, în Portugalia instanţa de judecată a reţinut că în plus faţă de despăgubirile acordate asociaţiei care reprezenta şoferii de taxi, Antral, pentru prejudiciile cauzate care ar fi greu de reparat dacă Uber îşi continuă activitatea, prejudiciu generat dintr-o ”deviere de clienţi dificil sau practic imposibil de calculat”, instanţa a considerat că exista un risc grav pentru public, în general. De asemenea, instanţa a precizat că activitatea de transport taxi este reglementată şi implică costuri foarte ridicate pentru cei care doresc să o desfăşoare, cu scopul de a proteja utilizatorul.

La Milano, instanţa de judecată a decis că serviciul furnizat de Uber Pop a creat concurenţă neloială. Magistraţii au motivat că utilizarea şi furnizarea serviciilor Uber este interzisă la fel cum este interzis orice serviciu de transport persoane contra-cost fără a deţine licenţele prevăzute de lege. De asemenea aceştia spuneau că sistemul de tarifare folosit de Uber nu face obiectul legilor care reglementează serviciul de transport public, şoferii Uber nu suportă costuri suplimentare de deţinerea licenţelor de transport, de aparate metrologice, de obligaţii de asigurare, întreţinere şi verificări periodice. Cum este cazul şi la Cluj-Napoca.

Şi Curtea italiană a dispus într-o speţă similară punerea în executare a hotărârii judecătoreşti în maximum 15 săptămâni de la pronunţare sub sancţiunea plăţii unei sume de 20.000 euro pentru fiecare zi de întâziere. Iar lista continuă cu procese pierdute de Uber în Bruxelles, Curtea din Berlin sau state precum Olanda şi Franţa.