Profesorii de la Colegiul National ”George Cosbuc” care predau in limba germana vor primi cu  peste 50 de euro in plus pe luna ca urmare a incercarii statului german de a stimula predarea limbii germane in Romania.

Preşedintele Forumului Democrat al Germanilor (FDGR) din Sibiu, Martin Bottesch, a declaracă cei aproximativ 750 de învăţători şi profesori care predau în limba germană în şcolile din România vor primi lunar peste 50 de euro din partea statului german pentru a-i stimula să rămînă la catedră, banii provenind din finanţarea de 750.000 de euro oferită de guvernul federal pentru sprijinirea acestui tip de învăţămîntul de la noi din ţară.

Martin Bottesch a precizat că cei mai mulţi bani vor primi cadrele didactice care predau în limba germană cu normă 
întreagă. Banii vor putea fi încasaţi sub forma unor prime, plătite printr-o fundaţie de două ori pe an, însă sînt calculaţi pentru fiecare lună.

“Va fi un fel de primă, de două ori pe an. Noi am solicitat să fie în medie o sută de euro pentru cine are normă plină în limba germană, dar suma aprobată este mai mică. Deci va fi între 50 şi 100 de euro. Nu se plăteşte lunar, ci de două ori pe an, însă se calculează pentru fiecare lună. În România există cu aproximaţie 300 de învăţători care predau în limba germană şi alţi aproximativ 450 de profesori care predau la gimnaziu şi la liceu. Nu toţi au normă plină. Această indemnizaţie este în funcţie de numărul de ore”, a explicat Martin Bottesch.

Acesta a explicat că în timp ce creşte numărul de elevi care doresc să înveţe în limba germană, scade numărul de profesori.

“Învăţămîntul cu predare în limba germană se confruntă cu o gravă criză de cadre didactice care să poată preda în această limbă. Lipsa de dascăli în sistemul de învăţămînt în limba germană este mult mai problematică decît cea generală din România, întrucît absolvenţii de facultate cunoscători ai limbii germane găsesc, tocmai datorită cunoştinţelor de limbă germană, locuri de muncă mult mai bine plătite în industrie şi în alte domenii ale economiei decît cele din învăţămînt. Astfel, a devenit aproape imposibilă angajarea unor profesori tineri pentru discipline de bază cum ar fi matematica, fizica, chimia, dar şi pentru celelalte discipline”, se arată într-un comunicat de presă al Forumului.

Indemnizaţiile de la statul german vor fi acordate prin intermediul Fundaţiei Saxonia din Braşov, pe bază de cerere, la care se anexează acte doveditoare.

Din cei 750.000 de euro alocaţi de Germania, nu toţi banii vor ajunge sub formă de prime la profesori. O parte din bani vor fi folosiţi pentru o mai bună instruire a profesorilor care predau în limba germană, în România.

Criza de profesori care să predea în limba germană a fost recunoscută şi de ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Conform acestuia, în România sînt 23.000 de elevi care învaţă în limba germană. “O a doua problemă după lipsa resursei umane este aceea a locaţiilor, pentru că numărul de şcoli unde se predă în limba germană a scăzut la modul general, dar numărul de copii a înregistrat o creştere importantă datorită concentrării în marile oraşe. Scăderea se manifestă în mediul rural şi la nivelul oraşelor mici. Cu siguranţă suma de 750.000 de euro din partea statului german va fi alocată prioritar pentru rezolvarea celor două probleme”, a precizat ministrul Sorin Cîmpeanu.

1 COMENTARIU

  1. Laudabila si de apreciat aceasta intiativa.Trebuie spus ca aceeasi situatie se intalneste si in gradinitele de stat cu predare in limba germana din Cluj-Napoca, oras universitar, cu continuitate in nivelurile de invatamant preuniversitar, la nivel de predare in limba minoritatilor ( germana).Cred ca trebuie facut ceva in privinta stimularii cadrelor didactice/persoanelor vorbitoare de germana pentru a ocupa un post in gradinite/scoli.Exista acum absolvente de litere-germana-engleza platite ca necalificati!Ele nu au la baza un colegiu pedagogic sau o specializare/modul pedagogic.E nevoie de o schimbare legislativa, o exceptie de la centralizatoare de ocupare a unui post in inv. preprimar.Cererile sunt foarte mari, oferta limitata datorita lipsei resursei umane( nemotivanta si ingradita pentru o angajare calificata).Institutiile abilitate, ierarhice sunt cele care pot schimba ceva in acesta directie.Invatamantul preuniversitar cuprinde si invatamantul prescolar.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.