Proiectul de metrou în Cluj- Între bluf politic și idee fantezistă

257

Ideea construirii unui metrou în Cluj i-a încântat pe cetățeni atât de tare încât aceștia au început deja să fie parcă mai maleabili cu primăria în ceea ce privește situația din trafic. Cu banii alocați pentru studiul de prefezabilitate, clujenii sunt ferm convinși de faptul că în aproximativ 30 de ani orașul va avea un tren subteran. Acest subiect este zguduit din păcate de către arhitecții care susțin că acest plan fantezist nu va putea fi realizat.

 

Primăria Cluj-Napoca a alocat pentru anul 2018 suma de 3,48 de milioane lei în vederea realizării studiul de prefezabilitate și diverse alte studii privind introducerea metroului în oraș. Chiar dacă anul trecut, primarul Emil Boc declara că nu se poate construi metrou în Cluj-Napoca, ulterior se pare că s-a răzgândit și a declarat că trebuie reluate discuțiile despre acest proiect.

Din cauza blocajelor din trafic, cetățenii cer măsuri, iar pentru a rezolva problema autoritățile s-au gândit că cea mai bună soluție este să aloce bani pentru procedurile de studii pentru acest proiect gigant. Despre ideea de metrou arhitecții nu au o părere prea bună și cred că un lucru mai constructiv ar fi ca municipalitatea să își concentreze atenția spre alte soluții care pot fi implementate într-un orizont de timp mai realist.

Contraargumetele arhitecților
Mihai Racu, membru în Comisia de Urbanism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca susține că o linie de metrou în Cluj este o idee fantezistă și aduce le aminte cetățenilor de „Planul de mobilitate urbană durabilă” care elimină din start soluțiile unui metrou sau monrail.
„In primul rând vreau să spun că în opinia mea ideea îmbunătățirii transportului în comun ar trebui sa fie o prioritate pentru Cluj în următorii ani. Totuși cred că ideea unei linii de metrou la Cluj în acest moment este fantezistă. Vorbim de niște costuri uriașe pentru un proiect cu impact limitat. În acest moment există studii deja elaborate pe aceasta tema și aș aminti în primul rând „Planul de mobilitate urbană durabilă” care elimină din start soluțiile metrou sau monorail. Cred că ar fi mai constructiv să ne concentram pe soluții care pot fi implementate într-un orizont de timp realist, cu resurse rezonabile pentru bugetul orașului.
Din acest punct de vedere PMUD vine cu o propunere foarte fezabilă: prelungirea liniei de tramvai existente de la depoul din Mănăștur până în Florești (circa 6 km), respectiv prelungirea tramvaiului între centru și strada Aurel Vlaicu. O altă soluție care trebuie avută în vedere în paralel este prioritizarea transportului în comun. Vorbim aici de benzi dedicate transportului în comun și de prioritizarea acestuia în intersecții prin semaforizare inteligentă. E absurd ca un autobuz cu 50 de pasageri să aștepte la semafor după 5 mașini cu 1-2 pasageri. Autobuzele sunt soluția cea mai la îndemână. Străzile sunt deja construite, pot deservi ușor o arie mult mai mare, pot avea stații suficient de dese etc”, a declarat Mihai Racu, , membru în Comisia de Urbanism din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.

Ideea metroului- Un bluf politic?
Șerban Tigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România este de părere că ideea unui metrou este un bluf politic și că orașul prin structura lui nu oferă condiții morfologice pentru acest proiect.
„Sunt mai multe argumente care ne indică că metroul nu este o soluție fiabilă. Metroul este un mijloc de transport care s-a dezvoltat în orașele mari pe perioade foarte lungi de timp. Metroul funcționează doar dacă este în rețea, o rețea cu o mulțime de stații cuplate între ele cum ar fi gările, aeroporturile sau cu centrele de transport în comun. Clujul prin structura și densitatea lui nu oferă condiții morfologice pentru așa ceva. Dacă la București se dezvoltă metroul cu două stații pe deceniu, mă gândesc cât de fiabilă este o astfel de soluție în condițiile în care există formule alternative de trafic care lasă autonomia transportului individual. Avem soluții inovative deoarece avansăm cu tehnologia, putem lua exemplul car-sharing-ului, se trece pe electric, soluții sunt. Mai bine ne-am canaliza atenția spre aceste soluții. Peste 10 sau 15 ani când noi vom avea trei stații de metrou făcute, probabil că el nu va mai fi necesar pentru că vin din urmă aceste soluții inovative.
Dacă de la ideea metroului până la studiul de prefezabilitate au trecut atâția ani- această idee fiind de pe timpul mandatului lui Gheorghe Funar- atunci clujenii vor mai avea de așteptat mult și bine până proiectul metroului va fi gata.
Tot acest lucru este de fapt un bluf politic care spune că: „Oameni buni, este o soluție magistrală, ne trebuie cosmonauți pentru ea, nu ne mai reproșați că nu putem rezolva traficul în Cluj, pentru că oricum nu îl putem rezolva, gândiți-vă la viitor peste 20 de ani”.
Nu avem siguranța că rezultatele acestui studiu de prefezabilitate vor încuraja realizarea proiectului, dar realizarea lui este importantă deoarece ne va arăta ce se poate face și din punct de vederea a orizonturilor realiste”, a declarat Șerban Țigănas.

Proiect costisitor ce ridică problema exproprierilor și demolărilor
Arhitectul Virgil Pop, profesor la Facultatea de Arhitectură și Urbanism spune că în cazul proiectului de metrou s-ar ridica automat și problemele de exproprieri și demolări.
„Un metrou devine rentabil și necesar la un oraș cu peste 1 milion de locuitori, daca ai sub 1 milion este prea mare investiția. O variantă ar fi să nu avem un metrou pentru tot orașul, ci cum există în Germania așa-zisul S-Bahn. Un tren care pornește de exemplu din Florești, vine în Cluj și aici de bagă sub pământ. Dar să faci numai o linie de tren care să vină din Florești și să se bage sub pământ, să traverseze orașul și să iasă undeva pe Bulevardul Muncii este foarte costisitor. S-ar pune problema și de exproprieri și demolări în acest caz. Pentru acest dezastru este vinovată și primăria pentru o politică populistă privind prețurile mici la parcări. Dacă s-ar urca prețurile atunci automat s-ar descuraja mersul cu mașina. Un abonament constă 600 de lei pe an, adică 1,60 de lei pe zi. Este prea ieftin. Pot să închiriez patru metri pătrați de domeniu public cu 1,60 de lei pe zi. Cineva care are restaurant cu parcare plătește de 20 de ori mai mult și nu încurcă atât de mult. În orice caz studiul trebuie făcut ca să vedem ce alternative avem”, a declarat Virgil Pop.
Radu Roșcat, un alt arhitect clujean susține că după noile tendințe modulele de transport în comun de mai puține persoane ar fi mai rentabile decât un metrou.
„Mi se pare haioasă ideea de a exista un metrou în Cluj. După noile tendințe, transportul în comun nu merge spre tren ci spre module de transport de mai puține persoane. Există alte alternative cum ar fi mașini mai mici, electrice, care să nu consume mult și care să aibă banda lor. Aceste module par mai fezabile și mai deștepte în ziua de azi. Din punctul meu de vedere nu cred că metroul este o soluție”, a declarat arhitectul.

Irina Severnov

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ