Azi în Timișoara, mâine-n toată țara!

O companie clujeană va primi de la Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi din România (CNADNR) aproximativ două milioane de euro pentru lucrările de deszăpezire care vor avea loc, sau nu, în raza de jurisdicție a Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara – secţia de drumuri naţionale (SDN) Caransebeş (pentru iarna 2014-2015). Compania este SC Diferit, patronată de Daniela și Nicolae Petri, și anul trecut a fost beneficiara contractului de deszăpezire în valoare de câteva milioane de lei. Diferența este că anul trecut lucrările au fost atribuite de Crăciun, iar acum cu puțin timp înainte de alegeri.

 

În urmă cu doi ani de zile, SC Diferit SRL câștiga de la CNADNR, prin intermediul DRDP Cluj, un contract în valoare de 9.746.895,64 lei fără TVA. Luna trecută, tot SC Diferit a câștigat de la Compania de Drumuri și Autostrăzi contractul de deszăpezire pentru cei aproape 300 de km din cadrul Direcției Regionale Timișoara, secția de drumuri Caransebeș. Suma acestui contract este de 8.880.812 lei, fără TVA.

Anul trecut, din valoarea totală a contractelor la nivel naţional, pentru DRDP Cluj au fost direcţionaţi circa 30 de milioane de lei, iar singura firmă care a efectuat aceste lucrări a fost SC Diferit.

Firma este patronată de familia Petri (Daniela şi Nicolae). Nicolae Petri a fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj. SC Diferit a lucrat la modernizarea (2007) din zona Pieţei Cipariu, iar societatea a lucrat şi la diferite lucrări de întreţinere a străzilor din Cluj Napoca şi la centura de “diamant” Vâlcele Apahida. Societatea a mai câştigat un contract de întreţinere a celor câţiva kilometri din Autostrada Transilvania Practic, pentru repararea parapetelor stricate sau tăierea vegetaţiei, SC Diferit primeşte circa 1,5 milioane de euro, iar pentru doi ani de deszăpezire, societatea familiei Petrini primeşte 2,1 milioane de euro pentru un contract care va dura doi ani de zile!

 

”Abonament Boc”

Însă această societate nu câștigă doar din deszăpeziri. Principalul domeniu de activitate este de construcție și reabilitare de drumuri. Spre exemplu, societatea familiei Petri a fost contractată pentru centura vâlcele Apahida. De asemenea, compania a câștigat, în asociere cu turcii de la Kiat, contractul de întreținere și reparare a străzilor din Cluj Napoca pentru suma de 120 de milioane de euro.

SC Diferit a fost contractată și la lucrările de modernizare a uneia dintre principalele artere din oraș, Calea Turzii. Contractul obținut pentru modernizarea de pe Calea Turzii este de aproximativ 22 de milioane de lei și implică lucrări din sensul giratoriu din Piața Cipariu până la intersecția cu strada Făgetului. SC Diferit este compania care a fost contractată să facă aceste lucrări este o societate care face parte din clientela politică a primăriei clujene. Este administrată de Grigore Vădean şi îi are ca asociaţi pe soţii Denisa şi Nicolae Petrini, fost inginer în cadrul Regiei Autonome a Domeniului Public (RADP) Cluj.

Această firmă lucrează pe Calea Turzii în asociere cu Kiat, o altă firmă ”crescută” de contractele atribuite de Emil Boc. Aceste două societăți au primit contracte și de la fostul primar, Sorin Apostu, condamnat definitiv pentru acte de corupție.

Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, SC Kiat Group Construct SRL, care îi are ca asociaţi pe Atalay Deniz, Ahmet Selcuk Kiraz, Yigit Berk Atalay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar (care este şi administratorul societăţii) a câştigat, în asociere cu SC Diferit SRL, la sfârşitul anului 2010, un contract de 600 de milioane de lei (150 milioane euro), în urma unei licitaţii organizate de Primăria Cluj-Napoca, pentru lucrări de reparaţii, întreţinere, reabilitare, servicii de proiectare pentru străzi modernizate/ nemodernizate din municipiu.

 

Mai scump ca în țările nordice

Potrivit datelor furnizate de către Compania de Autostrăzi și de Drumuri Naționale din România, costul pentru deszăpezirea unui kilometru de drum național a fost, în 2011, de peste 4.000 de euro, iar în 2012 s-a ridicat la circa 5.800 de euro. Contractele sunt împărțite între câteva firme ale „regilor asfaltului”, iar România este una dintre țările europene care plătește cel mai mult pentru curățarea autostrăzilor și a drumurilor naționale, arată două lucrări publicate în primăvara acestui an în Germania și Finlanda, corelate cu cifrele făcute publice de către Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR). Potrivit datelor companiei, întreținerea drumurilor naționale în iarna lui 2011 s-a ridicat la 333,47 milioane lei (77 milioane euro), în timp ce pentru iarna trecută necesarul este de 401,7 milioane lei (93 milioane euro). Luând în calcul lungimea rețelei de drumuri naționale și autostrăzi, de 16.000 de kilometri, rezultă că în iarna 2010-2011 s-au cheltuit 4.812 euro pe fiecare kilometru, iar în 2012 costurile deszăpezirii au ajuns la 5.800 de euro pe kilometru.

 

Înzăpeziții ar vota cu armata

Anul trecut, când au fost coduri de drumuri blocate, deszăpezirile s-au făcut cu ajutorul armatei care a intervenit cu freze, personal și utilaje. Chiar dacă firmele private au primit banii, MApN a lucrat în contul deszăpezirilor private. Ministrul Apărării Naționale, Mircea Dușa, a dispus ca în zonele supuse codurilor de avertizare meteo și în cele preconizate a intra sub incidența acestor coduri să se ia măsuri pentru pregătirea a 6.700 de militari care ar putea interveni cu 1.000 de mijloace tehnice. De asemenea, pentru intervenția în zonele adiacente județelor afectate de zăpezi sunt pregătiți să intervină 600 de militari și 100 de mijloace tehnice, precizează MApN într-un comunicat.

Chiar dacă în conturile firmelor private au intrat zeci de milioane de lei, anul trecut, conform unui bilanț al CNADNR, au fost închise: trei autostrăzi, 24 drumuri naţionale, 57 drumuri judeţene. Drumuri naţionale cu circulaţia îngreunată – 17. Persoane evacuate din mijloace de transport – 792. Oameni salvaţi – 18; opt au primit îngrijiri medicale. 41 de persoane mai erau blocate în gări, trenuri sau autovehicule etc. Porturi maritime şi fluviale închise – 7.

1 COMENTARIU

  1. Pretul sarii vandute de SALROM catre CNADNR este aproape dublu fata de pretul cu care se vinde aceeasi sare pentru Ungaria.Ne mai intrebam de ce este atat de scumpa deszapezirea din Romania.?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.