Cum a ajuns ARO-ul copiilor din zona de munte ”obiectul” unor acuzații de șantaj

După ce fostul lor șef a depus mărturie în fața instanței, a venit rândul celor doi inspectori ISCTR din Alba care au amendat cu 9000 de lei școala din Bistra pentru nereguli constatate la mașina de transport elevi să își prezinte punctul de vedere în fața instanței. Miza acestor declarații este dovedirea sau respingerea acuzațiilor de șantaj împotriva fostului inspector șef regional Rareș Pop.

 

În primăvara anului trecut, Şcoala din Bistra a fost sancţionată de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR) Alba cu o amendă în valoare de 9.000 lei. Amendarea instituţiei de învăţământ s-a făcut cu prilejul unui control realizat de ISCTR Alba în zona Munţilor Apuseni. Sancţiunea a fost aplicată pentru că autoturismul marca ARO, dotat special pentru transportul elevilor, nu avea instalat tahograf şi limitator de viteză.

S-a ajuns până la Guvern

Măsura luată de inspectorii Viorel Rus și Decebal Popa a cauzat un adevărat scandal instituțional. Prefectul Gheorghe Feneşer a contactat de urgenţă şefii ISCTR Alba şi Cluj, pentru a solicita anularea amenzii, acesta considerând că procesul verbal de sancţionare fiind întocmit în mod ilegal, fără respectarea prevederilor în materie. Argumentul acestuia era că tahograful nu trebuie instalat decât pe maşinile care parcurg o distanţă mai mare de 50 de kilometri, iar în acest caz microbuzul şcolar nu efectuează un drum mai lung de 10 kilometri dus-întors. ”Revolta mea este cu atât mai mare cu cât, recent, am intervenit pentru a asigura material lemnos destinat încălzirii unităţilor de învăţământ, care au o situaţie financiară precară şi pentru care suma de 600 lei, necesară acoperii cheltuielilor cu încălzirea, reprezintă o sumă astronomică. Vă daţi seama că plata unei amenzi de 9.000 lei ar reprezenta falimentarea şcolii”, a subliniat prefectul judeţului Alba într-un comunicat de presă.

Ce spun inspectorii

În declarația dată în fața instanței, însă, Viorel Rus nu consideră că ar fi făcut vreo greșeală. Potrivit acestuia, nota de constatare întocmită de colegul său Decebal Popa a stat la baza unui proces verbal scris și înregistrat abia după arestarea șefului său de la Inspectoratul Teritorial 4, Rareș Pop. Acesta a fost contestat în instanță, dar contestația a fost respinsă în primă instanță, fiind în prezent uzitată calea de atac.

Acesta consideră că a procedat corect pentru că a respectat toate reglementările impuse de legiuitor, dar și pentru că, după părerea sa, acest vehicul nu asigura transportul în siguranță al elevilor. Rus consideră că atât șefii săi, cât și prefectul de Alba au fost atât de scandalizați pentru că suma amenzii, de 9000 de lei, este una considerabilă.

Șantaj telepatic?

”Când m-am întors a doua zi de la un alt control, colegul meu (n.r. Decebal Popa) mi-a spus că a avut o conversație cu domnul Rareș (n.r. Pop), care i-a spus că e o problemă cu controlul de la școala din Bistra, că nu am respectat prevederile legale și am făcut măgării. Cu domnul Pop ne-am întâlnit ulterior la o ședință cu șefii teritoriali din Ardeal, unde am aflat că șeful din Alba va fi schimbat. Domnul Corodea ne-a spus că au fost discuții pe tema controlului atât cu domnul Pop, cât și cu domnul prefect”, a declarat Rus Viorel în fața instanței.

Potrivit acestuia, nu a fost chemat la Cluj la Rareș Pop pentru a fi certat pentru măsurile luate și nici nu a discutat direct cu acesta decât la ședința respectivă, dar acesta nu a făcut nicio referire la cele întâmplate la Bistra. Mai multe, potrivit inspectorului, șeful său teritorial nu l-a contactat niciodată direct sau indirect pentru a interveni în activitatea sa, pentru a nu amenda sau pentru a fi mai blând cu cei controlați, și nu știe ca vreun coleg să fi avut parte de un astfel de tratament.

Ce spune Rareș Pop

Rareş Pop a relatat în declarația sa din fața instanței că în 27 martie 2013, Călin Corodea l-a sunat pentru a-i spune că Decebal Popa şi Viorel Rusu, inspectori ISCTR din Alba, au aplicat o amendă prea mare şcolii din Bistra. Aceştia au reclamat, la autovehiculul de transport elevi, lipsa unui tahograf şi a limitatorului de viteză.

Rareş Pop, considerând că este vorba de un serviciu social, prestat în favoarea unor copii care altfel ar trebui să meargă kilometri întregi pe jos, i-a spus lui Corodea că inspectorii ar fi trebuit să dea numai un termen de remediere a problemelor şi să le explice cum ar putea să îşi schimbe statutul, obţinând o licenţă de transport regulat în locul celei de transport în cont propriu, cu un traseu desemnat de Consiliul Judeţean Cluj.

Cei doi inspectori au ales totuşi să amendeze şcoala în urma unor discuţii aprinse cu directoarea acesteia, dar reacţiile nu au întârziat să apară. Prefectul de Alba, Gheorghe Feneşel, a telefonat pentru a se plânge de abuzul inspectorilor, iar Corodea a promis că va formula un raport în legătură cu cele întâmplate şi va cere reevaluarea inspectorilor. Raport depus la ISCTR abia la luni după arestarea lui Pop, şi nu a doua zi, cum a promis.

Nici nu a vrut să fie șef

Pop a comunicat celor cu care a vorbit în această speţă că după părerea sa inspectorii au forţat legislaţia, dat fiind că maşina nu era în trafic şi, în plus, avea RAR-ul făcut la şase luni, aşa cum cere legea, deci cei de la registru puteau să semnalizeze inadvertenţele între ceea ce prevăd actele normative şi dotările maşinii. Şi şeful poliţiei rutiere din Alba a considerat că e un abuz, dat fiind că maşina, prin construcţie, putea circula cu 50 km/h, iar limita legală e de 100.

”Am purtat convorbiri telefonice cu Corodea la nivel instituţional, din care am înţeles că se simte presat de prefectul de Alba, şi nu de mine. Ministrul Transporturilor Dan Şova a cerut explicaţii legat de ceea ce s-a întâmplat la Bistra, şi am fost contactat de şeful meu de la Bucureşti Ştefan Dorin pentru a nominaliza pe altcineva în locul lui Corodea”, a spus Pop.

Chiar Corodea mărturisește că după ce a refuzat să anuleze nota de constatare a subordonaților săi, și-a dat seama ca va fi schimbat, și i-a spus lui Rares Pop că nu îl interesează funcția de coordonator. Din declarațiile martorilor, funcția de coordonator nu este remunerată suplimentar, reprezentând doar o sursă de autoritate și responsabilități sporite.

 

Interceptări ale conversaţiilor telefonice purtate de Rareş Pop cu Irinel Lungu, director ARR Cluj

Rareş Pop: Deci, un show … Mă, s-o dus retardaţii ăştia de la Alba şi au dat amendă la o şcoală pentru un ARO şi n-avea tahograf pe maşină, mă. Ducea copii de la şcoală din zona de munte de la Bistra, din Alba. Şi s-o dus… s-au dus doi retardaţi. Popa Decebal şi Rus Viorel şi le-o f… 90 de milioane amendă… şi amărâţii n-au nici lemne de foc, mă, pentru copii, mă!

Irinel Lungu: Nu pot să cred că o făcut chestia asta…
Rareş Pop: 90 de milioane!!! Atâta le-o făcut! Şi m-o sunat prefectu: „Vreau să-i daţi pe toţi afară”! … Şi într-un final a venit şeful meu la Cluj!

1 COMENTARIU

  1. Gazeto, din nou dezinformezi și mă faci să cred că scrii la comandă. Nu se poate da termen de remediere după constatarea unei contravenții clasificată de legislație ca fiind foarte gravă ci trebuie aplicată sancțiune contravențională. Prin urmare mai bine relatează faptele de la proces și abtine-te de la comentarii. Polițistul de la circulație bate câmpii deoarece viteza din certificatul de înmatriculare a acelei rable Aro se ia în considerare Politrucii care s-au intervenit im acest scandal au facut un mare buz

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.