Primăria Cluj Napoca riscă să plătească peste 6,5 milioane euro de pe urma unui proces intentat de compania portugheză Cogedir. Litigiul a fost generat de incompetența reprezentanților administrației clujene care au încheiat un contract cu portughezii pentru construirea unui parking subteran în zona Mihai Viteazu. Doar că în subsolul terenului este pozată o magistrală a Companiei de Apă Someș care nu poate fi mutată, lucru care nu a fost luat în calcul de oficialii lui Emil Boc.

Compania portugheză Cogedir a dat în judecată Primăria Cluj Napoca pentru că nu poate edifica proiectul unui parking subteran din Piața Mihai Viteazu din vina administrației clujene. În cadrul procesului, judecat de Monica Trofin, magistrat la Tribunalul Cluj, portughezii cer despăgubiri de câteva milioane de euro de la administrația locală clujeană. Inițial, Cogedir a cerut în instanță despăgubiri de 1,6 milioane euro, anularea HCL 331/26.08.2010 (care a stat la baza contractului, n.red.) și a actelor subsecvente încheiate, dacă nu se găsește o altă soluție pentru construirea unui parking cu 200 de locuri, iar în Piața Mihai Viteazu să se construiască un alt parking de 329 de locuri, în loc de unul cu 531 de locuri, cum era prevăzut în proiectul inițial.

Ulterior, societatea portugheză a mai cerut despăgubiri de 480.613,39 euro/lună, prejudiciu produs prin studiul de fezabilitate făcut de companie pentru parkingul de 531 de locuri și plata unui prejudiciu de 5.114.786 euro, contravaloarea prejudiciului produs prin încetarea contractului de concesiune din culpa concedentului, adică a municipalității clujene.

După ce primăria a fost dată în judecată, administrația Boc a încercat să găsească soluții tehnice și a fost contractată firma clujeană de proiectare K&K Studio care, în final a propus trei variante alternative pentru realizarea parkingului cu peste 500 de locuri.

Însă cei de Cogedir au considerat că variantele propuse de firma clujeană de proiectare nu sunt viabile.

Reprezentantul firmei K&K Studio a declarat că nu dorește să dea nicio declarație referitoare la acest subiect.

”Mergeți și întrebați la primărie. Noi am făcut un studiu comandat de primărie și ei sunt în măsură să discute pe acest subiect”, a declarat KULCSAR ANDRAS LEVENTE, acționarul și administratorul firmei K&K Studio.

Contractul cu K&K Studio i-a costat pe clujeni 130.000 lei, fără TVA. Studiul geotehnic a costat 30.000 lei, expertiza geotehnică a fost în valoare de 45.000 lei, iar studiul de soluții și evaluare a costat 55.000 lei. Expertiza geotehnică a fost făcută de Construct CDP SRL, iar studiul geotehnic de firma Geodesign SRL.

Calcule K&K

Cei de la Cogedir au contrazis studiul făcut de firma de proiectare K&K Studio.

”Firma nu are experiență în astfel de proiecte, fiind implicată în proiecte similare de o anvergură mică, o parcare în municipiul Brașov în incinta Spitalului Regina Maria, care nu are complexitatea proiectului din Mihai Viteazu. În studiu nu sunt prevăzute evaluarea costurilor de construcție și investiție, neexistând nici o referință la studiul economic al proiectului”, arată reprezentanții firmei Cogedir.

De asemenea, ei mai arată că aprecierile firmei de proiectare din Cluj Napoca nu prezintă valoarea proiectului (5,408.785 euro), taxa internă de rentabilitate (TIR) care este de 14,2 %/an și nici perioada de recuperare a investiției (PayBack), care este de 9 ani. Din aceste date rezultă că valoarea maximă a investiției poate fi de 5,843.577 euro, raportată la anul 2009 și la un parking cu 531 de locuri.

În cele trei variante prezentate de K&K Studio, costul investiției este mult mai mare față de cel prevăzut.

”Chestiunea nu este numai să se știe dacă proiectul poate fi realizat, ci dacă soluția finală adoptată are o viabilitate economică în limitele condițiilor asumate prin contract între Primăria Cluj Napoca și firma Cogedir”, mai arată reprezentanții firmei portugheze.

În varianta inițială, costul de edificare al unui loc de parcare se ridica la 12.281 euro/loc parcare. În variantele propuse de K&K Studio SRL, costurile sunt astronomice pentru administrația locală. În prima variantă costul unui loc de parcare se ridică la 19.658 euro/loc parcare, în cea de-a doua la 17.407 euro/loc parcare, iar în cea de-a treia variantă costul construirii unui loc de parcare ajunge la 23.196 euro!

Însă, prețul real al edificării parkingului este mult mai mare ținând seama de impedimentele reprezentate de rețele Companiei de Apă și de clădirile vechi din zonă.

La Oradea se edifică două parkinguri subterane. Cel de pe strada Independenței este proiectat pentru 455 de locuri de parcare, cu un cost de 11.342 euro/loc, iar celălalt parking are 412 locuri de parcare cu un cost pentru un loc de parcare de 7.260 euro. Astfel, pentru varianta a doua propusă de K&K Studio, care este cea mai ieftină, proiectul prevede un extracost de 2,8 milioane de euro.

În noiembrie 2018, firma Cogedir prezintă o propunere de investiție care se ridică la suma de 8.883.045 euro, care prevede un cost suplimentar pentru clujeni de peste 3 milioane de euro.

Propunerea a fost făcută ca urmare a unui studiu contractat de Cogedir și făcut de firma SBR (Soletanche Bachy România). Însă, potrivit oficialilor companiei Cogedir, costurile vor fi mai mari dacă se ține seama de structura de rezistență a clădirilor din apropiere care sunt mai vechi de 100 de ani și de existența rețelelor utilitare a Companiei de Apă Someș.

Ca să-l mai liniștească pe Boc, șeful Cogedir i-a transmis primarului municipiului Cluj Napoca banii pot fi recuperați dacă deasupra parkingului vor fi construite terase și spații comerciale, care ar putea amortiza investiția.

Gargară oficială

Pentru a explica situația parkingului problemă, Emil Boc a organizat o conferință de presă în cadrul căreia a declarat că el a negociat cu reprezentanții firmei portugheze Cogedir și că așteaptă decizia instanței. ”Am negociat cu cei de la Cogedir, din păcate la tribunal. Lucrările nu s-au mai realizat din cauza descoperirii unei conducte de apă, care nu mai permite construirea parkingului în forma stabilită. Noi am propus să se realizeze în continuare parkingul, nu la 531 de locuri, ci eventual la 450 de locuri, cât ar urma să se piardă prin ajustarea proiectului din cauza acelei conducte. Compensarea pentru diferenţa dintre numărul locurilor de parcare se poate face fie prin locuri în plus la suprafaţă – acolo trebuie desfiinţate parcările la suprafaţă dacă se realizează cele subterane, prin contract ca să se poată exploata parkingul şi pentru faptul că ei şi-au făcut plan de afaceri la 531 de locuri – sau prin reducerea corespunzătoare redevenţei pe care o au de plătit către primărie”, a spus Boc în cadrul conferinței.

Municipalitatea a concesionat în anul 2009 aproximativ şase mii de metri pătraţi pe o perioadă de 49 de ani şi la suma de 110 euro/mp în vederea construirii unui parking subteran în Piaţa Mihai Viteazul.

Parkingul din Mihai Viteazu ar putea dărâma clădirile din zonă

Potrivit specialistului geolog portughez Antonio Silva Cardoso, din Porto, care a prezentat în 2014 un raport despre terenul din zona Pieței Mihai Viteazu, subsolul este format în profunzime din argile expansive și nu se recomandă folosirea amplasamentelor alternative oferite de Primăria Cluj Napoca, dat fiind faptul că există riscuri majore pentru distrugerea canalului colector, a rețelelor de apă existente și colapsarea clădirilor vechi din zona respectivă.

Proiectul unui eșec

Primăria Cluj Napoca a încheiat un contract pentru construirea unui parking la Mihai Viteazu fără să aibă nici cea mai mică idee despre situația terenului pe care ar urma să se edifice proiectul.

O parte din terenul respectiv a făcut obiectul unei cereri de retrocedare a Bisericii Greco-Catolice, care, însă, și-a retras cererea.

Însă, gafa majoră din cadrul acestui proiect o constituie faptul că reprezentanții administrației locale ar fi trebuit să știe că în subteranul Pieței Mihai Viteazu există rețelele Companiei de Apă Someș care nu pot fi mutate.

Predarea terenului s-a făcut în octombrie 2009, într-o manieră sumară, când s-au pus la dispoziția firmei Cogedir 6.000 mp conform unui plan de situație făcut pe genunchi.

Compania de Apă Someș SA a atras atenția asupra faptului că parkingul nu se poate construi pentru că în subsolul terenului sunt trasate rețele edilitare de apă și un canal colector, funcționabile, care nu pot fi mutate, astfel că se poate realiza doar o parcare cu 329 de locuri.

5 COMENTARII

  1. Nu e nimic,platesc clujenii. Din pacate niciunul din cei implicati nu va fi tras la raspundere ca sa se recupereze prejudiciul. Baiatul asta vazut ca un Iisus salvator al clujului nu fura, el da tunuri din neatentie.

  2. Ba nu, Funar e de vina! El o pus canalu’ acolo! Si de fapt nu-i canal, e adapost antiatomic, pe cand ne vom razboii cu ungurii. Iar rachetele atomice funariote is amplasate in silozurile de pe Eroilor, iar tuburile de lansare supraterane sunt mascate cu afise. Si de fapt Boc a incalcat Tratatul de Neproliferare a armelor nucleare in Europa. Ca pe vremea lu Funar lansatoarele erau mai mici( max 500km raza de actiune), daaaaa Boc le-a dublat si pot lansa rachete Tomahawk… Da’ pentru asta, eu ca bou de contribuabil clujan sunt de acord sa platesc… CA IO’S din CLUUUJ! Si adapostul antiatomic (prin care curge cacat) are nevoie de parking, nu?

  3. Se mai trezesc clujenii vreodata? Cand vor realiza ca acest Boc si gasca sunt niste mincinosi corupti si absolut incompetenti?A fost nevoie de 12 ani cu Funar, acuma au trecut 15.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here