Primul proiect major de reabilitare a drumurilor judeţene a început săptămâna trecută pe cinci drumuri principale din judeţ: DJ107P Gilau (DN1)-Somesu Rece-Marisel – DN1R(44,26 km), DJ107M Luna de Sus-Baisoara-Buru-lim.jud.Alba(42 km), DJ109A Chinteni-Vutureni-recea Cristur-Dealu Jurcii(38,3 km), DJ150 Viisoara – Ceanu Mare – Frata – Mociu(39,7 km), DJ109C Gherla – Taga – Camaras(37,8 km). În ultimii 20 de ani s-au reabilitat doar 100 de km de drumuri judeţene, iar acest proiect prevede reabilitarea a 400 de km de drumuri. De asemenea,  Consiliul Judeţean(CJ) Cluj, autoritatea care reabilitează aceste drumuri, mai pregăteşte înc două proiecte care prevăd reabilitarea drumurilor judeţene: unul de 300 de km care reprezintă cel de-al doilea lot prevăzut în programul de reabilitare şi un proiect care este finanţat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, care prevede reabilitarea a aproximativ 100 de km de drumuri. În final, administraţia judeţeană îşi propune reabilitarea a 800 de km de drumuri, ceea ce reprezintă 66% din drumurile judeţene şi de opt ori mai mult decât s-a reabilitat în ultimii 20 de ani. Drumurile sunt construite de Kiat Group – Tehnic Asist – Damar Consult, iar preţul lucrărilor se ridică la valoarea de 458 milioane de lei. Lucrările vor avea cinci ani garanţie şi vor dura patru ani de zile
„O condiţie esenţială pentru dezvoltare”
„O condiţie esenţială în vederea dezvoltării echilibrate şi armonioase a întregului judeţ şi pentru reducerea decalajelor de dezvoltare între mediul urban şi mediul rural, precum şi între diferitele zone sau localităţi ale judeţului o reprezintă crearea unei infrastructuri rutiere moderne, la nivelul standardelor europene din domeniu. În momentul de faţă, în domeniul public al Judeţului Cluj şi în administrarea Regiei Autonome de Administrare a Domeniului Public şi Privat al Judeţului Cluj se regăsesc 1.229 de km de drumuri judeţene. Condiţiile de trafic oferite de drumurile judeţene, cu excepţia a câteva tronsoane însumând 68 de km reabilitaţi în ultimii doi ani prin turnarea de covor asfaltic, sunt necorespunzătoare, motiv pentru care am iniţiat acest program, care vizează, în primă etapă, modernizarea a peste 423 km de drumuri judeţene”, consideră preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Alin Tişe.

Primul proiect demarat în ultimii 20 de ani care vizează infrastructura de transport judeţeană rutieră în ansamblul ei. Până acum s-au făcut lucrări izolate, fără un proiect general. Este o primă etapă la nivelul judeţului noi avem în administrare 1.200 de km. 100 de km modernizaţi în ultimii 20 de ani. Am început acum reabilitarea primilor 400 de km. Se lucrează la caiete de sarcini. Contăm şi pe proiectul MDRT în care se va regăsi şi Clujul cu încă 100 şi ceva de km. Primăvara anului viitor va începe licitaţia pentru lotul 2”, a declarat Victor Popa, purtătorul de cuvânt al Consiliului Judeţean(CJ) Cluj.

Kiat şi relaţiile portocalii

Anul trecut, Kiat a câştigat, alături de Diferit, licitaţia pentru modernizarea străzilor şi aleilor adiacente din municipiul Cluj-Napoca, în valoare de 140 de milioane de euro. A participat şi la licitaţia pentru construcţia noii piste a aeroportului Cluj-Napoca. Kiat Group SRL a fost înfiinţată în 2006 şi îi are ca patroni pe turcii Atalay Deniz, Ahmet Secuk, Ygit Berek Atlay, Tamer Atalay şi Mustafa Bekar. Tamer Atalay este şi administrator al King Industrial Enterprises, firmă care a primit de la municipalitatea clujeană 30 de milioane de lei pentru amenajarea unor locuri de joacă, iar Kiat a primit de la Ministerul Transporturilor 950.000 de euro pentru asfaltarea Bulevardului Dorobanţilor. De asemenea, King Industrial Enterprises a primit mai multe contracte şi de la Primăria sectorului 3, pentru amenajarea unui loc de joacă în Parcul Titan şi „pentru execuţia unor fântîni la Piaţa Unirii“. Legătura dintre turci şi români o face Liana Calin, care pe vremea atribuirii contractelor pentru spaţiile de joacă din oraş figura ca asociat la SC King Industrial Enterprises. Aceeaşi firmă a fost favorizată şi de fostul şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Cluj, Titiana Zlătior, care, înainte de a pleca din funcţie, a emis în teritoriu o circulară în care propunea directorilor de şcoli din judeţ să apeleze pentru diferite servicii la SC King Industrial Enterprises. Coincidenţa face ca primarul Sectorului 3, Liviu Negoiţă, să fi fost asociat cu turcul Tamer Atalay, într-o societatea care a fost dizolvată, SC Kora Edil. Tamer Atalay este şi preşedintele Consiliului de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie România-Turcia.

Caiet de sarcini, făcut „cu dedicaţie”

Tehnic Asist a câştigat în 2009 licitaţia pentru modernizarea DJ 208 C, drumul care tranziteaza Vorona, deşi a cerut unul dintre cele mai mari preţuri, aproape 15 milioane de lei pentru reabilitarea a 12 kilometri de şosea. Oferta făcută de Tehnic Asist s-a clasat pe locul opt în funcţie de preţul licitat, iar preţul a fost considerat la vremea respectivă aproape la nivelul construcţiei unui nou drum. Caietul de sarcini a părut a fi făcut "cu dedicaţie" pentru societatea din Botoşani, în Monitorul de Botoşani apărând la acea vreme un material care specifica că societatea "…a fost declarată câştigătoare cu un punctaj mai mare decât al celorlalte participante, mulându-se aproape perfect pe cerinţele autorităţii contractante".

Tehnic Asist şi-a adjudecat grosul lucrărilor europene

Înfiinţată în 1997, societatea Tehnic Asist a câştigat patru din cele cinci lucrari finanţate din fonduri europene pe programe de dezvoltare rurală care urmează să fie executate în comunele Mihai Eminescu, Stăuceni, Vorniceni şi Copalău în judeţul Botoşani, valoarea totală a acestora depăşind 20 de milioane de lei fără TVA.
Indiferent că a fost vorba de alimentări cu apă, canalizări sau reabilitări de drumuri, câştigătorul a fost acelaşi, chiar dacă oferta era cea mai mare. În schimb, firme precum Pa&Co International, Strabag Austria sau ALDP Iaşi au fost descalificate pentru neîndeplinirea unor criterii din caietul de sarcini, pentru lipsa unor documente de la dosar, a experienţei relevante, a situaţiei financiare adecvate ori a personalului calificat. Acest lucru a generat o sumedenie de contestaţii la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, dar fără niciun rezultat. Modul de atribuire a lucrărilor a intrat însă în vizorul instituţiilor de control care verifică acum o parte dintre licitaţiile organizate de primării.

Mircea Pop, fost şef la CNADNR, fost asociat cu Marian Morar

A treia firmă din concern, Damar Consult, este deţinută de Marian Morar, care este fostul asociat al lui Mircea Pop, fost şef al serviciilor locale şi naţionale de întreţinere a drumurilor.
Legătura între Mircea Pop, fostul şef al Direcţiei Regionale a Drumurilor şi Podurilor (DRDP) Cluj şi fostul vicepreşedinte al Companiei Naţionale a Autostrăzilor şi Drumurilor Naţionale din România (CNADNR), şi societatea SC DP Consult, firma care a câştigat proiectele puse la bătaie de CNADNR are următorul traseu. În anul 2002, conform datelor din Monitorul Oficial al României, Mircea Pop era reprezentantul firmei TMG CONSULTING. Această societate asigura administrarea societăţii MEGA ENTERPRISE GROUP, din acţionariatul căreia făceau parte Ratiu Maria Doina (acţionar şi la SC DP Consult), Morar Marian (fost acţionar la SC DP Consult), Moldovan Silivan (acţionar la SC DP Consult), Claudiu Silaghi (fondator al Băncii Transilvania, decedat). În 2003, acţionarii din cadrul MEGA ENTERPRISE GROUP o numesc drept administrator pe Ratiu Maria Doina. În paralel, în cadrul firmei DP Consult, înfiinţată în 1997, societatea TMG Consulting apare, pe rând administrator şi acţionar până când, în 2009, SC TMG Consulting este radiată, nu înainte de a concesiona acţiunile (39%) pe care le deţinea în cadrul DP Consult lui Raţiu Maria Doina, care ajunge să deţină 79%. După aceea, în urma unei alte tranzacţii, în 2011 pachetul majoritar de acţiuni este deţinut, după cum am arătat iniţial de Mircea Pop. Obiectul de activitate al DP Consult este “activităţi de inginerie şi consultanţă tehnică legate de acestea”, iar în anul fiscal 2009, societatea a avut o cifră de afaceri de 14,6 milioane de lei şi un profit de peste 3,3 milioane de lei. Conform prezentării de pe site-ul DP Consult, activitatea de consultanţă a început în 1998, an care coincide cu faptul că Mircea Pop era şef la DRDP Cluj. Reporterii Gazeta de Cluj au încercat să obţină un punct de vedere din partea lui Mircea Pop sau a reprezentanţilor DP Consult, dar conform secretarei firmei, cei de la această societate nu doresc să comunice cu presa. De asemenea, în demersul ziaristic am încercat să obţinem poziţia CNADNR, dar Raluca Donici, angajată în cadrul direcţiei de Comunicare, a declarat că nu este abilitată să comenteze situaţia expusă.

Cine a făcut proiectul

Lucrările de modernizare şi reabilitare care vor fi realizate în cadrul „Programului de modernizare şi reabilitare a drumurilor judeţene pentru perioada 2011-2015” aprobat prin H.C.J.nr.128/20 aprilie 2011 vor cuprinde: lucrări de terasamente, lucrări la fundaţia drumului, proiectarea sistemului rutier din îmbrăcăminte de beton de ciment, lucrări de scurgere a apelor, amenajarea pe minimum 50 m a drumurilor laterale, proiectare podeţe transversale şi laterale prevăzute cu camere de cădere şi pereierea şanţurilor la capetele podeţelor, amenajarea intersecţiilor la nivel, proiectarea de lucrări de siguranţa circulaţiei, lucrări şi amenajări de protecţia mediului şi sănătatea oamenilor/siguranţă în exploatare, asigurarea rezistenţei şi a stabilităţii la sarcini statice şi dinamice, semnalizare rutieră, soluţii de recuperare după expirarea perioadei de exploatare, lucrări de reparaţii la poduri şi podeţe, lucrări de apărări de maluri şi ziduri de sprijin. Proiectantul este firma  S.C. POYRY ROMANIA S.R.L. & S.C. ECOTERRA S.R.L. iar beneficiarul : Judeţul Cluj – Consiliul Judeţean Cluj.
Principalii indicatori tehnico-economici ai investiţiei sunt:
Total valoare investiţie: 372.942,84  mii lei (91.037,17 mii  EURO valoare fără TVA); 462.449,13   mii lei (112.886,08 mii  EURO  valoare inclusiv TVA.)
Durata de realizare a investiţiei: 48 luni

 

Tiberiu HRIHORCIUC

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.