Anul trecut, CJ Cluj l-a dat în judecată pe fostul șef al instituției, Horea Uioreanu într-un proces în care administrația județeană îi cerea liberalului clujean, condamnat pentru corupție, 165.044 de lei cu titlu de prejudicii. Procesul a venit ca urmare a unei sesizări a Curții de Conturi în care Uioreanu a dispus plata unor cheltuieli pentru proiectul noii piste a Aeroportului Cluj Napoca. Însă, administrația clujeană a pierdut procesul, judecătorii dispunând și plata cheltuielilor de judecată ale fostului șef al administrației județene în valoare de peste 12.000 de lei. Banii pe contractul respectiv au ajuns în conturile unei firma patronate de un universitar ieșean, fost consilier de-al PSD-istului clujean Ioan Rus. În prezent, Horia Uioreanu este încarcerat la Penitenciarul din Baia Mare în urma condamnării primite pentru corupție.

Potrivit actelor de la dosar, în 2013 Horia Uioreanu a dispus achiziția unor servicii de expertizare tehnică în vederea certificării existenței și conformității lucrărilor efectuate în baza actelor adiționale nr. 1-21 la contractul de lucrări publice nr. 146/2011 vizând obiectivul de investiții pistă de decolare-aterizare, de 3500 metri, etapa I, suprafețe de mișcare aferente la Aeroportul Internațional Cluj Napoca.

”Pe durata executării contractului nr. 146/2011 valoarea acestuia a crescut în mod considerabil printr-un număr semnificativ de acte adiționale respectiv 21 de asemenea acte. În urma acestor acte adiționale s-au emis note de comandă suplimentară, iar suma care urma în final să fie finanțată din bugetul consiliului județean a fost majorată cu aproape 41%”, se arată în actele de la dosar.

Banii respectivi au ajuns în conturile Proexrom din Iași, o societate care îi aparține unui amic de-al clujeanului Ioan Rus, ieșeanul Nicolae Boțu care este un fel de ”tătic” al studiilor de fezabilitate pentru diverse drumuri. Firma lui a lucrat pentru drumul Ic Ponor, unde neregulile au fost tranșate în presă, a întocmit studiul pentru Aeroportul Cluj Napoca, afacere în care a intervenit și DNA-ul, a mai făcut un studiu, respins de CNADNR, pentru Autostrada Sibiu – Pitești.

Aparatele de resort din cadrul administrației județene au semnalat o serie de nereguli și au dispus efectuarea unor expertize suplimentare, însă Uioreanu a refuzat acest lucru și a întocmit el singur un referat de necesitate prin care a dispus decontarea banilor.

”Pârâtul a refuzat semnarea acestui referat de necesitate și ulterior a întocmit el însuși, cu nerespectarea procedurii interne și a soluțiilor legale propuse de membrii grupului de lucru, referatul pe care l-a și aprobat, având ca obiect necesitatea și oportunitatea achiziționării unor servicii de expertizare tehnică, care să certifice existența și conformitatea lucrărilor realizate la obiectivul de investiții în baza actelor adiționale.

Ulterior , a fost încheiat contractul de servicii cu Societatea Proexrom din Iași, la o valoare de 133.100 lei +TVA, iar prin dispoziția pârâtului nr. 31/2013 s-a constituit comisia de recepție a lucrărilor, care a declarat recepționate lucrările executate în temeiul acestui contract.

La data de 25.11.2013 a fost emisă factura fiscală nr. 462 în valoare de 165.044 lei care a fost plătită de Consiliul Județean Cluj.

Controlul Curții de Conturi îi dă peste cap afacerea lui Uioreanu

Surpriza vine după doi ani când, în urma unui control al Curții de Conturi, se descoperă că, de fapt, firma Proexrom a realizat o altfel de expertiză decât cea a cărei contractare se aprobase, iar această expertiză nu era necesară.

În urma controlului s-a constatat faptul că în soldul administrației județene clujene este înregistrată valoarea de 165.044 lei reprezentând „servicii de expertizare tehnică a unor lucrări de investiții la obiectivul pistă de decolare-aterizare de 3500 metri etapa I, suprafețe de mișcare aferente la Aeroportul Internațional Cluj Napoca”, sumă care mărește nejustificat cheltuielile acumulate cu investiția în cauză.

Chiar dacă nimeni nu contestă faptul că Uioreanu a plătit din pixul lui banii respectivi, judecătorul a decis că nu i se poate reproșa nimic pentru că… a intervenit prescripția faptei

Conform prevederilor legale ”cererile pentru plata despăgubirilor pentru pagubele cauzate pot fi formulate în termen de 3 ani de la data producerii pagubei. În speță plata expertizei de specialitate a fost făcută la data de 25.11.2013 iar cererea de chemare în judecată a fost formulată la data de 27.12.2018. Față de această situație instanța va admite excepția prescripției dreptului material la acțiune invocată de către pârât cu consecința respingerii cererii de chemare în judecată formulată de către reclamantă. Văzând și prevederile art. 453 al. 1 Cod pr. Civ. , va obliga reclamanta la plata către pârât a cheltuielilor de judecată în cuantum de 12.705 lei reprezentând onorariul avocat”, arată soluția instanței. Juriștii CJ Cluj au atacat soluția în apel, dar până acum Curtea de Apel Cluj nu a dat un termen de judecată.

La celălalt capăt al banilor a stat un consilier de-a lui Ioan Rus

Firma Proexrom îi aparține în totalitate lui Nicolae Boțu, profesor universitar la Universitatea Tehnică Gh. Asachi Iaşi, Facultatea de Construcţii şi Arhitectură care a fost, pentru câteva luni, consilier pe probleme tehnice al fostului ministru al Transporturilor, clujeanul Ioan Rus.

Nicolae Boțu

Pentru aeroportul clujean, firma deținută de Boțu a făcut două expertize, una comandată de Consiliul Județean Cluj și alta de constructorul lucrării. În rechizitoriul DNA care este tangențial cu studiul făcut de Proexrom se arată că societatea ar fi executat, la comanda constructorului, un studiu ”instant” pe perioada unui weekend.

Cei de la Proexrom au fost contractați în 2014 de CJ Cluj pentru a realiza expertiza tehnică la drumul Ic Ponor. Potrivit raportului de expertiză, s-a prezentat ”un cost estimativ a soluţiilor de remediere pentru elementele executate în mod necorespunzător, respectiv pentru soluţia de remediere recomandată, costul estimativ ale acesteia se ridică la suma de 1.338.033,95 lei, iar costul estimativ al refacerii lucrărilor de scurgere a apelor este de 1.533.976 lei ( în total 2.872.009,95 lei)”. ”Tunul” dat pe drumul Răchițele Ic Ponor a constat, în mare parte, în decontarea a mii de mc de beton de calitate slabă la preț de beton superior calitativ.

Firma respectivă a mai fost angajată de administrația județeană condusă de Uioreanu să efectueze un studiu de fezabilitate asupra terenului din zonă spune că alunecările au loc din cauza unor pungi de apă care se află în dealul Hoia. Aceeaşi firmă a câştigat şi contractul în valoare de circa 8 milioane de euro, bani puşi la bătaie pentru consolidarea întregului deal.

Bani pentru partid

Potrivit anchetatorilor, Horia Uioreanu “a pretins, împreună cu inculpatul Ioan Petran, consilier judeţean, la data de 9 aprilie 2014, de la inculpatul Gabriel Davidescu, director de dezvoltare al SC UTI Grup SA, suma de 20.000 euro (câte 10.000 euro pentru fiecare din cei doi reprezentanţi ai Consiliului Judeţean Cluj) pentru ca, în exercitarea atribuţiilor funcţiei, să promoveze în cadrul CJ Cluj un proiect de hotărâre şi să emită o Hotărâre de Consiliu Judeţean, prin care să se aprobe, în favoarea societăţii UTI Hotel & Parking SRL, în cadrul contractului de concesiune derulat cu CJ Cluj, realizarea unei parcări long term pentru 108 locuri în incinta Aeroportului Internaţional Avram Iancu Cluj Napoca. Din banii pretinşi, la data de 17.04.2014, a primit efectiv 5.000 euro”.

Citreste si SRI minte! Corespondența secretă cu DNA din dosarul lui Uioreanu nu este ”secret de stat”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.