În primăvara acestui an, podul de peste râul Crișul Repede din localitatea Valea Drăganului s-a surpat din cauza condițiilor deplorabile în care se afla. Podul era vechi de aproape 70 de ani și făcea parte dintr-un proiect de anvergură a CJ Cluj în cadrul căruia se reabilitează Drumul Apusenilor. Prăbușirea podului a fost încadrată ca fiind un ”accident tehnic”. Acum de serviciile de expertiză tehnică pentru reconstruirea acestui pod se ocupă firma Drumex, care îi aparține unui profesor de la Universitatea Tehnică Cluj Napoca, Mihai Iliescu. Societatea lui a fost implicată în lucrările dezastruoase executate la drumul Răchițele – Ic – Ponor, afacerea de care s-a interesat și procurorii DNA Cluj.    

În primăvara acestui an, pe fondul inundațiilor și a stării deplorabile în care se află, podul de peste râul Crișul Repede din localitatea Valea Drăganului s-a surpat chiar în timp ce o echipă de muncitori derula lucrări de reabilitare. Podul era vechi de 70 de ani și traficul greu realizat de camioanele care transportă materialul lemnos din zonă i-au pus capac.

Podul respectiv face parte din cadrul unui proiect mai amplu, derulat de CJ Cluj, de modernizare a Drumului Apusenilor.

Acum, lucrările de expertiză tehnică necesare pentru refacerea podului au fost primite de firma Drumex, care îi aparține profesorului Mihai Iliescu de la Universitatea Tehnică Cluj Napoca. Raportul pe care îl va face societatea profesorului Iliescu vor duce la ”identifica cauzelor și măsurile de refacere a podului”, se arată în documentația prin care a fost dat atribuit contractul în valoare de 95.000 lei, fără TVA. Lucrarea a fost dată prin procedura ”Atribuirea unui contract fără publicarea prealabilă a unei invitații la procedura concurențială de ofertare”, adică firma a fost chemată la negocieri, pe motiv că lucrarea trebuie făcută în regim de urgență.
”Principalul aspect în demonstrarea îndeplinirii condițiilor de demarare a negocierii este evenimentul produs în data de 04.05.2020, în timpul lucrărilor la pod. Lucrările erau executate de către A.R.L, parte a contractului nr. 36862/293/14.10.2019,  astfel nu poate fi vorba de acțiunea/ inacțiunea autorității. Acest fapt a generat blocarea accesului pe pod și pe întregul segment de drum ca urmare a prăbușirii suprastructurii, iar intervenția imediată a autorității cât mai rapida se justifică prin salvgardarea sănătății și a vieților omenești prin preîntâmpinarea riscurilor majore: de inundații, viituri și izolări de localități, întreruperi de servicii de utilități publice, îngreunarea intervenției echipajelor de prim ajutor. Necesitatea demarării de urgență a procedurii pentru contractarea serviciilor de expertiză este impusă și de Hotărârea Comitetului pentru Situații de Urgență nr. 23/08.05.2020 care stabilește în sarcina autorității contractante următoarele: „Consiliul Județean Cluj va lua toate măsurile și va stabili acțiunile necesare, în regim de maximă urgență, potrivit procedurilor legale în vigoare, pentru refacerea obiectivului de infrastructură afectat, eliminându-se astfel potențiale pericole pentru populație și bunurile acesteia (izolări de localități, întreruperi de servicii de utilități publice, intervenția echipajelor de prim ajutor, etc.)”, arată autoritatea contractantă.

După primirea contractului, profesorul Iliescu a cerut un studiu geotehnic, iar CJ Cluj a dat contractul în valoare de 37.440 firmei Geodesign.

Profesorul UTCN, Mihai Iliescu

Firmă cu lipici la contractele publice

Firma profesorului Iliescu este bine ancorată în contractele administrațiilor clujene. A câștigat de la RAADPP Cluj aproape 50 de contracte pentru diferite servicii de expertiză tehnică în infrastructură. De la administrația locală el a câștigat, prin încredințare directă, contractele de expertiză tehnică și studii de prefezabilitate pentru podurile Traian, Garibaldi și pasarelă pietonală peste răul Someș din apropierea parcului Iuliu Hațieganu.

De asemenea, Iliescu a făcut afaceri în tandem cu Mircea Pop, fostul șef al Companiei de Drumuri pe vremea când administrația județeană clujeană era condusă de Marius Nicoară.

Printre ”doctoranzii de lux” ai profesorului Mihai Iliescu se numără Mariana Pop, soţia fostului şef al CNADNR, Mircea Pop.  Un alt afacerist celebru care și-a dat doctoratul sub tutela profesorului de la UTCN este Dorin Așchilean, patronul societății ACI. Cel mai probabil Iliescu și cu Așchilean s-au cunoscut în cadrul companiei ARL Cluj, unde au lucrat în trecut.  Dacă Iliescu a fost între 1997-2000 membru în Consiliul de Administrație al ARL Cluj, Așchilean a fost inginer responsabil cu calitatea între 1996-1999. Patronul ACI a lucrat și în cadrul societății care a fost condusă de Mircea Pop.

Drumex a proiectat traseul Răchițele Ic Ponor, procurorii, au închis ochii

În 2015 s-a deschis un dosar penal în cazul investiției Răchițele – Ic Ponor, iar anul trecut, DNA Cluj a clasat dosarul. În 2014, în urma unei expertize a Consiliului Județean Cluj s-a descoperit un prejudiciu de aproximativ 1 milion euro.

Proiectul tehnic pentru obiectivul „Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchițele – Prislop – Ic Ponor” a fost întocmit în anul 2007 și revizuit în ianuarie 2011 de către SC Drumex SRL Cluj-Napoca. Proiectul tehnic inițial a fost aprobat prin HCJ nr. 179/2007.

Drumul județean în lungime de 20,5 km a fost proiectat cu o lățime a părții carosabile de 4 – 5 m și acostamente de 0,5 – 0,7 m. Carosabilul trebuia să fie alcătuit din: 4 cm strat de uzură din beton asfaltic rugos, cu bitum aditivat BAR 16; 6 cm strat de legătură din beton asfaltic deschis, cu bitum aditivat BAD 25; 8 cm macadam; 12 cm piatră spartă amestec optimal.

Pe tronsoanele pietruite s-a proiectat o scarificare și nivelare a sistemului rutier existent și completarea cu balast, minim 10 cm – în funcție de linia roșie; pe tronsoanele cu sistemul rutier compromis s-a proiectat un strat de 35 cm de balast, la care se adaugă sistemul de asigurare a scurgerii apelor: șanțuri și rigole pereate sau din pământ, cu descărcare spre podețe sau spre emisarul natural.

Proiectul acestui drum s-a transformat într-un dosar penal instrumentat de procurorii DNA Cluj în care a fost implicat fostul șef al CJ Cluj, Horia Uioreanu.

suspectul Uioreanu Horea Dorin a întreprins demersurile necesare şi finalizate la data de 28 august 2012 când a fost adoptată HCJ 210 pentru aprobarea cofinanţării proiectului ”Modernizarea infrastructurii de acces în zona turistică Răchiţele – Prislop – Ic Ponor”, prin care s-a alocat de la bugetul CJ Cluj suma totală de 12.311.229,89 lei fără TVA.

Ulterior, la înţelegere cu Băicoci Alin şi cu tatăl acestuia, SC Desk Impex a emis un număr de 3 facturi fiscale în valoarea totală de 101.449,62 lei ce au atestat fictiv închirieri de utilaje către antreprenorul MBS Group SRL. Facturile au fost încasate la finele anului 2012 şi începutul anului 2013. După achitarea taxelor datorate la bugetul de stat aferente facturilor, reprezentantul SC Desk Impex a trimis preşedintelui CJ Cluj în două tranşe, suma totală de 33.675 lei prin intermediul consilierului Pop Răzvan Marius”, scriau procurorii anticorupție în cererile de arestare preventivă a lui Horea Uioreanu.

Ce spun experții despre prăbușirea podului

Însă, potrivit experților în domeniu, podul nu s-a prăbușit ”de bătrânețe” ci, mai curând, din cauza soluției tehnice de reabilitare și a faptului că a fost supus în continuu transporturilor grele de lemn din zona Văii Drăganului și a efectelor posibile datorate microhidrocentralelor construite pe afluenții Crișului Repede (pe răul Săcuieu și afluenții lui în Munții Vlădeasa), prin stoparea sedimentelor la baraje, care angrenează dislocări mai importante în aval, lucru care creează presiune pe pilonii podurilor din albiile minore.

Cariera drumarului Iliescu

1991 – Preşedinte al Asociaţiei de Drumuri şi Poduri –Filiala Transilvania;

1993 – Administrator SC Drumex SRL;

1995 – Verificator autorizat de proiecte al MLPAT, exigenţe A4.1, B2.1, D2;

1995-1999– Membru in Consiliul de Administraţie al Regiei Judeţene de Drumuri şi Poduri Cluj;

1997-2000 – Membru in Consiliul de Administraţie al ARL Cluj;

2000 – Membru in comisia de mediu a A.P.D.P Romania;

2000 – Membru in Asociaţia Urbaniştilor Clujeni(AUC);

2000 – Membru in Asociaţia Absolvenţilor Facultaţii de Construcţii (AAFC);

2000 – Membru A.I.C.P.R. – comisia TC 2.5 Drumuri rurale;

2001 – Expert tehnic in domeniile construcţiilor rutiere, drumuri, piste de aviaţie, poduri, tunele al MLPAT, A4, B2, D;

2001-2003 – Membru in Consiliul de Administraţie al R.A.D.P. Cluj;

2002 – Expert CNCSIS;

1980-2005 – Activitate de proiectare şi de cercetare : 95 proiecte, 34 contracte de cercetare (din care unul cu B.M.), 570 verificări proiecte.

2005 – Membru in corpul Experţilor Tehnici din Romania, filiala Cluj-Napoca

7 COMENTARII

  1. Ati uitat sa scrieți de studiile de trafic care le face pt primarie ! Studii fara relevantă puse in cârca investitorilor. Este o șpagă mascata !

  2. Un ghiveci imens. mai bine v-atzi concentra pe prabusirea celor 2 deschideri ale podului. Pur shi simplu sapatura in jurul pilei a fost executata pe tot perimetrul, lasand fundatzia expusa. Executantul a fost inconshtient.

  3. Este stat in stat in Cluj și la aceasta universitate și nu numai. Afonii ăștia care in loc sa predea studenților materia au salarii peste nesimțite și se ocupa de afacerile proprii in cârdășie cu instituțiile statului cu care dau mâna și împart câștigurile. Dacă-l verificați cu cine a făcut proiectarea, Rezistenta, studiul geo șamd va veți lămuri ca e așa. Nici măcar nu-s in stare sa participe la realizarea lucrării, trimit studenții din timpul cursurilor sa supravegheze și așa își trec examenele.Se știe asta de cel mult 20 ani, măcar de și-ar face treaba bine dar mai mult decât a copia din lucrările altora ce au decedat nu sunt in stare. Dar toți sunt “ academicieni “ cu masterate ca dacă le verifici 90% sunt făcături. Și ne miram de ce tara merge in direcția care se vede.

    • Mergeţi şi pe la USAMV şi o să vă luaţi cu mânurile de cap când veţi vedea cum se cheltuie banii publici şi europeni pe tot felul de proiecte fantasmagonice, pe tot felul de lucrări şi premii moka. Acolo se lucrează pe pontaje de 25 de ore din 24 şi se umblă cu tot felul de matrapazlâcuri, de noaptea minţii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.