Românii se roaga să aibă parte de o iarnă blândă. După ce tot mai mulți şi-au pierdut locul de muncă din cauza pandemiei şi au parte de  neajunsuri financiare, mai primesc o lovitură grea: prețul gazului ar putea creşte cu până la 100%.

Anunțul a fost făcut chiar de vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Zoltan Nagy Bege, care a afirmat într-o emisiune televizată că ofertele actuale din piață ar putea duce la dublarea prețului final la gazele naturale în această iarnă. 

„Eu mă aștept ca în viitor, de la 1 ianuarie 2022, sa vedem într-adevăr și în prețurile finale de la consumatorii casnici evoluția prețurilor din angro la energie electrică și gaze naturale. Mă aștept la prețurile de serviciu universal, aplicate de la 1 iulie 2022, la încă o creștere de cel puțin 5% în valoarea facturii în prețul final al facturii la gaze naturale. Ofertele actuale din piața ar putea conduce chiar la dublarea prețului final la gazele naturale pentru iarna aceasta”, a precizat vicepreședintele ANRE.

Scumpirile apar în contextul liberalizării pieței de gaze, scăderii producției de gaze naturale din România din ultimii doi ani, fapt ce determină o dependență de importuri, dar și scăderea drastică a nivelului de stocare a gazelor naturale în Uniunea Europeană. Potrivit Comisiei Europene, nivelul de stocare a gazelor naturale în UE a scăzut la 30% până la sfârșitul lunii martie 2021, și a fost cu 24% mai mic decât cel de la sfârșitul lunii martie 2020, ceea ce implică necesități mai mari de reumplere în următoarele două luni. La 31 martie 2021 rata medie de umplere a UE a fost de 30,2%, cu rate de umplere mai mici de 20% în Bulgaria, România, Franța și Croația, generând o presiune suplimentară pe cererea de gaze. Cum nu există alte surse de aprovizionare, vorbim despre un deficit de aprovizionare foarte mare. 

Legea consumatorului vulnerabil nu rezolvă problema fundamentală

În timp ce românii se gândesc cu groază la facturile colosale la gaz, politicienii caută soluții, mai mult sau mai puțin optime. Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, 7 septembrie, proiectul legii consumatorului vulnerabil, stabilind că aceasta va fi aplicată începând cu 1 noiembrie 2021. Această lege vine în ajutorul a peste un milion și jumătate de români care ar urma să primească sprijin financiar din partea statului pentru a-și achita facturile. Ajutorul de încălzire va fi acordat în funcție de de venitul mediu net lunar pe membru de familie. Din păcate, în România nu sunt numai un milion de persoane vulnerabile, aflate în imposibilitatea de a-și achita facturile, astfel mulți vor rămâne pe dinafară, așteptând o reactualizare a legii, o lege nouă sau o minune care ar putea reduce facturile la gaz. Legea nu este o idee inovatoare în contextul actual precum ar părea, fiind adoptată după nouă ani în care a zăcut în Parlament. 

„Această lege este un simulacru de rezolvare a problemei”

Deputatul Aur Ilie-Alin Coleșa ne-a transmis că această lege nu va rezolva problema de fond, ci doar dorește să creeze această aparență falsă, fiind convins că principala cauză a scumpirii gazelor este vânzarea și privatizarea resurselor și a companiilor energetice ale țării.

„Cu siguranță această lege nu rezolvă problema scumpirilor alarmante ale utilităților energetice. În fapt această lege este un simulacru de rezolvare a problemei. Paradoxal, legea protejării consumatorului vulnerabil consfințește controlul total pe care companiile străine îl au asupra resurselor energetice ale țării și implicit asupra prețurilor la acestea.

Principala cauză a scumpirilor total disproporționate raportate la veniturile românilor este vânzarea și privatizarea totală sau majoritară a resurselor și a companiilor energetice ale țării. Acestea au fost vândute la sume totalizând mult sub un procent din totalul împrumuturilor contractate de Guvern în ultimul an și jumătate. Ca atare, putem spune că ele au fost date gratuit unor entități străine. În prealabil conducerile lor au fost deprofesionalizate, corupte, astfel încât să rezulte o aparență a necesității cedării lor. Prin așa-zisa liberalizare a prețurilor la energie, românii și firmele românești sunt obligate să plătească cel puțin un preț mediu european la energia tranzacționată astfel că nu beneficiază deloc de propriile bogății energetice. Mai mult, profitul companiilor care extrag, distribuie sau furnizează energie, find majoritar străin, va fi extras din România.

Pe lângă ineficiența legii de așa-zisă protecție a consumatorului vulnerabil, am asistat și la o dezgustătoare ipocrizie din partea PSD și a partidelor guvernamentale. Deși așa-zisa liberalizare a prețurilor la energie a început în 2020, doar în luna mai a acestui an proiectul de lege a ajuns în Parlament, în comisiile controlate de PSD, PNL, UDMR și USR, unde a rămas blocată în așteptarea unui raport. În contextul blocării moțiunii de cenzură inițiate de AUR, în mod ilegal blocată, cei de la PSD și-au adus aminte de raport și au cerut modificarea programului Plenului Camerei Deputaților în timpul ședinței zilei de marți. Astfel că, începând de dimineața, până seara, deputații prezenți au așteptat întocmirea raportului respectiv. Apoi au început laudele. Un spectacol demagogic de cea mai joasă speță.

„Marele efort va fi pe timpul acestei ierni”

Deputatul PNL Sabin Sărmaș a declarat că legea nu va rezolva toate problemele și se așteaptă la noi intervenții la nivel guvernamental sau parlamentar, în cazul în care situația se va agrava sau vor exista mai multe persoane aflate în imposibilitatea de a-și achita facturile. 

„Nu cred că legea în sine va rezolva toate problemele, dar ar fi ciudat să avem o lege a consumatorului vulnerabil care să acopere toată populația României, deoarece nu toată lumea se află într-o situație vulnerabilă. Este firesc să ne adresăm doar celor care, datorită acestor creșteri de prețuri la gaz, pot ajunge într-un impas financiar ce s-ar putea dovedi a fi devastator pentru ei. Această lege trebuie să aducă un echilibru între efortul bugetar și protejarea cetățenilor care se află în imposibilitatea de a-și plăti facturile. Trebuie menționat faptul că a fost făcut un amendament care a trecut, dar care a venit cu un impact bugetar ce nu a fost prevăzut în niciun fel. Sper ca piața să se regleze puțin începând cu primăvara anului viitor, chiar dacă marele efort va fi pe timpul acestei ierni, sper să avem mai multe rezerve. Sunt mai mulți factori cumulați care au dus la aceste creșteri de prețuri, în primul rând, lipsa de rezerve, liberalizarea pieței. Nu trebuie să fim nerealiști, probabil că vom mai fi puși în poziția în care vor mai fi nevoie de alte intervenții la nivel guvernamental sau parlamentar, dacă situația va fi una complicată pentru cetățeni. Rămâne să vedem care este efectul și cât de multe rezolvă această lege pentru cei care sunt cu adevărat vulnerabili în acest moment.” a precizat Sabin Sărmaș. 

„Cîțu și membrii Guvernului nu fac corecții la timp în ceea ce privește prețul energiei”

Senatorul PSD Vasile Dîncu crede că pe lângă liberalizarea pieței, prețurile la gaz au crescut semnificativ din cauza unor „șmecherii” și mărirea prețului artificial de către intermediarii. În acest context, va fi înființată o comisie de anchetă care va investiga situația. 

„La primul punct al ordinii de zi, noi am hotărât nașterea unei comisii de anchetă, privind scumpirile la energie, deoarece vrem să înțelegem și noi, dar și oamenii care este cauza și cum s-a ajuns la acest dezastru pentru consumatori, la această dublare a prețului energiei în această iarnă, încă nici nu știm proporțiile dezastrului, probabil doar în decembrie când vin facturile, după ce se răcește vremea ne vom da seama exact de nivelul la care au crescut aceste prețuri. În al doilea rând, noi lucrăm în continuare la zona legislativă, pentru că, în acest moment, legea consumatorului vulnerabil trebuie îmbunătățită. Vom discuta în continuare despre nivelele de compensare pe care le-a propus Guvernul și aria sa de răspândire în rândul populației. Probabil că va fi vorba de 5 sau 6 milioane de oameni vulnerabili, care vor avea nevoie de sprijin, dar important este ceea ce vom obține în urma cercetărilor comisiei de anchetă privind prețul energiei, deoarece noi credem și asta ne spun și specialiștii, că nu este vorba numai de liberalizarea pieței, ci este vorba și despre lucruri. Faptul că Guvernul nu a făcut destul pentru informarea oamenilor, pentru a vedea în ce măsură schimbarea furnizorului de energie poate să scadă factura, pe de altă parte, comisia de anchetă va trebui să stabilească în ce măsură este vorba despre liberalizarea pieței și cât este vorba de șmecherii sau mărirea prețului artificial de către intermediarii care se interpun în ceea ce privește consumul de energie. Una dintre ideile noastre care fundamentează moțiunea de cenzură împotriva Guvernului este că premierul Florin Cîțu și membrii Guvernului, lipsiți de empatie, nu fac corecții la timp în ceea ce privește prețul energiei ca să putem să-i rezistăm acestei ierni. Conform directivelor europene, există posibilitatea ca pe timp limitat, Guvernul poate plafona prețurile atunci când observă că piața energiei este deformată și nu există concurență reală pe piață, până înțelege foarte bine ce se întâmplă în respectiva situație.” a declarat Vasile Dîncu. 

Ajutorul pentru încălzire, în funcţie de venit

Ajutorul pentru încălzire se acordă în funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie, iar suma aferentă pentru compensarea procentuală se suportă din bugetul de stat, după cum urmează:

a) în proporţie de 100% din valoarea de referinţă, dar nu mai mult decât consumul facturat, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este de până la 200 lei;

b) în proporţie de 90%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 200,1 lei şi 320 lei;

c) în proporţie de 80%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 320,1 lei şi 440 lei;

d) în proporţie de 70%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 440,1 lei şi 560 lei;

e) în proporţie de 60%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 560,1 lei şi 680 lei;

f) în proporţie de 50%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 680,1 lei şi 920 lei;

g) în proporţie de 40%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 920,1 lei şi 1040 lei;

h) în proporţie de 30%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1040,1 lei şi 1160 lei;

i) în proporţie de 20%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie sau al persoanei singure este cuprins între 1160,1 lei şi 1280 lei;

j) în proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de familie este cuprins între 1280,1 lei şi 1386 lei;

k) în proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar al persoanei singure este cuprins între 1280,1 lei şi 2053 lei.

De asemenea, venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de 1386 lei/persoană, în cazul familiei, şi de 2053 lei, în cazul persoanei singure.


Citește și: Un tânăr gay vorbește despre realitatea căsniciilor în care bărbații își înșală soțiile tot cu bărbați: „homofobia e justificabilă, dar și condamnabilă”

1 COMENTARIU

  1. Consumatorul poate achita contravaloarea metrilor cubi de apă și gaz consumați pe contor, dar nu formule scelerate de conversii calorice sau ape din ploi torențiale facturate cu valori adaugate de canalizările societății ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.