Într-o perioadă extrem de complicată când românii sunt bombardați de scumpiri din toate direcțiile și tot ce primesc în schimb este nepăsarea autorităților, reprezentantul unei firme care vinde asigurări, Mădălin Roșu, s-a trezit să-i ia peste picior pe șoferii care se chinuie să-și plătească RCA-ul după ce prețul a crescut în ultimele luni cu peste 250%, comparându-l cu cel al unor covrigi.
La sfârșitul lunii februarie, Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat tarifele de referință pentru anul 2022, pentru piața RCA. Comparativ cu cele publicate anul trecut, noile tarife de referință au crescut drastic pentru toate categoriile de vârstă și toate capacitățile cilindrice, șoferi fiind nevoiți să scoată din buzunare sume exorbitante.
Prețuri umflate cu 36%
Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) susține că responsabilul pentru situația actuală este Cristian Roşu, vicepreşedintele ASF, care, potrivit COTAR, a recunoscut oficial, pe 22 februarie 2022, în faţa Comisiei parlamentare, faptul că a comunicat Ministerului Finanţelor lista cu tarifele RCA, în vederea plafonării, dar cifrele transmise în acea listă nu erau cele de referinţă, ci a mai adăugat 36%. Astfel vicepreşedintele ASF a băgat în buzunarele multinaţionalelor din asigurări 36% din preţ, bani ce ar urma să fie plătiți tot de şoferii români.
„Cadoul făcut de Cristian Roşu pieţei de asigurări este estimat în cuantum de peste 1 miliard de lei, doar în cele 6 luni în care s-ar aplica acea plafonare.”, a declarat Vasile Ștefănescu, preşedintele COTAR.
Principalul pretext care le este aruncat sub nasul românilor când vine vorba de scumpirile nesimțite a prețului RCA este faptul că a crescut frecvenţa daunei, însă dacă aruncăm o privire la datele comunicate tocmai de ASF în Raportul cu privire la determinarea tarifelor de referinţă pentru asigurarea RCA – februarie 2022, se poate observa că frecvenţa accidentelor decontate de firmele care vând RCA este în continuă scădere. Tariful de referinţă publicat de ASF în Februarie 2022 este de de 7.539 lei, iar tariful de referinţă transmis de ASF spre „îngheţare” timp de 6 luni este de 10.253 lei.
Protestele, catalogate drept acțiuni putiniste
COTAR a somat public Ministerului Finanţelor să nu aprobe lista de preţuri umflate cu 36% și i-a invitat pe toţi şoferii români să nu rămână indiferenți și să protesteze. Faptul că COTAR a anunțat proteste în toată țara a stârnit mare vâlvă în rândul firmelor care vând RCA, determinându-l pe Mădălin Roșu, care ocupă atât funcția de Managing Board Member – Omniasig – Vienna Insurance Group, cât și de președinte al Biroului Asiguratorilor de Autovehicule din România să transmită public, pe o rețea de socializare că „amenințările unor asociații de profil că vor bloca orașele cu camioanele, dacă nu se plafonează primele RCA, sună a acțiune putinistă, cu pumnul în gură (…)”
De când până când au devenit protestele acțiuni putiniste nu se știe, însă se vede cu ochiul liber cine pune pumnul în gură cui. Aproximativ 8 milioane de șoferi sunt obligați să plătească RCA-ul, altfel nu pot circula pe drumurile publice și, după părerea lui Mădălin Roșu, ar trebui să accepte și să înghită, cum au mai făcut-o și cu alte ocazii, fără să facă gălăgie indiferent dacă prețul este justificat sau nu, ca să le umple buzunarele și mai bine firmelor de asigurări.
Din păcate nu este prima situație de acest tip cu care se confruntă românii. În urmă cu 5 ani a mai fost înregistrată o majorare speculativă a prețului RCA, în urma căreia transportatorii au protestat la nivel național. La acea vreme, prețul RCA a fost recalculat și plafonat pentru 6 luni, iar la presiunea transportatorilor, Consiliul Concurenței a demarat, cu chiu, cu vai, o anchetă care a arătat că asiguratorii din România „nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei”. După ce s-a dovedit că firmele de asigurări din România au desfășurat o acțiune ilegală timp de 4 ani, firmele au fost amendate cu suma de 53 de milioane de euro de către Consiliul Concurenței. Nici Omniasig – Vienna Insurance Group nu a scăpat de amendă, însă suma nu a fost chiar atât de greu de suportat având în vedere că prețul RCA a crescut constant în ultimele luni.
Mai mult, reprezentantul Omniasig – Vienna Insurance Group a recunoscut în fața Parlamentului României, în urmă cu câteva săptămâni, faptul că cheltuielile cu daunele plătite de asiguratorii din România reprezintă sub 35% din prețul RCA. Restul cheltuielilor, de 65%, reprezintă cheltuieli administrative și profit. Practic, dintr-un tarif mediu de 1050 de lei, cât este media anualizată a tarifului RCA pe trimestrul IV al anului 2021, 367,5 lei reprezintă cheltuielile asiguratorilor cu despăgubirile, iar diferenta de 682,5 lei reprezintă cheltuielile administrative și profitul firmelor de asigurări. Astfel, dintr-un un preț mediu al RCA-ului de 212 euro, 74 euro reprezintă cheltuieli cu daunele, iar 138 de euro ajung în cu totul alte destinații decât plata despăgubirilor. Cu toate acestea, Mădălin Roșu crede că prețul RCA este unul scăzut, fiind echivalentul unor covrigi: „și probabil undeva, cumva 1 covrig, 2 covrigi poate că par prea scumpi pentru protecția vieții celor dragi din mașină.”
„Cei 2 covrigi reprezintă pentru mulți români echivalentul ratei lunare”
Vasile Ștefănescu, președinte COTAR a criticat dur și pe bună dreptate afirmațiile lui Mădălin Roșu care nu a făcut altceva decât să-i ia peste picior pe cei peste 8 milioane de șoferi români care se confruntă cu scumpiri pe toate fronturile.
„Când obții venituri cumulate de 10.000 de euro pe lună, din banii celor de care-ți poți bate joc, un RCA de 1.050 de lei reprezintă echivalentul a doi covrigi. Cu toate aceste, conducerea Omniasig – Vienna Insurance Group nu ar trebui să uite că cei 2 covrigi reprezintă pentru mulți români echivalentul ratei lunare pentru creditul la casă. Stimati asiguratori, atunci când 8 milioane de români vă plătesc salariile lunare de zeci de mii de euro ale conducerii firmelor de asigurări din România, nu strică să dați dovadă de mai mult bun simț față de cei obligați să vă cumpere RCA – urile care nu despăgubesc atunci când ai un accident!” – a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR.
Omniasig s-a spălat pe mâini după ce Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a luat act cu îngrijorare de derapajele repetate ale lui Mădălin Roșu și a transmis în spațiul public un comunicat de presă. Compania a subliniat „faptul că respectivul comunicat de presă emis azi, 22 martie, de către COTAR porneşte de la o postare pe reţeaua de socializare LinkedIn, făcută pe profilul său personal de către Mădălin Roşu, Membru Directorat Omniasig şi Preşedinte BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto din România). Informaţiile prezentate în respectiva postare nu reprezintă poziţia oficială a companiei Omniasig, ci doar punctul de vedere al colegului nostru”