Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA şi Asocierea Arex Lider Company, Baicons Impex şi 3TI Progetti Italia-Ingegneria Integrata S.P.A au semnat ultimele două contracte, în valoare totală de 29.142.313,18 lei, fără TVA, pentru Consultanţă şi Supervizare pe tronsoanele Cluj Napoca – Aghireş (lotul 1) şi Aghireş – Poieni (lotul 2), aferente obiectivului de investiţii „Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”.
Consultanţa şi supervizarea etapelor de proiectare şi execuţie lucrări se vor realiza pe intervalul de staţii Cluj Napoca – Aghireş – Poieni, în lungime totală de 66,94 km, de la km 500+749 – km 531+160 (lotul 1), respectiv km 531+160 – km 567+690 (lotul 2), iar durata totală estimată a serviciilor prestate este de 103 luni, pentru fiecare. Valoarea contractelor de consultanţă şi supervizare pentru LOTUL 1 Cluj Napoca – Aghireş este de 13.383.766,55 lei, fără TVA, iar pentru LOTUL 2 Aghireş – Poieni este de 15.758.546,63 lei, fără TVA.
Consultantul/Supervizorul va coordona, va asigura consultanţă şi supervizare în cadrul celor două etape ale contractelor, respectiv proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare pe loturile 1 şi 2, conform prevederilor HG nr. 1/2018, pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice. De asemenea, va urmări ca Proiectul tehnic să fie elaborat conform regulamentelor legale în vigoare, cu respectarea tuturor etapelor din HG nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările ulterioare.
4 contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de electrificare şi reabilitare
Reamintim faptul că, CFR SA a semnat, la finalul anului 2022, toate cele 4 contracte pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de electrificare şi reabilitare a liniei de cale ferată CLUJ NAPOCA – ORADEA – EPISCOPIA BIHOR (166,7 km), în valoare totală de 7.68 MILIARDE LEI, fără TVA:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireş – 1.611.475.802,43 lei, fără TVA
Lotul 2 Aghireş – Poieni – 1.535.202.975,30 lei, fără TVA
Lotul 3 Poieni – Aleşd – 2.117.167.899,08 lei, fără TVA
Lotul 4 Aleşd – Frontieră – 2.416.850.365,99, fără TVA
De asemenea, prin semnarea acestor ultime 2 contracte pentru loturile 1 şi 2, valoarea totală a celor 4 contracte de Consultanţă şi Supervizare, încheiate de CFR SA în această lună, este de 71,23 milioane lei, fără TVA:
Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireş – 13.383.766,55 lei, fără TVA
Lotul 2 Aghireş – Poieni – 15.758.546,63 lei, fără TVA
Lotul 3 Poieni – Aleşd – 19.588.700 lei, fără TVA
Lotul 4 Aleşd – Frontieră – 22.501.700, fără TVA
Principalele obiective feroviare ale acestui program sunt:
– electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/h;
– modernizarea a 33 de poduri feroviare şi 210 podeţe
– reabilitarea a 5 tuneluri feroviare
– 75 de treceri la nivel cu calea ferată modernizate
– modernizarea staţiilor, haltelor şi a punctelor de oprire
– construcţii de clădiri noi pentru călători în staţiile Poieni şi Oradea, dar şi în Hm Ciucea
– construcţii de clădiri de exeploatare/mentenanţă în staţiile Cluj-Napoca şi Oradea,dar şi în Hm Ciucea, Hm Lacu Crişului, Hm Butan
– modernizarea instalaţiilor de semnalizare/centralizare/telecomunicaţii, bariere automate la trecerile la nivel
– sistemul eurupean de management al traficului (ERMS) pe întregul tronson
– lucrări specific protecţiei mediului.
Scopul general ale implementării acestui proiect de electrificare şi reabilitare a tronsonului de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor este:
– reducerea timpului de călătorie şi creşterea vitezei medii de deplasare;
– îmbunătăţirea condiţiilor de siguranţă a traficului feroviar;
– îmbunătăţirea conectivităţii reţelei feroviare;
– reducerea la minimum a impactului negativ asupra mediului (traversări de arii protejate, schimbări de categorii de folosinţă a terenului, riscul privind schimbări climatice etc.), cât şi a impactului negativ asupra populaţiei şi asezărilor umane.
– asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI; în special în ceea ce priveşte: sarcina pe osie (22,5 t), gabarit de încărcare C, lungimea liniilor din staţie, facilităţi pentru persoane cu mobilitate redusă;
– confortul şi siguranţa pasagerilor, prin montarea sistemelor de sonorizare şi avizare a publicului călător, teleafişaj pentru informare, sisteme de supraveghere video, montare instalaţii de telecomunicaţii digitale, echipamente pentru aplicaţii informatice, instalaţii de radiocomunicaţii şi cablu subteran de fibră optică.
Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA a precizat faptul că, linia de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor se află pe Coridorul de Vest al reţelei feroviare TEN-T Core şi beneficiază de cea mai mare finanţare în cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusă în Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030.
Citește și: EXCLUSIV Schimbare radicală în strategia de apărare a bombardierului Adrian Groșan