Clujenii au început anul 2024 cu speranțe mari, având curajul să exploreze noile modernizare făcute pe malurile Someșului. Cu toate acestea, ceea ce au găsit a fost departe de a fi satisfăcător.

Pe 1 ianuarie 2024, mai mulți bicicliști clujeni, care au pedalat pe malurile Someșului, au fost întâmpinați de o lucrare neterminată, deși edilul Clujului a asigurat că pe 31 decembrie, lucrările vor fi gata, cu succes. Dezvăluind această realitate neplăcută, societatea clujeană a reacționat imediat, criticând vehement proiectul și cerând măsuri imediate pentru remedierea deficiențelor.

Proiectul, semnat la data de 19 mai 2020, avea ca termen de finalizare 30 aprilie 2023, dar, din păcate, deadline-ul a trecut fără ca modernizările să fie implementate corespunzător. Obiectivul proiectului viza îmbunătățirea condițiilor pentru modurile de transport nemotorizate, având în vedere reducerea numărului de călătorii cu mijloacele de transport private, promovarea transportului public și scăderea emisiilor de CO2 în transport.

Zona de intervenție, cu o suprafață de aproximativ 146.500 m2, cuprindea malurile intravilane ale Someșului în apropierea străzilor Paul Ioan, 1 Decembrie 1918, Plopilor, Gavril Muzicescu, Sigismund Toduta, Splaiul Independentei, Mamaia, Dragalina, Parcul Rozelor și Iuliu Hatieganu.

Problemele persistă. Alei transformate în bălți și iluminat public doar ici și colo 

Una dintre marile probleme ridicate de bicicliști clujeni  este legată de iluminatul deficitar. Cu toate că au fost înaintate zeci de solicitări pentru rezolvarea acestei probleme, malurile Someșului rămân întunecate și puțin prietenoase în orele serii.

O altă problemă majoră constă în faptul că apa și noroiul se acumulează pe aleile pietonale, folosite și de bicicliști. Aceste condiții precare nu numai că îngreunează circulația, dar pun și în pericol bicicliștii care încearcă să profite de infrastructura pe care s-au cheltuit 150 de milioane de lei.

Trebuie să amintim tuturor că șapte acte adiționale și numeroase lucrări suplimentare au umflat costul contractului celui mai amplu proiect finanțat din fonduri europene derulat de Primăria Cluj, cel pentru modernizarea malurilor Someșului, în cadrul căruia ACI Cluj – Socot – Simacek Facility Services operează conform un contract semnat în data de 24 septembrie 2021.

Inițial, termenul de execuție a fost extins cu 188 de zile (6 luni), iar valoarea contractului (încheiat inițial la peste 95,6 milioane lei fără TVA) a fost suplimentată cu peste 9,9 milioane lei, fără TVA, ajungând la un total de peste 105,6 milioane lei fără TVA. În plus, a suferit o altă creștere ca urmare a recalculării unor cantități suplimentare conform instrucțiunilor proiectanților, ajungând la peste 108 milioane lei, fără TVA.

Aflat în faza finală, și având deja situații de lucrări aprobate în valoare de peste 85 de milioane lei, contractul pentru modernizarea malurilor Someșului a fost actualizat din nou conform prevederilor contractuale, conform Ordonanțelor de Guvern 15/2021 și 64/2022, preluate și incluse în contract. Suma propusă pentru această ultimă actualizare a fost de peste 12,4 milioane lei fără TVA. 

Emil Boc și glumele sale de primar 

Acestea fiind spuse, haideți să spargem încă o glumă bună a primarului, care a scris pe pagina sa de Facebook spre finalul anului trecut că „proiectul nu este întârziat, raportat la  condițiile de lucru și la condițiile contractuale

„Acest proiect trebuie încheiat până la 31 decembrie. Este în procedura de recepție a lucrărilor pe fonduri europene. Sunt lucrări conexe, altele decât cele pe fonduri europene care nu intră în calculul fondurilor europene. Colegul meu a reușit un lucru extraordinar ca un proiect pe 15 km și cu implicații majore să reușească să îl țină sub control și să îl aducă la liman la 31 decembrie”, a scris Emil Boc. 

Nu am văzut nicio recepție până acum și au trecut câteva zile de la deadline-ul promis. Una peste alta, edilul a anunțat că dacă unele lucruri vor trebui remediate, vor fi remediate din garanție. Stimabile, chiar este nevoie de remedieri masive. Modernizare la modernizările de prost gust făcute. 

Ne întoarcem mai în timp, mai exact în luna mai, chiar la sfârșit, când Gazeta de Cluj a publicat mai multe fotografii cu „asasinarea” spațiilor verzi de pe malurile Someșului. Mai mult, privind spre „orizont”, puteai să vezi copaci pe jos, în condițiile în care s-au tăiat sute de arbori, lucru care a dus la distrugerea vegetației. Cum intrai pe șantier se puteau observa pâlcuri de pietre, iar în jurul lor se aflau numeroase materiale uitate de harnicii muncitori, în imediata apropiere a celor 1001 arbori care ar urma să țină umbră celor care trec pe acolo.  

În încercarea de a ajunge cât mai aproape de malul Someșului, jurnaliștii noștri au fost nevoiți să facă slalomăm printre bălțile formate pe aleile proaspăt inaugurate. De fapt, niște bucăți de granit au fost aruncate aleatoriu pe bucata de iarbă din zonă. 

Rezumând, ziariștii am navigat cu dificultate printre bălți, iar anumite fragmente de granit au fost lăsate în voia întâmplării exact pe zona verde. Oricare clujean poate să-și dea seama de problemele semnificative legate de modernizarea malurilor Someșului. Pe plăcile de beton au început să apară fisuri mici, pavajul este tot mai inegal, ceea ce contribuie la o degradare rapidă, iar spațiile verzi care mai există par să fie neglijate. 

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.