Administrația locală le-a promis locuitorilor din Mărăști că vor avea un cartier ”verde” și mult mai frumos. Primăria abia a reușit să modernizeze un parc, iar proiectul a fost transformat într-o ”acadea” băgată clujenilor sub nas. Sub aleile, tartanul și gazonul amenajate în Parcul Farmec procurorii ieșiți la plimbare ar putea descoperi modalitatea prin care urbaniștii Primăriei Cluj-Napoca au semnat autorizația de construire fără să respecte legea. RADP-ul a ”rezolvat” problema spațiului verde turnând asfalt peste el. Motivul pentru care aceste nereguli au fost ”plantate” este unul simplu, dar generalizat în administrația locală clujeană: incompetența și dorința de a spoi proiectele prost făcute.
Planul Urbanistic General include Parcul Farmec din Cartierul Mărăști în zona denumită UTR Va. În mod normal, legea prevede că înainte de emiterea autorizației de construire ar fi trebuit realizat un Plan Urbanistic Zonal, însă acest lucru nu s-a întâmplat. Cu toate acestea, autorizația a fost emisă fără nicio problemă.
Autorizația în baza căreia s-au făcut lucrările de modernizare la Parcul Farmec se extinde asupra unei zone mai mari, care cuprinde atât Parcul Farmec, cât și o porțiune a Canalului Morii (UTR Ve), respectiv spațiul verde comunitar de vis-a-vis (UTR Lc_A), parte a unui ansamblu rezidențial edificat în perioada comunistă.
PUZ-ul ar fi fost necesar pentru că restructurarea spațiilor publice din cadrul ansamblurilor rezidențiale construite înainte de 1990 este condiționată prin P.U.G. de aplicarea „procesului de regenerare urbană, pe baza P.U.Z.”.
Iar P.U.G.-ul prevede „organizarea de ansamblu” a Canalului Morii, cel puțin pe un segment semnificativ, se va reglementa prin P.U.Z. În plus, „pentru orice intervenții ce vizează amenajarea/ reorganizarea acestui tip de spații de vor elabora în mod obligatoriu P.U.D.”
La baza proiectului de modernizare pentru Parcul Farmec a stat un Studiu de fezabilitate prin care, în lucrările realizate, a fost inclus și o parte din Canalul Morii. Însă, acest curs de apă, lăsat de izbeliște de administrația locală, este inclus în zona de restricții UTR Ve. Această zonă reprezintă un coridor ecologic care nu permite realizarea lucrărilor fără PUZ. Iar în acest caz nu fost realizat un Plan Urbanistic Zonal sau un Plan Urbanistic de Detaliu.
Studiul de fezabilitate făcut pe amprenta parcului Farmec mai cuprinde și o zonă verde, situată între blocuri, care are regimul Lc_a. Și pentru lucrările care au fost făcute pe acest spațiu verde era necesar un PUZ.
Primăria nu doar că nu a respectat legislația, prin nerealizarea planului zonal, dar a asfaltat terenul respectiv, transformându-l într-o parcare cu abonament.
Lucrările au fost efectuate de Regia Autonomă a Domeniului Public din cadrul Primăriei Cluj-Napoca.
Locuri de parcare peste spațiu verde
Pe malul Canalului Morii, vis-a-vis de Parcul Farmec s-au asfaltat locuri de parcare cu abonament și zid de sprijin de beton, pe amprenta culoarului ecologic. Fundătura Gorunului a fost amenajată cu 58 de locuri de parcare cu abonament, în locul celor 5 garaje și 41 de locuri inițiale. Pe spațiul verde central adiacent acestei fundături s-au asfaltat 41 locuri de parcare cu abonament, iar în curțile interioare adiacente Gorunului s-au înlocuit 13 poziții de abonament și 50 de garaje cu 86 locuri de parcare cu abonament.
PARCĂRI | ||||
existent 2021 | existent 2022 | |||
garaje | locuri abon | garaje | locuri abon | |
Iazului | 3 | 24 | 0 | 29 |
Gorunului V-E | 5 | 41 | 0 | 58 |
curte interioară vestică accesată din Gorunului | 37 | 0 | 0 | 42 |
fost spațiu verde central accesat din Gorunului | 0 | 0 | 0 | 41 |
curte interioară estică accesată din Gorunului | 23 | 13 | 0 | 44 |
Inițial, administrația locală promitea regenerarea urbană a unei părți din cartierul Mărăști” prin proiectul Amenajarea și regenerarea culoarului Canalului Morii în cartierul Mărăști și crearea unui culoar de mobilitate sustenabilă, prin amenajarea în baza conceptului walkable and smart-city a străzilor Paris- Onisifor Ghibu, Nicolae Cristea, Gheorghe Lazăr și alte străzi adiacente”, doar că între timp, RADP-ul a ”suprascris” intențiile prezentate.
Directorul de dezvoltare din Primărie, Ovidiu Cîmpean, explica faptul că acest proiect vine să creeze un circuit coerent pentru pietoni în cartierul Mărăști, în completarea celorlalte proiecte pornite de municipalitate – modernizarea liceului Bălcescu și a străzilor adiacente sau modernizarea parcului Farmec.
„Este un proiect nou pe care ni-l dorim în cartierul Mărăști care vizează un alt tronson din Canalul Morii pe care vrem să îl reintroducem în viața oamenilor. Sunt și artere din jurul școlilor Avram Iancu sau a liceului de Muzică pe care vream să le transformăm după conceptul shared space, astfel că, la finalul proiectelor pornite de Primăriei să fie creat un parcus pietonal coerent de-a lungul Canalului Morii, din zona liceului Bălcescu, până la parcul Farmec. Sunt proiecte în cadrul direcției oraș pentru pietoni pe care vrem să le implementăm cu bani europeni și care au fost prevăzute în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană pentru perioada 2021-2027 (2030)”, a explica Cîmpean.
Între timp s-au efectuat lucrări de demolare garaje, asfaltare, înlocuire borduri, reconfigurare parcări, alei pietonale, accese auto adiacent Canalului Morii și construire zid beton și parcări pe malul sudic al Canalului Morii, între străzile Iazului și București.
Astfel, proiectul de regenerare a zonei adiacente Canalului Morii din cartierului Mărăști s-a transformat în amenajarea a 3.100 mp cuprinși în Parcul Farmec.
Cum și-a dat Primăria cu stângul în dreptul
Conform PUG-ului aflat în vigoare, public pe site-ul Primăriei, Canalul Morii apare încadrat în UTR_Ve: „Este interzisă schimbarea destinaţiei acestei categorii de spaţii. Această reglementare are caracter definitiv şi nu poate fi schimbată prin P.U.Z.
Organizarea de ansamblu a culoarelor Someşului şi Canalului Morii va fi reglementată prin intermediul unor planuri directoare / P.U.Z. întocmite pentru întregul parcurs intravilan al acestora sau pentru segmente semnificative ale acestui parcurs. Acestea vor stabili caracterul general al fiecărui tronson, secţiunile / profilele de principiu ale malurilor, relaţiile cu cartierele riverane, seturi de măsuri, recomandări, restricţii, servituţi etc şi tronsoanele pentru care se vor elabora P.U.D, în vederea amenajării şi organizării concrete a spaţiilor.
Pentru orice intervenţii ce vizează amenajarea / reorganizarea acestui tip de spaţii se vor elabora în mod obligatoriu P.U.D.”
Tot PUG-ul prevedea că zonele limitrofe Canalul Morii dintre străzile Gorunului și Iazului apar încadrate în UTR_Lc_A. „Toate ansamblurile vor beneficia de un Program de Regenerare Urbană. Programul va viza un întreg ansamblu sau o parte a sa, ce îndeplineşte condiţiile pentru a putea fi definită ca o unitate de intervenţie. La construcţia programului se va lua în considerare şi „Ghidul metodologic pentru îmbunătăţirea calităţii si funcţionalităţii spaţiilor publice din marile ansambluri rezidenţiale”, este specificat în regimul zonei.
Pe site-ul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, nu apare nici un Plan Urbanistiz Zonal care să fi fost aprobat prin Hotărâre de Consiliu Local și să reglementeze acest tronson al Canalului Morii, respectiv zonele limitrofe.
Răzvan Robu/Anca Mihai
Votați -l pe boc și pupați -l în continuare în cur, slugilor.