Odată cu emanciparea românilor de a plăti o serie de tranzacţii cu cardul, a crescut şi numărul hoţilor care în loc să te buzunărească, îţi controlează contul de card ajungând să ţi-l golească. Hoţii de carduri acţionează în cadrul unor grupări organizate piramidal şi pot fura de la studenţi, salariaţi sau persoane din alte ţări. O studentă din Cluj s-a trezit peste noapte că are de plătit nişte facturi de la o televiziune prin cablu, fără să fi încheiat vreodată un contract, iar o bandă de hoţi de conturi a “buzunărit” carduri de aproape 400.000 de euro.
Cu cablul în cont
Spre exemplu, când era în primul an la o facultate din Cluj-Napoca, Ilona Bojan din Baia Mare a trebuit să-şi facă un card studenţesc eliberat de BRD. Nu a semnat niciun contract cu banca şi nu a citit nicio clauză din acel contract, iar după aproximativ jumătate de an a pierdut cardul, l-a declarat nul şi i s-a făcut alt card, dar de data asta de către Banca Transilvania, întrucât facultatea la care era alesese altă bancă pentru acest parteneriat. Cu toate acestea, în urmă cu doi ani, studenta a început să primească, pe adresa de domiciliu, facturi de la o companie de televiziune prin cablu în care erau taxate contravalorile unui abonament la serviciul de televiziune digitală DTH, Digi TV. Bojan a depus reclamaţie la Protecţia Consumatorului şi la poliţie, cerând verificarea modului în care a fost încheiat contractul în urma căruia era facturată. Răspunsul a fost că la data de 27.04.2006, la Bucureşti s-au încheiat pe numele ei trei contracte prin care ar fi achiziţionat kituri şi decodoare pentru DigiTv. Însă la acea dată ea se afla la Cluj şi a demonstrat că semnătura de pe contract nu îi aparţinea. Modul în care studenta a fost înşelată este extrem de simplu. Facultatea a încheiat contractele cu băncile care au emis cardurile fără să deţină acordul beneficiarilor, adică al studenţilor. Miza este faptul că facultatea are acces la PIN-ul (codul de siguranţă) cardului.
Blochează-ţi cardul!
Conform unui poliţist care se ocupă de depistarea fraudelor cu carduri, cei care folosesc acest sistem de plată trebuie să fie foarte atenţi în momentul efectuării unei tranzacţii, iar dacă cel care plăteşte observă o neregulă, poate cere blocarea contului până la lămurirea situaţiei. “Dacă o plată eşuează, indiferent de motiv, trebuie să se aprindă toate beculeţele şi trebuie vigilenţă maximă. În momentul în care vânzătorul zice că nu s-a făcut plata de pe card, automat şi obligatoriu trebuie cerut bonul şi verificat codul de eroare. De obicei, tranzacţiile ratate sunt doar nişte accidente minore, dar dacă apar semnale dubioase suplimentare, gen lipsă bon, bon dubios sau comportament ciudat al vânzătorului, trebuie cerut explicit vânzătorului să se legitimeze şi, eventual, cerut băncii să blocheze cardul. Vânzătorii au prostul obicei să arunce repede bonul la coşul de gunoi, dacă POS-ul dă eroare. Unii vânzători practică un mic “scam” şi anume, trag cardul, dai pinul, se face plata, dar el zice că nu s-a făcut plata, aruncă bonul şi repetă operaţia. După ce pleci, mărfuri în valoarea plătită de tine sunt ale lui. Asta se foloseşte la sume mici, pe care nici măcar nu le remarcăm”, explică acesta.
“În cazul în care se dovedeşte nerespectarea de către comerciant a regulilor stabilite în baza colaborării între părţi, indiferent de modul de stabilire intern sau prin intermediul organelor de anchetă, responsabilitatea financiară a operaţiunilor aparţine integral comerciantului, posesorul de card fiind despăgubit”.
Ştefan Trandafir