Primăria Cluj-Napoca s-a gândit, spre sfârșitul anului 2014, să intre în legalitate cu plățile aberante cerute de la clujenii cu mașini de serviciu care au abonamente de parcare pentru persoane fizice, dar plătesc de patru ori mai mult. Într-o anexă, pe lista de tarife pentru abonamentele de parcări din municipiu, au precizat, în sfârșit, și această situație, care oricum ridică semne de întrebare din punct de vedere fiscal, și mai ales moral. Problema e că banii încasați până acum (în absența unei prevederi normative, deci ilegal) de la clujeni sunt buni luați și nu au de gând să-i înapoieze.

 

Un clujean ne-a semnalat aceeași speță despre care am scris în urmă cu un an: Primăria i-a luat în mod ilegal 200 de lei pe an, în loc de 50, cât plătesc vecinii săi, pe un loc de parcare pentru care are contract de persoană fizică, pentru simplu fapt că mașina sa este proprietatea unei persoane juridice. Acesta a avut o corespondență ”îndelungată” cu funcționarii de la serviciul parcări… în sensul că adreselor sale s-a răspuns în timpul-record de trei luni de zile, sau deloc. Iar atunci când au dat explicații, au dat pur și simplu copy-paste unui răspuns remis Gazetei de Cluj cu câteva săptămâni înainte, pe legea 544/2001.

 

Banii încasați, blocați în Primărie

Hotărârea de Consiliu Local la care fac referire în primul răspuns nu are nicăieri la categoria tarife vreo precizare pentru persoanele fizice care au în folosință un autovehicul proprietate a unei persoane juridice. Dar atunci când clujeanul le-a trimis o somație prin care cerea banii pe care Primăria i-a încasat în mod ilegal înapoi, s-au grăbit să răspundă, subliniind că, după părerea lor, au în continuare dreptate.

Și au scos din mânecă o Hotărâre de Consiliu Local dată în decembrie 2014 în care s-au gândit să rezolve, în sfârșit, problema. Au adăugat în anexa VI, la tabelul cu tarife pentru abonamentele de parcare și tariful pentru ”persoane fizice care au în folosință un autoturism aflat în proprietatea unei persoane juridice”. Aceștia plătesc 18 lei/mp/an, spre deosebire de persoanele fizice care dețin mașina pe care vor să o parcheze, care plătesc doar 4 lei/mp/an.

 

Clujenii noștri sunt mai deștepți decât ai lor

Clujeanul le explică acum, frumos, celor de la Primărie că urmează să-i dea în judecată. Adresa a fost depusă la administrația locală săptămâna trecută. ”Între anii 2010-2014 inclusiv ați încasat abuziv de la subsemnatul în plus față de tarifele prevăzute de Primăria Cluj (prin HCL-urile respective) suma de 750 RON aferentă contractului de parcare pe persoană fizică pe care l-am înnoit cu acordul Primăriei în fiecare an.

Am solicitat de fiecare dată când am achitat abonamentul de parcare în anii respective să mi se justifice de ce eu ca persoană fizică trebuie să plătesc cu de 4 ori mai mult ca alte persoane fizice (colegii mei de garaj de exemplu care plătesc 50 RON/an față de mine pe care m-ați pus să plătesc 200 RON/an).

NU mi s-a dat nici o justificare legală, decât scuze de genul “așa mi-a zis șeful să fac”, “dar domnule, așa se face din anul 2000” etc., fără să mi se precizeze clar un articolul de lege (HCL) care permite acest abuz. Am trimis adrese în scris la care nu mi s-a răspuns la obiect. Mai mult, am căutat personal în toate aceste HCL-uri și NU am găsit nici o referință care să justifice acest abuz din partea Primăriei. Am fost și personal la serviciul parcări din Primăria Cluj și în Grigorescu, am fost tratat mizerabil, mi s-a răspuns în bătaie de joc.

 

Și se jură că nu fură…

În ultima adresă pe care am primit-o de la Primăria Cluj observ aceeași bătaie de joc la adresa mea. Adică v-am cerut să-mi justificați de ce ați încasat aceste tarife abuzive între anii 2010-2014 și dumneavoastră îmi justificați ca aceste tarife sunt conforme cu HCL nr. 494/2014? Adică aceste tarife din HCL nr. 494/2014 care de fapt ar fi tarifele valabile pentru 2015 se aplică retroactiv începând cu anul 2010 ?

Da, am observat că ați modificat și completat această HCL nr. 494/2014, dar aceasta are aplicare pentru anul 2015 (așa cum chiar în HCL 494 se precizează foarte clar). Probabil că în urma reclamațiilor depuse de mine și de alți contribuabili persoane fizice de la care ați încasat abuziv acești bani, fără nici o justificare legală, ați hotărât în sfârșit să intrați în “legalitate”, introducând în tabel această precizare. Chiar și așa, acest lucru este un abuz pentru că pur și simplu NU puteți să obligați o persoană fizică să plătească tariful aferent unei persoane juridice! Ori aplicați tariful de persoană fizică cu factură pe persoană fizică, ori aplicați tariful de persoană juridică cu factura pe persoană juridică! Așadar chiar și tarifele din HCL nr. 494/2014 la care faceți referire sunt abuzive și ilegale!”, le scrie clujeanul celor de la Primărie.

 

Plătești pentru că muncești

În urmă cu un an, Gazeta de Cluj a mai primit o sesizare potrivit căreia la plata unui abonament anual într-o parcare din cartier, persoanele fizice care au în utilizare maşina unei persoane juridice plătesc la tarif de societate. Cu toate acestea, factura e remisă pe numele persoanei fizice, care, deci, nu poate nici măcar să deconteze această sumă.

Majoritatea persoanelor aflate în această situaţie, de ordinul miilor la Cluj, probabil, au maşina în sistem comodat, sau primite în utilizare şi ca autoturism personal, în afara orelor de serviciu. Serviciul Parcări din cadrul Primăriei susţine că există un cadrul legal pentru această practică, care continuă de patru ani, iar discuţiile din cadrul Consiliului Local, pentru stabilirea tarifelor de anul trecut, arată clar că Primăria nu vede cu ochi buni ocuparea locurilor de parcare din cartiere de către maşinile de firmă. Deşi sunt folosite de cetăţeni clujeni.

Potrivit șefului de la parcări, Florin Bugnar, este taxat proprietarul talonului prezentat la solicitarea parcării. Întrebarea noastră este, dacă solicitantul şi, totodată, cel căruia i se facturează şi încasează banii, este persoană fizică riverană, care este explicaţia aplicării unui tarif de persoană juridică, dacă nicăieri în vreun HCL (din 2010 până în 2013) nu apare această situaţie.

 

Și nedreptățiți, și trimiși la coadă!

Articolul 1 din HCL 25/2010 este singurul care prevede situaţia în care un cetăţean are locuinţa în apropierea locului de parcare pe care îl solicită, dar autoturismul pe care îl foloseşte îi este dat în folosinţă de către firma la care lucrează. Potrivit acestuia, „locurile de parcare vacante din parcările publice, construite de către stat, vor fi atribuite pe bază de abonamente, cu prioritate persoanelor fizice care au domiciliul stabil în apropiere (imobilele adiacente parcajului) şi care au în proprietate un autoturism cu inspecţia tehnică periodică în valabilitate şi nu mai deţin alt loc de parcare sau garaj; persoanelor fizice cu reşedinţa în apropiere, persoanelor juridice care au sediul social sau punctul de lucru în apropiere parcajului, urmate de persoanele fizice cu domiciliul stabil sau reşedinţa în apropierea parcajului care au în folosinţă un autoturism aflat în proprietatea unei persoane juridice”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.