După ce a început pandemia au început inevitabil și cursurile online. Pe când multe dintre facultăți au profil teoretic, mai sunt cele care au profil practic, pentru care e nevoie de un atelier sau un laborator cu aparatură de specialitate. Studenții și profesorii care până acum erau obișnuiți să lucreze în laboratoare sau ateliere, au fost nevoiți să își mute activitatea în propriile locuințe.

Ultimul semestru al anului universitar 2019-2020 a fost paralizat de carantină, iar pentru mulți studenți, acesta era ultimul semestru înainte de finalizarea studiilor de licență sau de masterat. Asta a însemnat că acești studenți, pe lângă că a trebuit să-și termine lucrările de licență și dezirațiile, au trebuit să găsească soluții prin care să-și facă proiectele de acasă. Acest lucru a creat multe probleme și pentru studenți, și pentru profesori. 

Absolvenți în 2020

Închiderea universităților a afectat studenții facultăților cu profil vocațional și nu numai. În cadrul departamentului de grafică al Universității de Artă și Design Cluj-Napoca se studiază arta gravurii. Pentru a practica gravura e nevoie de laborator pentru anumite procese chimice de prelucrare a plăcilor de metal și de prese speciale pentru imprimarea plăcilor gravate. O bună parte dintre studenții din anii terminali ai departamentului de grafică, în prima parte a anului au ales să-și facă proiectele de licență în tehniciile gravurii, neștiind ce va urma în al doilea semestru.

Rectoratul facultății Universității de Artă și Design a descris cum au decurs primele luni ale pandemiei, care coincidental au fost și ultimele luni ale anului universitar. 

“Soluțiile care s-au adoptat în luna martie a anului trecut ca urmare a instaurării stării de urgență nu au fost rezultatul unui proces natural ori planificat, în acord cu strategia instituțională, ci o reacție la un context care a avut repercusiuni asupra întregii societăți. În prima lună impusă de starea de urgență, s-a lucrat contracronometru pentru a se construi infrastructura de predare online bazată pe Google Suite for Education. 

Apoi atenția s-a concentrat pe conceperea unor tutoriale, pe trainingurile dedicate utilizatorilor, pe trecerea de la comunicarea obișnuită bazată pe e-mail / Messenger /Whatsapp la un alt tip de relaționare în raport cu temele, urmărindu-se progresul studenților și mai apoi notarea lor. Anul trecut, în ultimele luni ale celui de-al doilea semestru, UAD și-a desfășurat toate disciplinele exclusiv online. La fel, examenele de finalizare de studii – nivel licență și master – s-au desfășurat tot online. 

Având în vedere noutatea momentului, atât cadrele didactice, cât și studenții trebuind să se adapteze noilor condiții, adaptare care nu a fost ușoară, având în vedere profilul instituției noastre, însă, urmăriți online de către profesorii de specialitate, sfătuiți de către aceștia în cadrul întâlnirilor create cu ajutorul instrumentelor digitale, mare parte a absolvenților noștri au reușit să își definitiveze lucrările de licență / master, prin forțe proprii, chiar dacă nu au avut acces în atelierele UAD datorită condițiilor impuse de pandemie.” a declarat conducerea UAD.

Pentru a finaliza studiile, studenții Universității de Artă și Design, au susținut toate examenele în mediul online.

Pentru ca studenții să poată să finalizeze lucrările practice pentru licență și dizerație, profesorii au pus la dispoziția studenților locații din exteriorul universității care erau dotate ori cu spațiul necesar, ori cu aparatura necesară. 

“În ciuda dificultăților cauzate de pandemia de COVID 19, UAD s-a descurcat bine, atât la nivel didactic cât și la nivel administrativ, avantajele observându-se destul de repede acolo unde tehnologia și-a găsit locul potrivit. Toate activitățile legate de finalizarea studiilor – examene, susținerea lucrărilor de diplomă – au avut loc online, și după cum am afirmat și în răspunsul la întrebarea precedentă, fiind o situație excepțională, absolvenții noștri și-au definitivat lucrările de licență / master acasă sau în locații din afara școlii, din localitățile de domiciliu, unde au avut acces și au putut lucra, în mediu privat. A existat însă înțelegere din partea tuturor, iar cadrele didactice și studenții deopotrivă s-au adaptat noilor situații în care arta nu a mai putut fi realizată în atelier, ci în apartament, grădină sau o altă locație la îndemâna studentului.” 

Examenele și cursurile online de la UMF

Conducerea UMF a prioritizat în primul rând sănătatea cadrelor didactice și a studenților. Și-au mutat toate cursurile pe platforme online. “S-a identificat și s-a implementat, într-un timp foarte scurt, cea mai potrivită platformă online, astfel încât cursurile și examenele să se desfășoare eficient și în siguranță. Cadrele didactice de la cele trei facultăți s-au adaptat noilor condiții de predare și au găsit metode inovative prin care cursurile și laboratoarele să se desfășoare în mod interactiv și chiar au făcut transmisiuni live din clinicile universitare.” a răspuns conducerea UMF.

Examene orale

Pentru a putea să evalueze corect viitorii medici, examenele au fost susținute oral. A fost o schimbare care a pus presiune și pe studenți, și pe profesori. Ambele părți s-au pregătit intens și au reușit să treacă cu succes prin această provocare. 

“Pentru prima dată în istoria universității noastre, peste 8000 de studenți au fost evaluați online în sesiunea de vară 2020, în condiții foarte bune. S-a folosit, la toate cele trei facultăți, examenul clinic obiectiv structurat (OSCE), ce a constat în mai multe stații de examen, cu examinatori diferiți, pe care le-a parcurs fiecare student. 

Fără îndoială, examenul oral online nu a fost ușor nici pentru cadrele didactice, nici pentru studenți, însă a fost o metodă de examinare uniformă, obiectivă și corectă. Am apreciat străduința și implicarea tuturor cadrelor didactice care s-au adaptat extrem de bine și de rapid la noile metode de evaluare, precum și implicarea studenților, care au înțeles, au acceptat și s-au pregătit pentru acest tip de examinare.” a continuat să spună conducerea UMF.

Examele de absolvire

Examenele de absolvire au fost și ele susținute online: “De asemenea, susținerea examenelor de licență și disertație pentru absolvenții anului universitar 2019-2020 au avut loc tot online, fiind numeroși studenți internaționali care, din cauza restricțiilor epidemiologice, nu ar fi putut să se deplaseze în România.” concluzionează rectoratul UMF.

Soluțiile creative ale UBB-ului

Conducerea UBB, încă din 10 martie, când au început carantina, a căutat soluții adaptate pentru fiecare facultate. “Astfel, în cazul facultăților unde era nevoie de realizarea unor experimente de laborator, laboratoarele au fost dotate cu aparate foto și video, iar experimentele fie au fost filmate și trimise studenților, fie au fost filmate live în timpul orelor de laborator când cadrul didactic se afla în laborator iar studenții online, pe diferite platforme.“ a relatat rectorul UBB, Daniel David.

Lucrări practice regândite

O parte dintre lucrările practice au fost regândite pentru a putea fi făcute de studenții și de acasă, cu mijloce la carea aceștia au avut acces, “Ex. experimente de mecanică făcute cu ajutorul senzorilor de accelerație din smartphone-uri” a exemplificat Daniel David. Unde a fost nevoie de materiale speciale pentru realizarea lucrărilor practice, au fost trimise prin poștă studenților (spre exemplu plăci de dezvoltare pentru microcontroloare, senzori).

În cadrul Facultății de Teatru și Film au fost folosite materiale audio-video live sau materiale suport din cadrul arhivelor facultății. Unde nu a fost vorba de studenți absolvenți, cursurile practice au fost amânate și recuperat când a fost implementat sistemul hibrid (o parte din cursuri se studiază în online, iar cealaltă parte se desfășoară cu prezența fizică a studenților în sălile de curs) 

“Acolo unde condițiile au fost foarte speciale și studenții nu au fost în an terminal, au fost amânate, fiind recuperate în perioada în care am făcut activitățile hibrid (octombrie-noiembrie 2020); unele sunt încă suspendate așteptând momentul în care iar vom putea face hibrid sau clasic.” spune rectorul UBB

Absolvenții UBB în 2020

Pentru fiecare facultate s-au căutat soluții specifice nevoilor studenților. Unde a fost posibilă s-au schimbat temele practice, în teoretice sau cu unele care nu a necesitat prezența fizică a studentului în laborator.  “În ceea ce privește partea de finalizare a studiilor, am găsit soluții pentru specificul fiecărei facultăți. De exemplu, unele dintre temele care necesitau experimente de laborator au fost schimbate cu teme teoretice sau teme care nu necesită prezența în laborator, dar implică o activitate practică (ex. bioinformatică).” a explicat domnul Daniel David.

 Unde a fost posibil s-au făcut simulări pe calculator.

Cursurile la care nu a fost posibilă schimbarea specificului temei, care aveau obligatoriu o componentă practică, au fost făcut un program prin care studentul putea să vină singur în laborator. Toate normele cerute de DSP au fost respectate. “Unde specificul temei permitea s-au făcut simulări pe calculator în locul activităților față în față. Pentru teme care aveau obligatoriu o componentă practică s-a făcut o programare strictă pentru ca studenții să poată merge în laborator, câte unul o dată, cu respectarea normelor impuse de DSP.” continuă să explice rectorul UBB, Daniel David.  

În ceea ce privește evaluarea cunoștințelor de la sfârșitul studiilor, au fost organizate examene online. Examenele practice au fost transformate în evaluări orale și prin lucrări scrise care descriu modul prin care studentul ar fi acționat dacă ar fi realizat proiectul practic. “Cunoștințele practice ale studenților au fost verificate prin examene orale și pe baza referatelor predate pentru fiecare lucrare de laborator. Alte exemple de soluții adaptate nevoilor specifice avem la Facultatea de Teatru și Film, unde, de exemplu, pentru absolvenții de la regie lucrarea de finalizare a studiilor a implicat realizarea unui Caiet de regie în care absolvenții să-și descrie viziunea regizorală.” spune Daniel David.

Cursurile Hibrid

La începutul acestui an a fost adoptat un sistem de tip hibrid în care facultățile cu profile vocaționale să aibă posibilitatea de a primi studenții înapoi în laboratoare și ateliere. Fiecare facultate are posibilitatea de a-și construi propriul model de participare la ore, fiecare având nevoi diferite. Majoritatea au ales împărțirea cursurilor în două categorii, cele teoretice la care se participă în mediul online și cele unde este necesar atelierul sau laboratorul se vor ține la fața locului.  “În prezent, activitățile didactice se desfășoară în sistem hibrid, atât online, cât și în contact direct cu pacientul și putem spune că ne bucurăm să îi avem din nou pe studenți alături de noi.” declară rectoratul UMF.

Conducerea Universității de Artă și Design a adoptat și ea sistemul hibrid, tocmai pentru că toate facultatile au cursuri care necesită atelier “În prezent, activitățile didactice se desfășoară în sistem hibrid, atât online, cât și în contact direct cu pacientul și putem spune că ne bucurăm să îi avem din nou pe studenți alături de noi.” spune rectorul UAD.

Deși trecerea în online a disciplinelor teoretice a fost un succes, cele pratice sunt imposibil de realizat la nivelul necesar unei formări de calitate. Până nu se vor adopta măsuri prin care modele după care se studiază se pot vizualiza online, 3D, cursurile trebuie să se desfășoare cu prezența studentului în sălile de atelier. 

“Pentru disciplinele teoretice, învățământul online oferă un randament foarte bun, eventualele minusuri fiind date de lipsa dinamicii care se putea obține într-o sală de curs. La nivelul disciplinelor practice, din păcate, încă nu există alternative viabile pentru a desfășura un învățământ de calitate în afara atelierelor. Disciplinele practice online ar putea deveni o opțiune când se vor prolifera mediile imersive și se vor putea constitui săli virtuale în care studenții să poată observa modelele 3D, să poată simula diferite tehnici cu o vizualizare 360 grade, etc. Probabil că în câțiva ani se va ajunge și acolo, dar până atunci, încercăm să desfășurăm orele de specialitate fizic pentru a putea păstra un standard de calitate maxim și un angajament optim din partea tuturor celor implicați în procesul de predare-învățare.” continuă să explice conducerea UAD.

Conducerea Universității “Babeș Bolyai”, pentru facultățiile cu specific practic, a implementat sistemul hibrid.

Deși a fost o schimbare majoră și o provocare care necesita găsirea de soluții într-un timp foarte scurt, conducerile universităților au fost capabile să se adapteze noilor condiții. Este o situație specială care a necesitat soluții speciale, creative și absolut necesare. Studenții au fost supuși unui volum mult mai mare de muncă, având în vedere că majoritatea au fost nevoiți să elaboreze referate care explică ce ar fi făcut practic. Stresul a fost și el mai mare datorită examenelor orale, la fel și cu volumul de informații care a trebuit să fie pregătit de profesori. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.