Membri ai grupului de inițiativă civică SOS (Societate Organizată Sustenabil), propun ca identitatea vizuală a TIFF în 2014 să fie afișul Happy End la Pata Rât. Afișul propus pentru TIFF 2014, Happy End la Pata Rât, are un mesaj ambivalent legat de evacuarea forțată a 76 de familii de pe str. Coastei, o zonă rezidențială a Clujului, la Pata Rât, cel mai mare ghetou al României din jurul unei rampe de gunoi.

Afișul propus e actual și datorită intensificării rasismului în deceniile de după căderea comunismului, situației sociale precare a romilor și, mai ales, datorită vizibilității migrației rome în Europa. Toate acestea fac ca Pata Rât să fie un simptom al unui proces internațional de rasializare a sărăciei, amplificat de criza economică, și nu o problemă punctuală locală. Curajul organizatorilor TIFF în adoptarea afișului constă în marcarea autonomiei artistice și culturale în raport cu puterea politică în condițiile bugetării festivalului de municipalitate, dar și o critică îndeajuns de subtilă pentru a sugera urgentarea eforturilor pentru incluziunea socială a locuitorilor din Pata Cluj – Napoca Rât.

 „Festivalul TIFF, care pe de o parte conferă renume orașului Cluj dincolo de granițele sale, iar pe de altă parte beneficiază de sprijinul municipalității și aprecierea locuitorilor, poate deveni, prin acest afiș, un mijloc artistic de conștientizare, responsabilizare și solidarizare față de ceea ce înseamnă zona de locuire defavorizată Pata Rât. Și mai important, astfel, festivalul va susține eforturile noastre locale în vederea desegregării și în vederea transformării Clujului într-un oraș incluziv în care nimeni nu mai este nevoit să trăiască în condiții precare ce pun în pericol viața și demnitatea umană – Enikő Vincze, antropolog și președinte Fundația Desire

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.