Licitația pentru delegarea, pentru o perioadă de 10 ani, a serviciilor de colectare și transport al deșeurilor municipale, pe lotul 1 care cuprinde municipiul Cluj-Napoca, orașul Huedin și 43 de comune, ar putea lua o turnură neașteptată. Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj a formulat o plângere împotriva deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor din 16 august 2022, prin care CNSC a respins acțiunea depusă de compania Brantner Vereș, fapt ce a determinat semnarea contractului cu Supercom. 

La data de 16 august 2022, CNSC a respins contestația formulată de compania Brantner Vereș după cum urmează: „ca nefondate criticile privind modul de evaluare a ofertei contestatoarei;  ca nefondată solicitare de anulare a procedurii de atribuire; ca lipsite de interes criticile cu privire la oferta desemnată câștigătoare, aparținând societății SUPERCOM SA. Pe cale de consecință, respinge solicitarea contestatoarei de obligare a entității contractante la plata cheltuielilor de judecată. Respinge, ca nedovedită, solicitarea entitatii contractante de obligare a contestatoarei la plata cheltuielilor de judecată. Admite cererea de intervenție înaintată de către SUPERCOM SA.”.

ADI vrea 10.000 de lei de la Brantner 

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Eco-Metropolitan Cluj și Brantner Vereș au formulat plângeri împotriva Deciziei CNSC nr. 1713/C6/1653/16.08.2021, decizie care a dus la declararea ofertei Supercom drept câștigătoare și la atribuirea contractului. Dacă Brantner încearcă să scoată la iveală modalitatea superficială prin care au fost evaluate ofertele operatorilor economici înscriși la licitație, ADI Eco-Metropolitan critică contestația formulată Brantner.

ADI Eco-Metropolitan a solicitat instanței să modifice în parte decizia CNSC și să admită excepția inadmisibilității și consecutiv respingerea ca inadmisibilă a cererii de anulare a procedurii de atribuire, pe motiv că ar fi imposibilă încheierea și executarea contractului. De asemenea, a solicitat magistraților de la Curtea de Apel Cluj să oblige compania Brantner Vereș la plata cheltuielilor de judecată pentru asistarea şi reprezentarea în faţa CNSC în vederea soluţionării contestaţiei formulate, respectiv onorariu avocaţial în cuantum de 10.000 lei TVA inclus. 

În motivele expuse în plângerea formulată, ADI susține că „solicitarea Brantner  este inadmisibilă întrucât este motivată de faptul că având în vedere durata procedurii de licitaţie (aproximativ 2 ani şi 8 luni de la iniţierea procedurii şi până la publicarea raportului procedurii pentru lotul 1) contractul supus atribuirii nu ar mai putea fi executat, preţurile ofertate nefiind relevante la momentul actual. În fapt, Brantner argumentează în mod explicit prin contestaţie că procedura de licitaţie trebuie anulată întrucât contractul nu s-ar mai putea executa. (…) Brantner nu şi-a întemeiat cererea principală de anulare a procedurii pe faptul că nu ar putea fi dispuse măsuri de remediere care să permită continuarea legală a procedurii (aceasta fiind o măsură subsidiară solicitată explicit abia în petitul E din contestație), ci pe faptul că ofertantul câștigător nu ar putea executa contractul atribuit. Intimata a susţinut în concret că Supercom nu va putea executa contractul întrucât prețurile ofertate în 2020 ar fi derizorii la acest moment.”

Având în vedere faptul că au trecut aproape trei ani de la inițierea licitației, criticile formulate de Brantner în contestația depusă la CNSC nu sunt chiar atât de lipsite de interes. Este greu de crezut că prețurile stabilite în anul 2019 ar putea să acopere nevoile din 2022, iar evoluţia pieţei de la momentul iniţierii procedurii şi până la momentul atribuirii contractului, ar putea duce la imposibilitatea executării contractului. Prin urmare, clujenii care vor ajunge pe mâna companiei Supercom se vor confrunta cu majorări semnificative ale tarifelor, așa cum s-a întâmplat și la Turda sau Dej. 

Ne paște o nouă criză a gunoaielor?

Supercom a majorat, de la 1 ianuarie 2022, cu 30% tarifele serviciului de salubritate pentru locuitorii din Turda, Câmpia-Turzii, Dej şi din cele 32 de comune limitrofe, însă cetățenii au fost înștiințați abia în luna marte. Mai mult, la sfârșitul lunii iunie, angajații Supercom din dej amenințau că vor intra în grevă pe motiv că nu și-au primit bonurile de masa de trei luni, iar salariile le intarzie frecvent. Cu toate acestea, este puțin probabil ca licitația să fie anulată și refăcută de la zero, având în vedere că ar presupune o altă perioadă, posibil la fel de îndelungată, până la desemnarea unui câștigător. Pe de altă parte, problemele cu care deja se confruntă Supercom pe loturile pe care le-a câștigat în anul 2020, ar trebui să ridice anumite semne de întrebare. Nu se știe dacă operatorul de salubritate va reuși să gestioneze situația gunoaielor din întreg județul, fiind instaurat deja monopolul.  

Consiliul Județean Cluj a bătut palma cu Supercom

Compania Supercom și Consiliul Județean Cluj au semnat în grabă, la data de 24 august 2022, contractul pentru delegarea, pentru o perioadă de 10 ani, a serviciilor de colectare şi transport al deșeurilor municipale, respectiv de operare și administrare a stațiilor de transfer pentru Lotul 1 – municipiul Cluj-Napoca și orașul Huedin, precum și alte 43 de comune situate în proximitatea acestora. 

Potrivit Consiliului Județean Cluj, după semnarea acestui contract, operatorul de salubrizare are la dispoziție o perioadă de mobilizare de șase luni, perioadă în care acesta își va aduce flota de mașini și utilaje, își va angaja personalul calificat necesar și va întocmi contractele de salubrizare.

„În urma derulării procedurii de evaluare a ofertelor depuse de cei patru ofertanți, propunerea declarată câștigătoare a contractului aferent Lotului 1, cu un punctaj de 96,53 de puncte și o ofertă financiară de 409.305.859,42 lei, a fost cea a operatorului Supercom SA. După încheierea perioadei de mobilizare, UAT-urile vizate își vor înceta contractele de prestări servicii încheiate cu alți operatori de profil, astfel încât colectarea deșeurilor să se poată realiza în mod uniform.Principalele activități ale noului operator vizează colectarea și transportul, la stațiile de transfer, a deșeurilor menajere reciclabile, pe 3 fracții, și a deșeurilor menajere reziduale. Separat, vor fi colectate și alte categorii de deșeuri, precum deșeurile verzi din grădini și cele biodegradabile, deșeurile periculoase, deșeurile voluminoase, deșeurile provenite din construcții și demolări, etc.”, a anunțat Consiliul Județean Cluj.  

Facem precizarea că Loturile 2 și 3 din cadrul aceleiași licitații au fost câștigate tot de către Supercom, fiind singurul operator de salubrizare înscris. De asemenea, Supercom a câștigat și licitația pentru delegarea prin concesionare a gestiunii Serviciului Public de Operare a Centrului de Management Integrat al Deșeurilor Cluj-Napoca (CMID). Astfel, singurul contract care îi va asigura companiei monopol total pe gunoaiele din județul Cluj este cel care vizează delegarea, pentru o perioadă de 10 ani, a serviciilor de colectare și transport al deșeurilor municipale, pe lotul 1 care cuprinde municipiul Cluj-Napoca, orașul Huedin și 43 de comune.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.