Afişele electorale au fost şi vor rămâne una dintre principalele arme în campania electorală
Panouri electorale aproape goale sau umplute până la refuz de candidaţii PD-L şi PNL în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie  
Idei bune ale consultanţilor de imagine, dar nu toate puse în aplicare ca la carte

Primele alegeri desfăşurate după noua legislaţie electorală nu aduc aproape nimic nou în campania electorală. Afişe concepute la fel cu cele din campania pentru alegerile locale şi sloganuri identice pentru candidaţi ai aceluiaşi partid, deşi votul de la sfârşitul lunii nu va mai fi unul de listă, ci  uninominal.

PDL şi PNL se bat pe spaţiul electoral

Dacă la alegerile din anul 2004 bătălia a fost una extrem de dură, oraşul fiind împânzit de afişe electorale, alegerile parlamentare de anul acesta găsesc panouri aproape goale sau umplute de afişele candidaţilor de la PNL şi PD-L. Într-o analiză generală, aproape toate afişele candidaţilor pentru Parlament pot fi considerate banale. Poze „de buletin”, zâmbete forţate şi sloganuri aproape identice pentru candidaţii din partea aceluiaşi partid sunt principalele ingrediente ale acestei campanii electorale.

Hărdău explică, Călian zâmbeşte

PD-L a marşat în  această campanie electorală pe simplitate. Poze „tip buletin” pentru toţi candidaţii, însoţite de sloganurile „România pe mâini bune, PD-L ţine cu tine” şi „Ei cu ei, noi cu voi”. Afişele portocalii nu lipsesc de pe nici un panou electoral. Cu sau fără cravată portocalie, candidaţii PD-L au adoptat poziţia corectă pentru a „privi” alegătorii direct în ochi de pe panoul electoral. Mihail Hărdău, candidat pentru Senat în colegiul 1 este singurul care iese din tiparul acestor afişe. Acesta a preferat să folosească o fotografie făcută, cel mai probabil, la catedră sau într-o conferinţă de presă. Zâmbetul, armă în limbajul trupului, pentru apropiere, este prezent la candidatul pentru Camera Deputaţilor în Colegiul 3, Petru Călian.

Greşelile PSD

PSD a evitat -pentru această campanie electorală -sloganurile complicate, dar, la fel ca şi la PD-L, sloganul este acelaşi pentru toţi candidaţii: „Votezi pentru tine”. Ideea de bază -în campania PSD de anul acesta- se axează pe braţe deschise către cetăţean şi echipe deja formate între senatori şi deputaţi. Doar că nu toţi candidaţii au pus în aplicare la fel de bine această tehnică. Astfel, afişul care prezintă cuplul senator-deputat, Vasile Cozma – Mircea Jorj, are destul de multe greşeli în ceea ce priveşte limbajul nonverbal al candidaţilor. Cozma, deşi este plasat în faţa candidatului pentru Camera Deputaţilor, pare nesigur prin poziţia mâinii pe care nu a mai apucat să o întindă. În schimb, Mircea Jorj pare să invite electoratul să îl urmeze. Un alt afiş prezintă „cuplul” Laura Pop – Ioan Bolovan. „Cuplu”, deoarece apropierea dintre cei doi este mult prea mare. Ioan Bolovan, candidat pentru Senat în Colegiul 1, a adoptat o poziţie destul de bună. Privire spre alegători şi un zâmbet discret care denotă apropierea de privitor. Vecina de fotografie, candidată pentru Camera Deputaţilor in Colegiul 2, greşeşte însă prin privire. Capul puţin lăsat pe spate şi privirea în jos denotă superioritate. Atât faţă de cei care privesc afişul, deci faţă de electorat, cât şi faţă de colegul de partid. În afişul individual, Pop corectează puţin greşelile anterioare. Braţele puţin înainte, cu degetele mari îndreptate în sus simbolizează deschidere şi ,totodată, putere. Greşeala o face Ioan Bolovan, care în afişul individual, deşi vrea să exprime deschidere către alegători, palmele îndreptate puţin în sus şi zâmbetul crispat semnifică nesiguranţă, întrebare.

Nicoară creează baraje

PNL a ieşit din tipar, alegând pentru fiecare candidat un alt slogan: „Alege Petran, aliatul tău clujean” sau „Câştigă cu mine”. Ioan Petran, candidat pentru camera Deputaţilor în Colegiul 3, a decis să se prezinte alături de familie. Poziţia adoptată în afiş, dacă dorea să exprime deschidere către electorat, a fost aleasă greşit, deoarece semiprofilul şi palmele faţă în faţă cu degetele împreunate exprimă de fapt … o lungime. Oare, ce lungime vrea Petran să arate electoratului?!

Deşi a vrut să aleagă o fotografie „tip buletin”, Lucia Morariu, candidată  pentru Senat în Colegiul 2, a adoptat un semiprofil corporal ce implică şi o înclinare a capului. Astfel, privirea nu mai cade direct către alegători. La fel ca şi la alegerile locale din iunie, PNL face aceeaşi greşeală când vine vorba de afişele „de grup”. Sebastian Moga, candidat în Colegiul 1 pentru Camera Deputaţilor este prezentat alături de Marius Nicoară, candidat pentru Senat în Colegiul 3. Gesturile acestora şi mai ales limbajul corpului denotă exact opusul a ceea ce intenţionau ei să arate. Astfel, în respectivul afiş, Marius Nicoară şi Sebastian Moga apar strângându-şi mâna, încercând să ofere senzaţia unei echipe puternice care în următorii ani, va reprezenta Clujul în Parlament. Totuşi, faptul că mâna stânga a lui Nicoară este aşezată pe umărul lui Moga exprimă faptul că între ei nu poate interveni nimeni. Se creează ,astfel ,atât un baraj între candidaţi, reliefat de braţul lui Nicoară pe umărul lui Moga, cât şi un baraj faţă de privitori.

UDMR, doar pentru maghiari

Poze tip buletin, mai mult sau mai puţin întinerite în photoshop (vezi cazul lui Molnos Lajos), bine executate, cu privirea spre cetăţean şi zâmbet discret. Acesta este modelul standard pentru afişele celor de la UDMR. În ceea ce priveşte sloganurile adoptate, putem doar să vă spunem că diferă, dar nu şi ce reprezintă, pentru că, în afara candidatului pentru Senat în Colegiul 2, Ekstein Kovacs, restul candidaţilor au preferat sloganuri în limba maghiară. Se adresează, probabil ,doar electoratului maghiar. Doar sloganul general, afişat pe panouri fără poza vreunui candidat, apare şi în limba română: „Împreună vom reuşi”.

Simplitate

PRM nu a investit foarte mult în această campanie electorală, după cum o dovedesc afişele. Simplitatea este caracteristica generală a celor de la PRM. Sloganurile diferă de la candidat la candidat, de la foarte complicate şi greu de reţinut – ”Viitorul este în mâinile noastre, împreună îl vom făuri”, sloganul lui Dorel Potra, candidat pentru Senat în Colegiul 2 – la promisiuni banale – „Eu vă voi sluji cel mai bine”, sloganul candidatului pentru Senat în Colegiul 1, Alexandru Dima – sau la banalul slogan, foarte vechi ,de altfel –  ”Împreună pentru o viaţă mai bună”, slogan folosit de Emilia Aluaş-Străjan, candidată pentru Camera Deputaţilor în colegiul 3. Aluaş Străjan are cel mai încărcat afiş dintre candidaţii PRM. Poza candidatei este suprapusă peste o fotografie a cartierului Mărăşti. Alexandru Dima a încercat să iasă din stereotipurile PRM şi în locul fotografiei ”tip buletin„ a încercat să arate o deschidere faţă de electorat. Doar că, deşi poziţia palmelor este una bună, deschiderea prea mică a braţelor schimbă radical semnificaţia limbajului corporal al candidatului, acest gest fiind folosit în momentul unei explicaţii. Zâmbetul însă nu este deloc compatibil cu acest gest, mai ales în contextul în care a fost folosit, reliefând ,mai degrabă, un spirit glumeţ decât apropierea de privitor.

PNG-CD „seamănă” cu UDMR

Cu candidaţi puţini şi afişe la fel de puţine, PNG-CD poate fi uşor confundat pe panourile electorale cu UDMR, datorită culorii folosite pentru afişe. „Adevăr, bunăstare, credinţă! Alege schimbarea votând candidatul PNG-CD” şi „Alege PNG-CD ca să îţi meargă din plin!” sunt sloganurile unitare pentru candidaţii din partea acestui partid, fiecare candidat fiind liber să îşi adauge lângă propriul slogan. În ceea ce priveşte limbajul nonverbal al candidaţilor, nimic de analizat. Fotografii simple, „tip buletin” şi un zâmbet forţat.

Simona Curcian

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.