În 2011 Consiliul Judeţean Cluj are în plan să ducă la bun sfârşit mai multe proiecte, cum ar fi stadionul sau centrul de management al deşeurilor, dar şi să înceapă unele noi, de exemplu prelungirea pistei aeroportului şi spitalul regional de urgenţă. Preşedintele forului judeţean Alin Tişe a vorbit jurnaliştilor despre cum se vor găsi bani pentru aceste proiecte şi când vor fi ele finalizate, dar şi despre ce mai conţine agenda instituţiei pe 2011.

Proiectele administraţiei judeţene din acest an au fost expuse de către preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Cluj Alin Tişe în cadrul unei conferinţe de presă la începutul săptămânii trecute. Acesta a vorbit despre finalizarea unor proiecte începute în anii trecuţi, cum este centrul de management al deşeurilor, stadionul Cluj Arena sau reabilitarea de drumuri judeţene, precum şi despre obiective pentru 2011, care includ demararea procedurilor pentru spitalul regional de urgenţă, finalizarea licitaţiei pentru prelungirea pistei aeroportului internaţional Cluj-Napoca, atragerea de fonduri pentru cultură şi proiecte sociale sau reamenajarea Cheilor Turzii.
Închiderea tuturor rampelor de gunoi
”În ceea ce priveşte Centrul de management al deşeurilor pentru anul în curs se are în vedere închiderea tuturor rampelor vechi care mai există la nivelul judeţului. De asemenea, se vor finaliza şi organiza procedurile în ceea ce priveşte staţiile de transfer şi se va da în folosinţă, până la sfârşitul acestui an, prima celulă de depozitare a staţiei finale de management al deşeurilor. Costul proiectului, pentru care documentaţia de obţinere a finaţării europene se află în faza finală de evaluare, se ridică la aproximativ 76 de milioane de euro, sumă în care sunt prevăzute şi lucrările de închidere şi ecologizare a vechilor rampe”, a declarat Alin Tişe la conferinţa de presă. Proiectarea şi construirea Centrului Integrat de Management al Deşeurilor se află încă în faza de licitaţie, fiind depuse cinci oferte în acest sens. Centrul va fi amplasat pe raza comunei Feleacu, Tişe subliniind că acesta va aduce comunei nu doar bani, ci şi locuri de muncă. Acesta a exemplificat prezentând modelul Vienei, unde clădirea se află chiar în centrul oraşului . “Lansăm în această lună celelalte licitaţii pentru construirea staţiilor de transfer care sunt trei şi au o valoare de 5,2 milioane de euro. Tot în acest an, licităm şi închiderea rampelor de gunoi din judeţ, valoarea din SF a acestora fiind de aproximativ 11 milioane de euro”, a mai explicat preşedintele CJ jurnaliştilor.
Stadionul ar putea fi inaugurat în septembrie de U2
Alin Tişe a vorbit şi despre finalizarea stadionului, dând asigurări că lucrările la acesta vor fi gata din timp pentru marea inaugurare din luna septembrie. ”Am toate motivele să cred că vor finaliza la termen. Per total, sunt în grafic, dar sunt faze sau părţi ale arenei în care ei îşi doreau să fie mai avansaţi şi altele în care sunt mai puţini avansaţi, dar per total mă interesează pe mine. Sunt şanse mari să îl avem în această vară, nici nu concep altfel. Dorinţa mea este să fie inaugurat în septembrie”, a declarat Tişe. Invitat la o televiziune locală, preşedintele CJ a spus că este posibil chiar ca la inaugurare să cânte trupa U2. Consiliul Judeţean pregăteşte în prezent licitaţiile pentru lucrările legate de accesul în stadion şi amenajările din jurul acestuia. Administraţia judeţeană doreşte înfiinţarea unei societăţi care să se ocupe de tot ceea ce înseamnă administrarea stadionului, după modelul celei de la Tetarom, care administrează parcurile industriale.
 
La proiect per ansamblu s-au adus mai multe modificări de-a lungul timpului. S-a dorit realizarea unui turn de servicii lângă acesta, însă a declarat că acesta va fi realizat printr-un parteneriat public-privat, în care o firmă să primească terenul de lângă stadion pentru realizarea proiectului, urmând să-i fie concesionat pentru un anumit număr de ani. “Avem în vedere demararea unei proceduri noi, de atragere a unui investitor privat şi de concesionare a acestei investiţii pe modelul existent în cazul Iulius Mall. Vom modifica studiul de fezabilitate, care va cuprinde şi o parcare subterană, de peste 300 de locuri. Astfel, vom concesiona turnul şi parcarea subterană la pachet”, a arătat Tişe.
Două variante pentru pista aeroportului
Unul dintre cele mai controversate proiecte ale CJ din ultima vreme este prelungirea pistei Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca. Licitaţia realizată în toamna anului trecut a fost câştigată de firma bucureşteană Romstrade, care a fost descalificată până la urmă. Proiectul de peste 100 de milioane de euro ar necesita devierea cu 7 km a cursului râului Someş, acţiune pentru care Consiliul Judeţean Cluj va trebui să găsească soluţii şi bani, în absenţa unui sprijin de la Direcţia de Apă Someş.
 
Tişe a anunţat că prelungirea pistei se va face cu fonduri proprii ale CJ şi că în acest sens au fost gândite două variante. ”Varianta 1 presupune relicitarea pistei în forma iniţială, dar pe bucăţi, în sensul că încercăm să realizăm pe bani privaţi, dar licitată pe două etape: 2.100 metri în prima etapă şi de la 2.100 la 3.500 m. Sau, varianta B, daca bugetul judeţului permite asta: încercarea de a realiza până la 2100 m din această pistă pe buget multianual, asta însemnând doi sau trei ani”, a precizat Tişe. La aeroport se doreşte şi extinderea parcării existente şi realizarea unui parking subteran, pentru a face faţă fluxului de călători prognozat după extinderea pistei.

Investitori privaţi pentru spitalul de urgenţă
Spitalul regional de urgenţă este un proiect pentru care Clujul a fost numit responsabil, deşi, subliniază Tişe, acesta va deservi întreaga regiune. “Având în vedere faptul că nu vorbim despre un spital care să deservească doar judeţul Cluj, în mod normal finanţarea ar fi trebuit asigurată de către minister sau de către toate judeţele din regiune care vor beneficia de proiect. Din păcate, responsabilitatea ne-a fost plasată nouă”, a declarat preşedintele CJ. Singura modalitate de a găsi bani pentru un proiect de o asemenea anvergură este printr-un parteneriat public-privat, a arătat acesta. “Vom licita proiectul şi vom atrage un investitor privat. Pot să vă spun că am primit vizita unor investitori privaţi străini care au mai construit spitale regionale şi care ar fi interesaţi să o facă şi la Cluj”, afirmă Tişe. În prezent se lucrează la studiul de oportunitate pentru spital, urmând ca la sfârşitul lunii ianuarie să fie demarat şi studiul de fezabilitate, dacă cel dintâi trece de forul judeţean. Este posibil ca în două luni să poată fi începute discuţiile cu posibilii investitori, amplasamentul fiind predat de către Ministerul Armatei în cel mai scurt timp. Construcţia spitalului, precum şi a infrastructurii necesare şi dotarea lui cu aparatură de specialitate ar putea ridica costul unui asemenea proiect de 70 de milioane de euro. Aici vor lucra medici şi asistente din oraş, a explicat Tişe, şi se doreşte atragerea unor medici cu renume pentru ca la spitalul acesta să apeleze cât mai mulţi pacienţi. Spitalul Regional de Urgenţă va trebui să intre în sistemul de stat, prin Casa de Asigurări de Sănătate.

Reabilitare de drumuri şi alte proiecte
Alin Tişe a declarat că îşi propune ca în 2011 numărul de kilometri de drumuri judeţene reabilitate să ajungă la 1000, spre deosebire de cei 717 realizaţi anul trecut. “Dorim completarea studiului de fezabilitate până la 1000 de kilometri pentru a putea pregăti lucrările suplimentare care ar putea fi demarate în urma alocării de fonduri şi prin programul Ministerului Dezvoltării. Probabil că judeţul Cluj o sa primească în jur de 100 de kilometri prin acest program”, a arătat preşedintele CJ.
 
Pe lângă proiectele prezentate mai sus, Tişe a vorbit despre ce mai apare pe agenda pe 2011 a Consiliului Judeţean: deschiderea a încă două magazine Clujana, de data aceasta în Bucureşti, despre atragerea de noi investiţii, construirea de centre sociale, un proiect pentru facilitarea accesului copiilor de la sate la cultură, întâlniri cu oamenii de afaceri ai clujului, audienţe în teritoriu, mai multe centre de informare turistică, externalizarea serviciilor pentru unităţile de asistenţă socială şi cele medicale, dar şi despre proiectul ”produs de Cluj”, menit să promoveze produsele judeţului. Nu în ultimul rând, se doreşte atragerea de fonduri europene pentru reamenajarea Cheilor Turzii, obiectiv aflat în patrimoniul Unesco, pentru care ar fi nevoie de 500.000 de lei.

Diana Gabor

1 COMENTARIU

  1. mai Tise tu ori esti prost ori esti moldovean,nu te mai lua dupa Bica(bou)ca ala delireaza,drumurile judetene nu se reabiliteaza cu povesti(gen credit-furnizor) vindute de Bica si Udroaia. In al doilea rand ai aprobat niste studii de fezabilitate care n-au nimic in comun cu realitatea,probabil doar banii platiti pentru ele. Studii de fezabilitate si proiecte se fac de oameni competenti,in nici un caz nu oameni din Poyry si Search. Apoi drumul de la Rachitele este falit din nastere avind in vedere ca lucrarea este luata de niste unguroci neputinciosi in concubinaj cu niste mitici de-ai Udroaiei,basca ca a-ti incredintat dirigentia de santier la o firma de doi lei din Cluj,firma care contribuie la pusculita pedelista si in care actionari sint Ruenii, informatori din tata-n fiu si care sug de multi ani si din banii primariei Cluj,prin proiecte proaste dar spagi pe masura.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.