În aprilie 2013, Amprenta Advertising a câştigat contractul pentru publicitate cu Primăria Cluj-Napoca. În mai bine de un an, compania a reuşit să tragă focul la oala sa, promovându-şi evenimentele şi plasând comenzi de publicitate la propriile canale media. De la o vreme încoace, ambiţiile expansive ale Amprenta au luat avânt şi au aterizat în stradă, unde nu poţi trece de pe o parte pe alta fără să vezi vreun panou mobil al acesteia.

În data de 5 aprilie 2013, Primăria Cluj-Napoca şi Amprenta Advertising au semnat un acord-cadru de prestări servicii pentru publicitatea municipiului. Contractul a fost adjudecat pentru 96.280 de lei fără TVA, pe o perioadă de 24 de luni calendaristice. În urma acestui acord, Amprenta urma să subcontracteze o serie de societăţi (pe care, în ciuda solicitărilor depuse la Primărie, biroul mass-media le ţine la secret) mass-media, care să presteze serviciile necesare administraţiei locale, la capitolul promovare.

 

O mână o spală pe alta

Primăria Cluj-Napoca a obţinut astfel un preţ mult mai bun decât se aştepta (cam o treime din cât avea de gând să cheltuiască), iar Amprenta a primit acces nelimitat la spaţiile de promovare ale acesteia. Pare greu de crezut că urbaniştii ar aproba un număr atât de mare de panouri mobile, aflate practic pe fiecare trotuar cât de cât mai lat din zona centrală a municipiului. Arhitectul şef al municipiului, Ligia Subţirică, a declarat că nu ştie dacă a fost aprobată plasarea acestor panouri în Comisia Tehnică de Administrare a Teritoriului şi Urbanism, dar că va verifica documentele de la Primărie, pentru a ne informa despre statutul acestora.

Gazeta de Cluj a depus o solicitare în acest sens la biroul de presă al instituţiei, pentru a fi informaţi în legătură cu avizele de urbanism emise pentru panourile plasate de Amprenta Advertising, dat fiind că „Regulamentul privind organizarea, autorizarea şi amplasarea mijloacelor de publicitate pe raza municipiului Cluj-Napoca”, aprobat prin HCL 130-2009 prevede că „amplasarea mijloacelor de publicitate va fi făcută numai după obţinerea certificatului de urbanism, a autorizaţiei de construire şi a achitării taxei de ocupare a locului public”.

La o scurtă căutare pe pagina de internet a Primăriei, după numele Amprenta Advertising, singurul certificat de urbanism găsit este un aviz din anul 2012, pentru un panou amplasat pe Splaiul Independenţei, dar nici urmă de panouri mobile. (Panoul mobil este un panou publicitar având dimensiuni variabile (reduse) amplasat la sol, fără fundaţie sau alt sistem de fixare, stabilizat prin propria greutate, potrivit definiţiei din regulament.)

 

Care sunt de fapt regulile

În acelaşi regulament, articolul 12 prevede că „amplasarea mijloacelor de publicitate pe domeniul public sau privat al municipiului Cluj-Napoca se face prin organizarea de licitaţii potrivit reglementarilor legale în vigoare”. Dat fiind că între cele două părţi există deja un contract, probabil că acest pas a fost trecut cu vederea, sau licitaţia respectivă nu apare pe site-ul primăriei.

Potrivit unor surse din administraţia publică, astfel de panouri fac obiectul publicităţii temporare, nefiind nevoie de o licitaţie. Regulamentul spune că „Acordul pentru publicitate temporară va fi eliberat pentru evenimente ştiinţifice, manifestaţii culturale sau sportive, de către primarul municipiului Cluj-Napoca. Durata maximă de valabilitate a unui acord este de 30 de zile. Mijloacele de publicitate autorizate temporar trebuie demontate până la ora 24,00 a ultimei zile de valabilitate a acordului, iar amplasamentul trebuie adus la starea iniţială în cadrul aceluiaşi termen”.

Verificarea locaţiilor pe care există panouri publicitare cade în sarcina Poliţiei Locale, care a prezentat aceste locaţii spre aprobare Comisiei de Urbanism. „Comisia (…) va stabili şi va aviza locaţiile care se încadrează în prevederile prezentului regulament şi le va supune aprobării Consiliului Local. Locurile aprobate de către Consiliul Local vor fi licitate, după care câştigătorii vor face demersuri pentru obţinerea autorizaţiilor de construire”, mai arată regulamentul. De aceste restricţii se poate scăpa prin declararea mijloacelor de promovare ca fiind temporare şi apoi solicitarea prelungirii termenului de 30 de zile. Potrivit unui reprezentant al Poliţiei Locale, ”tot ce înseamnă mijloace publicitare în centrul orașului s-a verificat și este avizat de Primărie”.

 

Chilipir Advertising

Primăria Cluj-Napoca şi-a calculat pentru contractul de publicitate semnat în 2013 un buget de 300.000 de lei. Criteriul de atribuire fiind preţul cel mai scăzut, administraţia a fost probabil pe spate când a primit o ofertă mai mică de o treime din suma estimată, de la Amprenta Advertising. Ofertele celorlalte companii participante au fost aproape duble: Trend Communication 187.560 lei, iar Vitrina Advertising 175.188 lei, sume care se apropie probabil mai mult de „preţul corect”. Acesta este, totuşi, semnificativ mai mic decât prevedea caietul de sarcini întocmit, după obiceiul din Primărie, de mântuială.

Actul semnat de cele două părţi prevede încheierea unor contracte subsecvente pentru presa scrisă, câte două pe an, dar şi pentru publicaţii online locale, televiziuni şi radio, în funcţie de comenzile plasate de autoritatea contractantă.

Potrivit unor informaţii publicate de Ziar de Cluj, societăţile deţinute de Decebal Cotoc, patronul Amprenta, au mai câştigat pe acelaşi model şi alte concursuri pentru bani publici. Pentru contractul de “difuzare de informaţii de utilitate publică prin intermediul mijloacelor de informare în masă în Cluj şi Sălaj”, scos la mezat de Compania de Apă Someşcu un buget estimat de 407.700 de lei.  Criteriul de atribuire a fost preţul cel mai scăzut, iar contractul pentru primul lot, estimat la 340.000 de lei a fost câştigat de firma Selmaco Internationalcu o ofertă reprezentând o treime din suma estimată, adică 112.470 de lei. Societatea Selmaco International este deţinută în proporţie de 70% de Decebal Cotoc, iar restul de 30% este deţinut de două angajate Amprenta.

eroilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.