Printre cele mai mari contracte publice semnate anul trecut şi care vizează Clujului se numără cel al proiectării şi construirii metroului (9 miliarde lei). Este vorba despre un proiect asupra căruia planează mari semne de întrebare dacă va putea fi executat. Restul celorlalte contracte care sunt în valoare de peste 10 milioane lei vizează extinderea unui terminal al Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, construirea unui parking lângă aeroport, a unui sediu nou pentru RAR Cluj sau renovarea clădirii Prefecturii Cluj care, stă cu tencuiala căzută de mai mulţi ani. În rest, reprezentanţii administraţiilor locale şi judeţene au făcut multă gargară pre-electorală.

Gazeta de Cluj vă propune o radiografie reală a contractelor publice care au fost semnate de administraţiile clujene în cursul anului trecut. De departe, cel mai mare contract este cel al proiectării şi construirii unei linii de metrou. Este un proiect extrem de controversat, ținând cont de faptul că nu a fost făcută o consultare publică reală în care locuitorii oraşului să îşi exprime opiniile legate de necesitatea acestui tip de mijloc de transport în comun. Documentaţia pentru accesarea fondurilor europene necesare pentru finanţare a fost depusă la limită, astfel că în momentul de faţă, chiar dacă există un executant, administraţia locală nu a putut finaliza licitaţia pentru desemnarea unui supervizor al lucrării. Astfel că există o probabilitate crescută ca proiectul să piardă finanţarea din cauza perioadei scurte de timp în care ar trebui finalizat. 

Cel de-al doilea mare proiect semnat în cursul acestui an vizează Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca. Este vorba despre extinderea terminalului plecări, o lucrare care valorează peste 225 milioane lei. Contractul a fost semnat cu firma UTI, care îi aparţine omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu. De altfel, firmele controlate de el au construit, într-o mare măsură, aeroportul clujean. Omul de afaceri este originar din Dej, maior rezervist, şi fiul generalului Tiberiu S.Urdăreanu, fost şef al Comandamentului Trupelor de Tancuri şi Auto în vremea regimului comunist. Urdăreanu a fost unul dintre “pionierii” afacerilor cu statul. Prin intermediul UTI, în 1993 firmele omului de afaceri au securizat reţelele Bancorex şi Eximbank, Centrala Nucleară de la Cernavodă. UTI a primit 60 de milioane de euro pentru securizarea Portului Constanţa şi 30 de milioane de euro pentru securizarea Aeroportului Henri Coanda Otopeni. 1,4 milioane de euro şi 239,7 miliarde de lei vechi au fost sumele plătite de stat către firmele lui Urdăreanu pentru securizarea staţiilor de metrou din Bucureşti. UTI a făcut afaceri şi cu Ministerul Administratiei şi Internelor pentru securizarea frontierelor, cu Direcţia Generala a Vămilor, Parlamentul Romaniei, Romtehnica, Ministerul Comunicaţiilor Tehnologiei şi Informaţiilor, CONEL, Serviciul de Pază şi Protecţie, etc. 

Sediu nou pentru RAR Cluj

Celelalte două mari contracte sunt construirea unui sediu nou pentru RAR şi renovarea clădirii Prefecturii Cluj.

Viitorul sediu RAR va costa aproximativ 37 milioane lei şi va construit de firma Frasinul, patronată de Traian Larionesi din Bistriţa, un milionar controversat cercetat pentru corupţie.

Viitorul sediu RAR va ocupa o suprafaţă de 2 hectare şi va fi construit în comuna Apahida. Una dintre clădiri (în care își va desfășura activitatea reprezentanta RAR Cluj – Apahida) va fi o hala cu regim de înălțime P+1 pe zona aferentă birourilor și un parter înalt pe toată înălțimea halei în zona destinata verificărilor.

”Ca și în cazul celorlalte reprezentanţe noi construite de Registrul Auto Român – R.A., în cadrul acestei reprezentanţe clienţii vor avea parte de o experienţă plăcută în privinţa serviciilor oferite prin prisma celor trei linii de verificare puse la dispoziţie şi a spaţiilor amenajate pentru public la parterul zonei de birouri din hală. Aici va exista o sală de aşteptare  cu acces la ghişee şi la grupurile sanitare. Pe o latură a acesteia, o zonă vitrată va permite urmărirea de către clienţi a procesului de verificare a autovehiculelor”, au comunicat reprezentanţii instituţiei la semnarea contractului.

Nu în ultimul rând, contractul pentru lucrările de renovare a clădirii în care îşi are sediul Prefectura Cluj a fost semnat tot în cursul anului trecut. Valoarea lui este de 26 milioane lei, iar societatea care a câştigat contractul este Tomoroga Construct, o societate din Bistriţa Năsăud care îi aparţine lui Bogdan Tomoroga.

Palatul Administrativ al județului Cluj este un monument istoric de categorie B, deci lucrările vor avea un regim special. Investiția presupune intervenții ample asupra imobilului, precum refacerea fațadelor și a șarpantei, reabilitarea energetică a sistemului de încălzire, instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și termice pentru consum propriu, instalarea unor sisteme eficiente de climatizare, modernizarea instalațiilor de iluminat și instalarea a două stații cu câte două puncte de încărcare pentru mașini electrice.

Tomoroga Construct este deja o companie de construcții regională, cu lucrări în mai multe județe, cea mai reprezentativă până acum fiind restaurarea Castelul Banffy de la Bonțida.

60 de milioane pentru parcarea de lângă aeroport

Lângă aeroportul clujean, Primăria Cluj-Napoca a semnat un contract în valoare de 60 milioane lei pentru construirea unei parcări. Lucrările vor fi executate de firma TCI Contractor. Vor fi amenajate 863 de locuri şi mai multe stații de transport în comun. Va fi construită o autogară, incluzând construcția unui corp de clădire pentru terminalul de transport, cu copertină pentru călători și autocare și amenajarea unei piațete publice.

– 37 locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități;
– 30 de locuri de parcare pentru autovehicule electrice și hibride;
– 788 locuri de parcare pentru autovehicule;
– 8 peroane pentru autobuze.

1 COMENTARIU

  1. Cel mai probabil, Boc va lăsa Primăria Cluj cu o stare precum a lăsat guvernul colegul său, Câțu, cu datorii, contracte ce nu pot fi duse la capăt, in timp ce mocanul se va desfăta la Bruxelles din pozitia de europarlamentar. Are nevoie, deoarece a spus-o si Rares Bogdan, pensia e de 17.000 euro, nu e de glumă

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.