Adrian Vascu

Impozitele pe proprietate vor crește începând cu 2023, în anumite cazuri de peste 2-3 ori, de 2 ori la București, iar la o casă în Cluj de peste 3 ori.

Adrian Vascu, senior partner Veridio și fost președinte ANEVAR a făcut o analiză a noilor modificări pe partea de impozitare a clăridilor din Ordonanța 16/2022. Acesta a prezentat 3 exemple:

Exemplul 1: Apartament situat in Bucuresti, etaj zona A, etaj 3, an constructie 1950, suprafata desfasurata 99,71 mp, valoare impozabila la 31.12.2021 204.878 lei si impozit anual 204 lei.

Exemplul 2: Casă situată în Cluj Napoca cu suprafața desfășurată de 295 mp și teren în suprafața de 800 mp, zona C, valoare impozabilă la 31.12.2021 479.000 lei și impozit anual 958 lei.

Exemplul 3: Spațiu comercial situat la parter de bloc in București, proprietar persoana fizică, suprafața desfașurată 86.4 mp, valoarea impozabilă la 31.12.2021 224.391 lei și impozit anual de 448,7 lei

Potrivit lui Adrian Vascu , în această situație, a rămânerii actului normativ exact în forma actuală se pot întâmpla următoarele:

• Majoritatea primăriilor nu vor reuși să încadreze în studiile de piață toate clădirile și vor include în notificări valorile impozabile anterioare. Totuși o modificare ar trebui să fie realizată de legiuitor prin a elimina referința circulară determinată de abrogarea algoritmului de la art 457 sau a face mai clară aceasta trimitere.

• Pentru o parte dintre proprietăți este posibil să existe valori în viitoarele grile.

• Daca se va merge pe acest sistem vom avea în același timp și valori din grile (asumate a fi valori de piață) și valori bazate pe cost, din sistemul anterior.

• Cotele de impozitare vor fi aplicate după noul sistem, adică vor fi respectate minimele amintite anterior.

Conform lui Adrian Vascu, tabelul conține:

• Valorile valabile pentru anul 2022, pentru comparație

• Ipoteza în care primăriile nu identifică suprafetele în grile, deci utilizează valorile impozabile anterioare. În acest caz am menținut valorile cotelor la nivelul vechi, dacă depășeau noul nivel minim și unde nu a fost această situație, am utilizat noul nivel minim. Se vede că în acest caz prentru primele două rămân aceleași impozite în anul viitor, iar pentru spațiul comercial impozitul crește de peste 2 ori.

• Ipoteza în care primăriile utilizează studiile de piață. Am încercat să preiau din studiul de piață valorile pentru București, iar pentru Cluj l-am rugat pe autorul grilei pe anul 2022 să identifice proprietatea. Rezultatul este că apartamentul din Bucuresti îșii dubleaza impozitul, casa din Cluj impozitul va avea un impozit care crește între 3 și 4 ori, iar spațiul comercial va avea o creștere cuprinsă între 4 și 5 ori.

Vascu este de părere că actul normativ se va modifica și a identificat 3 presupuse efecte:

1. Toate modificările se abrogă și rămâne situația curentă

În acest caz primăriile stiu ce au de făcut, vor aproba cotele de impozitare din intervalul existent, iar contribuabilii care dețin clădiri nerezidențiale și care nu le-au reevaluat în ultimii 5 ani, vor realiza un raport de evaluare. Nu vor fi multe asemenea situții.

Impozitele pot să crească, pe de o parte, din creșterea valorilor impozabile date de inflație pentru clădirile rezidentiale și din cauza creșterii costurilor de construire pentru clădirile nerezidentiale și pe de altă parte prin creșterea cotelor de impozitare față de tabelul prezentat anterior.

2. Se abrogă doar trimiterea la valorile impozabile preluate din Studiile de Piață

În acest caz, se vor menține valorile impozabile asa cum le-am descris la pct 2.1 și se vor actualiza cotele de impozitare în funcție de noile praguri minime. Ne referim la orașe ca Timișoara, Iași, Craiova, Targu Mures, Galați etc. pentru cladirile rezidentiale – unde cota va creste de la 0,08% la 0,1% sau la cladiri nerezidențiale aparținand persoanelor fizice și care aveau o cota de sub 0,5%, în orașe ca: București, Cluj, Iași, Pitești etc.

Aceste modificări coroborate cu cele prevazute la 2.1 vor putea conduce la creșterea impozitelor în aceste orașe cu 25% pentru clădirile rezidentiale si chiar o crestere de 2,5 ori pentru cladirile nerezidentiale apartinand persoanelor fizice.

3. Se abrogă trimiterea la Studiile de Piață, se păstrează noile cote de impozitare și se ajustează doar algoritmul din art 457 existent înainte de modificare.

Art. 457 referitor la clădirile rezidențiale, conținea în interiorul său acel tabel cu indici de actualizare care ținea seama de rangul localității unde se afla apartamentul și amplasarea în localitate. Astfel, implicit în valoarea impozabilă se ținea seama de aportul amplasamentului cladirilor.

În acest algoritm existau două informații care afectau rezultatul final. Prima era legata de valoarea de baza a algoritmului de cca. 1000 lei/mp. Iar a doua era legata de acei indici de actualizare incluși în tabelul pe care l-am prezentat anterior.

Din această perspectivă, o cale de ajustare a valorilor impozabile, cu influențe dinspre valoarea de piață, o poate reprezenta utilizarea unor informații actualizate ale acestui tabel.

Sursă: HotNews.ro

Citește și: Șocant! Avantajele rușilor care își pierd fiii în Ucraina

1 COMENTARIU

  1. In conditiile aceste statul car ia impozit e un hot. Ei majoreaza impozitul la cladiri de ce : pretul alimentelor a crescut , pretul materialelor a crescut, preturile toate au crescut. Iar singurul lucru al oanenilor e casa si e a lor ; dece sa creasca impozitul. Inteleg cind ai multe case. HOTII>

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.