BT, BRD şi Raiffeisen vorbesc despre soluţiile pentru salvarea IMM. Condiţii generalizate sau orientate spre client. Raiffeisen analizează situaţia fiecărui client IMM

Întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) se confruntă cu probleme serioase în ceea ce priveşte restituirea creditelor către bănci. Scăderea cifrelor de afaceri şi creşterea numărului mediu de zile de încasare a creanţelor sunt doar două dintre motivele pentru care multe IMM aleg să îşi reeşaloneze şi să îşi restructureze creditele. BRD Groupe Societe Generale (BRD), Banca Transilvania (BT) şi Raiffeisen Bank au răspuns solicitărilor redacţiei Gazeta de Cluj şi au discutat despre problemele întâmpinate de IMM.

Predispoziţie la datorii

„În ultima perioadă (de la începutul anului) am înregistrat un trend crescător al celor care întâmpină greutăţi la rambursarea creditelor” a declarat Laura Stoicescu, Manager al Departamentului de Dezvoltare Sector IMM, Raiffeisen Bank. Aceeaşi părere este împărtăşită şi de reprezentanţii BRD, respectiv BT. „Este imposibil ca în condiţii de scădere economică accentuată, dovedită inclusiv de recenta comunicare a Institutului Naţional de Statistică, să nu asistăm la situaţii de faliment şi de intrare în stare de reorganizare ale firmelor care nu aveau o activitate puternică sau stabilă. Unele firme, orientate pe anumite nişe, pe anumite tipuri de activităţi, depind de un număr restrâns de clienţi / furnizori, aşa încât slăbirea unei verigi are efecte semnificative, „în lanţ”” a precizat Anca Rarău, director de marketing şi comunicare BT.  
Cu toate acestea, băncile nu sunt încă îngrijorate de întârzierile acumulate de IMM. “Majoritatea clienţilor BRD îşi achită ratele scandente la timp, neexistând un procent semnificativ al întârzierilor care să creeze îngrijorare în acest moment. Recomandăm în acest sens tuturor clienţilor IMM să-şi întocmească şi să monitorizeze mai minuţios planul de afaceri pentru a preveni cât mai mult situaţiile sensibile care pot să apară în viitor, iar în cazul identificării acestora să consulte banca pentru a găsi cea mai bună soluţie care să nu le afecteze negativ afacerile” au declarat surse oficiale a BRD.

Pentru clienţii care nu îşi gestionează corect situaţia economică actuală, băncile trec la executarea bunurilor. “În cazul clienţilor IMM care nu şi-au achitat ratele scadente mai mult de 45 de zile, banca începe executarea bunurilor aduse în garanţie conform prevederilor legale în vigoare. Pe fondul înregistrării unor situaţii sensibile în activitatea clienţilor IMM afectaţi de criză sau chiar incertitudinea continuării activităţii acestora şi care duc la imposibilitatea obiectivă de returnare a împrumuturilor bancare contractate în anii precedenţi, banca trece la executarea garanţiilor constituite de aceşti clienţi pentru a-şi recupera debitele” au mai declarat reprezentanţii BRD.

Când şi cum se reeşalonează creditele

Fiecare bancă are propria politică de reeşalonare. BRD şi BT oferă pachete concrete prin care IMM pot găsi ajutorul necesar pentru a trece peste situaţia actuală cu condiţia să îndeplinească anumite criterii. Raiffeisen Bank preferă să dezvolte strategii pentru fiecare client şi consideră că nu este necesar să conceapă programe standardizate prin care să-şi sprijine clienţii din sectorul IMM.

Soluţii concrete pentru IMM

“BRD are o politică de reeşalonare şi restructurare a creditelor clienţilor IMM prin care suplimentează perioada de rambursare a creditului cu încă 2 ani, reducând astfel efortul financiar al clientului de rambursare a datoriilor în această perioadă. Nevoia de finanţare a IMM există în situaţia actuală şi BRD analizează situaţia fiecărui client care doreşte o reconsiderare a angajamentelor bancare pentru a oferi o “gură de oxigen” şi a-l ajuta să depăşească situaţia actuală de piaţă. BRD acordă clienţilor IMM reeşalonarea creditelor de investiţii cu prelungirea duratei de rambursare cu până la doi ani şi restructurarea liniilor de credit cu rambursare lunară până la doi ani” au mai explicat reprezentanţii BRD. 

 
Condiţiile de reeşalonare a creditelor de investiţii şi de restructurare a liniilor de credit oferite de BRD clienţilor sunt standardizate şi generalizate pentru toţi clienţii IMM, dar soluţia oferită este adaptată situaţiei financiare a fiecărui client în parte, în funcţie de previziunea de numerar al companiei.
Pentru a primi ajutor din partea băncii, clienţii trebuie să anticipeze situaţia viitoare mai dificilă “care poate duce la îngreunarea rambursării angajamentelor bancare şi să vină la bancă pentru a găsi o soluţie care să-l ajute să-şi salveze afacerea şi să depăşească cu brio situaţia descreşterii cifrei de afaceri şi poate chiar restructurarea sau reorientarea activităţii prin adaptarea la noile condiţii de piaţă”.
La Banca Transilvania există anumite pachete între care clientul aflat în impas poate să aleagă. Soluţiile pentru finanţare depind de disponibilitatea pe care o arată firmele pentru a-şi continua activitatea. “În ceea ce priveşte Banca Transilvania, aceasta pune la dispoziţia companiilor facilitatea de restructurare a creditelor, prin care ajută firmele să înregistreze o revenire a activităţii, să-şi extindă business-ul sau chiar să-şi reorienteze obiectul de activitate. Facilitatea face parte dintr-o platformă special creată, în care mai sunt integrate şi alte produse sau concepte, precum Abonamentul Bancar, Clubul Întreprinzătorului Român şi servicii de consiliere pentru accesul IMM la fondurile europene” a declarat Anca Rarău.

Fiecare client are nevoi diferite

Raiffeisen Bank preferă să nu standardizeze condiţiile de reeşalonare sau recreditare pentru clienţii IMM. O reeşalonare sau o rescandeţare a facilităţii de credit poare fi realizată fie la solicitarea clientului, fie la recomandarea băncii, clientul fiind încurajat să semnaleze din timp eventualele dificultăţi în rambursarea ratelor existente. “Raiffeisen Bank, ca partener al clienţilor săi în relaţia de creditare, prin specialiştii IMM, identifică din timp împreună cu aceştia eventualele schimbări ce pot apărea în desfăşurarea afacerii acestuia şi găşeşte împreună cu clientul soluţiile potrivite pentru fiecare situaţie în parte. În funcţie de condiţiile de business specifice fiecărei companii, restructurarea este una din soluţiile posibile, care este analizată şi agreată împreună cu clientul. Astfel se poate stabili un nou grafic de rambursare a facilităţii de credit, grafic adaptat noii situaţii financiare a companiei. Cel mai important lucru pentru a găsim soluţia optimă este legătura dintre client şi bancă,  pentru a putea găsi soluţiile cele mai bune în timp util” a explicat Laura Stoicescu, Manager al Departamentului de Dezvoltare Sector IMM, Raiffeisen Bank.

Silvia Boncuţiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.