Conform datelor publicate de Monitorul Oficial, liberalii au avut un buget de campanie extrem de mic. Până şi “baronii”, care altădată cotizau cu sfinţenie în conturile partidului, au simţit că treaba se “împute” şi au avut grijă să nu arunce banii în vânt. Singurul clujean mai chivernisit care a sponsorizat PNL a fost Marius Nicoară, care a “marcat” 90.000 de lei, şi, chiar dacă a pierdut luptele electorale de pe malul Someşului, măcar a ajuns parlamentar. În tabăra PSD Cluj, sponsorizările mai consistente au venit de la şeful de campanie, Ştefan Dimitru, şi de la fostul Grup de la Cluj care s-a transformat în fundaţie.

Criza financiară a intrat în conturile liberalilor încă înainte de a se oficializa în România, pentru că liberalii au avut unul dintre cele mai austere bugete de campanie electorală la alegerile de anul trecut. Nici măcar oamenii de afaceri, care altădată cotizau la PNL pentru ca afacerile lor să fie protejate sau promovate, nu s-au mai îngrămădit să-i susţină pe liberali pentru că au simţit că ar merge pe o “mână moartă”.
 
Astfel, principalii sponsori ai campaniei electorale care a avut loc anul trecut au fost chiar membrii PNL, care nici ei măcar ei nu au cotizat sume impresionante. Pe lângă cotizaţiile de partid, la Cluj-Napoca singurul membru notabil liberal care a băgat în campanie o sumă mai de Doamne-Ajută a fost Marius Nicoară, care a contribuit cu 90.000 de lei, chiar dacă nu a câştigat nici postul de preşedinte al CJ Cluj şi nici pe cel de primar al clujenilor. Ajutorul financiar dat de parlamentarul liberal Horia Uioreanu pentru campania 2008 a fost extrem de mic, chiar dacă Uioreanu are legături strînse cu finanţistii de la BT, grup condus de omul de afaceri clujean Horia Ciorcilă. Uioreanu este vicepreşedinte al societăţii BT Asigurări, post din care s-a autosuspendat în anul 2004, anul în care acesta a fost ales pentru prima oară deputat.
 
Între timp, Banca Transilvania a vândut BT Asigurări concernului francez Groupama, însă postul lui Horia Uioreanu nu a fost afectat, în condiţiile în care parlamentarul PNL este suspendat. Uioreanu este membru, în noua legislatură, în Comisia de buget-finanţe, dar conform unor declaraţii apărute în presă, el spune că nu are cum să se afle nici măcar într-un conflict moral de interese, de vreme ce nu mai este nici administrator, nici manager al vreunei companii. Colegul său de partid, senatorul Marius Nicoară este unul dintre acţionarii semnificativi ai Băncii Transilvania şi ai holdingului auto Compexit, dealer Skoda şi Seat. Principalele sale venituri au fost realizate anul trecut din dividendele oferite de BT, printre fondatorii căreia se numără. Actualul senator a obţinut 15,3 milioane de euro din dividendele oferite de banca dirijată de Ciorcilă, şi cu toate acestea nu a cotizat decât 90.000 de lei. Adică, puţin peste 21.000 de euro!

Criză de conturi la liberali

Nici la “centru”, sponsorizările cu care liberalii şi-au făcut campania electorală nu au avut “substanţă”. În 2008, fostul premier Călin Popescu-Tăriceanu a dat prin SC Automotive Trading 125.000 de lei. Potrivit propriei declaraţii de avere, Tăriceanu deţine 85% din acţiunile acestei firme, care este importator al autoturismelor Citroen, iar firma respectivă a fost menţionată în scandalul legat de afacerile lui Puiu Popoviciu. În calitate de persoană fizică, Tăriceanu a mai sponsorizat PNL cu 8.890 de lei. Conform Monitorului Oficial, în 2008 veniturile PNL s-au ridicat la 38,5 milioane de lei, dintre care 27,4 milioane de lei au reprezentat donaţii, 8,56 de milioane de lei au fost cotizatii, unii dintre sponsorii PNL sprijinind financiar atât PSD, cât şi PDL în lupta electorală, pentru a nu arunca banii de pomană. Actualul preşedinte PNL, Crin Antonescu, a cotizat în anul electoral 9.500 lei, iar “baronii” liberali nu s-au îngrămădit nici să cotizeze serios. Ieşeanul Relu Fenechiu a dat 8.700 lei, Dan Morega, 10.000 lei, iar Dan Radu Ruşanu, 9.000 lei.

 
În linii mari, campania liberalilor a fost susţinută de Petre Roman care a cotizat cu 9.000 lei şi a donat 120.000 lei, de Adriana Săftoiu care a cotizat cu 9.400 lei şi a donat 56.350 lei, de Dan Ungureanu şi Mihai Dumitrescu, cu câte 200.000 lei de “căciulă”, Lucian Liviu Mazilu care a donat 193.500 lei si a cotizat cu 8.640 lei. Omul de afaceri Dinu Patriciu a donat, firav, 100.000 lei, iar Valeriu Romulus Patriciu 18.967 lei. Printre donatori se numără şi Catalin Predoiu cu 76.862 lei. La capitolul firme, care au donat liberalilor bani de “fluturaşi” politici se numără SC Alpedor SRL, care a donat 250.000 de lei, SC Baurom SRL care a dat liberalilor 10.000 de lei, SC Iridex Grup Construcţii SRL care a contribuit la bugetul PNL cu 30.000 de lei, Mistic Media SRL care figurează în evidenţele PNL cu 18.250 de lei. De asemenea, Transport Trade Services SRL a oferit anul trecut atât liberalilor, cât şi democrat-liberalilor, câte 20.000 de lei. SC General Concrete SRL a avut pentru PNL 35.000 de lei, iar pentru PSD 150.000 de lei. Unicarm SRL se află între finanţatorii PNL, cu 20.000 de lei, Cuprom SA i-a sprijinit pe liberali cu 25.729 de lei, Industrial Montaj Grup SRL a vărsat în contul PNL 50.000 de lei, iar Cabinetul de avocatură Ionita Tudor, figurează în listele PNL cu 50.000 de lei şi în cele ale PSD cu 40.000 de lei. În 2008, Vinuri Dobrogene SRL a sprijinit PNL cu 200.000 de lei, Fedmedia SRL cu 250.000 de lei, Signus România Distribution (200.000 de lei), Vâlceana SRL (182.308 de lei), Agro-Dunărea (170.000 de lei), Euroactiv SRL (163.613 de lei), Automotive Trading Service SRL (125.000 de lei), Avicola Buzău SA (100.000 de lei), Spectacular Com& Printing (100.000 de lei), Practic SA (97.000 de lei), Inserv SA(43.700 de lei), Dunărea SA. I.( 48.208 de lei). Cazul cel mai elocvent de “sărăcie” pe timp de criză este cel al fostul şef al AVAS Teodor Atanasiu care şi-a finanţat partidul cu 9.000 de lei, în timp ce venitul său era de 530.000 de lei (de la AVAS, Eximbank şi Electrica SA).

Sponsorizări în grup la Cluj

La Cluj-Napoca, Partidul Social Democrat, formaţiune aflată în coaliţia de guvernământ a avut “de cheltuială”, pentru campania electorală din 2008 peste 400.000 de lei. Principalii cotizanţi au fost Fundaţia Institutul Social Democrat din Transilvania (69.700 de lei), şeful campaniei PSD Cluj pentru alegerile generale, Ştefan Dimitriu (65.000 de lei), şi preşedintele organizaţiei judeţene, Vasile Soporan (55.000 de lei).

 
Fundaţia Institutul Social Democrat din Transilvania este de fapt “cosmetizarea” fostului “Grup de la Cluj” alcătuit din vârfurile de atac ale social democraţilor transilvăneni, Rus-Dâncu-Puscaş, oameni politici care au pierdut bătălia cu “dinozaurii” de la Bucureşti. Pe lista finanţatorilor PSD mai apar consilierul judeţean Dan Canta, care a donat 50.000 de lei, Herman Toma (50.000 de lei), asociatul lui Canta în cadrul firmei de construcţii Protectim. De asemenea, au mai cotizat Teodor Pop Puşcaş (20.000 de lei), Vasile Puşcaş (54.658 de lei), Ucu Faur (13.681 de lei) şi Laura Pop (20.745 de lei), toţi membri PSD care au avut în mod direct de câştigat de pe urma acestor alegeri. Prin intermediul fondurilor structurale, tot în 2008, firma lui Canta şi Toma, SC Protectim, a câştigat 226.139 de lei pentru implementarea unor programe.

Ştefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here