Odata cu începerea anului electoral, politicienii nu pierd nicio ocazie pentru a da bine în fata electoratului. Daca, pe de o parte, senatorul PLD Radu Berceanu, una dintre persoanele care si-a pus semnatura pe contractul cu Bechtel, doreste sa sesizeze Consiliul Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) si Directia Nationala Anticoruptie (DNA) în legatura cu sumele pe care statul le varsa în conturile firmei americane, pe de alta parte, oficialii din Ministerul Transporturilor închid ochii când vine vorba de Bechtel. Potrivit Rompres, o parte dintre lucrarile Bechtel a fost deja platita fara ca acestea sa fie terminate si fara sa existe o receptie pentru verificare lor. Mai mult, firma de consultanta angajata sa evalueze lucrarile Bechtel este asociata, prin intermediul unui grup financiar, chiar cu Bechtel.

Statul român a platit 56 milioane de euro unei firme de consultanta din Franta, Scetauroute, pentru a ajuta Compania de Autostrazi sa supravegheze si sa obtina cele mai bune si mai ieftine lucrari de la Bechtel. Societatea franceza face parte din grupul Egis, alaturi de o alta firma, Semaly, la care Egis este actionar cu 82,57 % din actiuni. Coincidenta face ca restul actiunilor sa fie detinute de Societatea Franceza a Cailor Ferate (1,08% actiuni) si societatea Bechtel cu 16,35% din actiuni. Astfel, statul român a reusit performanta sa angajeze o firma de consultanta care sa evalueze lucrarile Bechtel, firma cu care compania amercana este asociata.

Astfel, Berceanu se arata extrem de contrariat de faptul ca statul român va plati pentru Autostrada Bechtel sume colosale de 5 miliarde de euro. “E vorba de sume colosale, vorbim de miliarde euro. Am mai spus ca, în loc de 2,3 miliarde de euro, autostrada va costa 5,4 miliarde de euro. Aprecierea cum ca aceasta autostrada va costa peste 7 miliarde de euro, este cât se poate de plauzibila, deci vom cheltui cu cel putin 5 miliarde de euro mai mult”, a declarat Berceanu într-o conferinta de presa, conform Mediafax. Cu toate acestea, nu trebuie sa uitam ca printre semnatarii acestui contract se numara chiar Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor.

În Anglia, Bechtel este amenintata ca va pierde un contract pentru ca a întârziat finalizarea lucrarilor cu câteva zile. Network Rail, administratorul cailor ferate din Marea Britanie, a încredintat o serie de contracte în valoare de 2,5 miliarde de lire sterline companiei Bechtel. Compania americana nu a reusit sa predea la termen doua lucrari de modernizare pe cea mai folosita ruta din Marea Britanie. “Companiile care se ocupau de modernizarea statiei Rugby au întârziat predarea lucrarilor cu patru zile, iar la statia Liverpool Street întârzierea a fost de 24 de ore, ceea ce a provocat supraaglomerari în cele doua statii”, se arata într-o publicatie londoneza. Dar acest lucru nu pare sa constitui o problema pentru cei de la Bechtel, întrucât eventualele esecuri sunt acoperite de contractele românesti sau de lucrarile servite companiei de catre guvernul american.

Românii primesc ce platesc

Într-un interviu acordat de Nicholas Taubman, ambasadorul american la Bucuresti, unei publicatii centrale, acesta considera ca, în cazul contractului cu Bechtel, statul român primeste ceea ce a platit. “Nu am o evaluare personala, am fapte. Iar faptele arata ca Bechtel îsi face treaba exact, conform contractului semnat cu Guvernul, cu actualul Guvern, nu cu cel anterior, o face la timp si o face conform bugetului stabilit. Cred ca Guvernul român primeste exact ceea ce a platit”, declara Taubman în acel interviu. Conform contractului din 2003, semnat între guvernul PSD si compania Bechtel, preturile la care era angajat bugetul tarii erau cu mult supraevaluate. Materialele de constructie aveau un pret dublu fata de cel al acelorasi materiale folosite, spre exemplu, la Autostrada Soarelui. Potrivit anexei 1, tona de beton Bechtel a fost cotata, înca din 2003, la un pret aproape dublu fata de betonul similar decontat, în acea perioada, la construirea Autostrazii Soarelui. Trebuie specificat ca aceste valori mult mai mari se indexeaza anual, în euro. Adica, în acest an, statul român va plati companiei americane preturi mai mari cu 26% decât cele stabilite în 2003. Spre exemplu, pentru betonul cu rezistenta 20-25, americanii au primit un pret de circa 130 de euro/metru cub, în timp ce pentru Autostrada Soarelui acelasi tip de beton a costat în 2004 doar 65 de euro/metru cub. Pentru betonul clasa 15 la americani pretul a fost de 113,99 euro/metru cub, în timp ce pretul achitat pentru acelasi tip de beton în alte cazuri a fost de 52 de euro/metru cub.

Bani pe încredere

Compania Bechtel a fost platita pentru o serie de lucrari înainte de verificarea acestora, desi legislatia româneasca si contractul nu permite acest lucru. În iunie 2007, directorul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), Mihai Grecu a decis ca antreprenorul Bechtel sa fie platit pentru toate lucrarile de piloti executate pentru autostrada Brasov-Bors, urmând ca 95% din cantitatile din lucrare sa fie certificata abia dupa turnarea pe santier a betonului pentru piloti. Restul de 5% va fi certificat ulterior. Interesant este ca în cadrul CNADNR, în functia de director adjunct a fost angajat Dorin Debuceanu, care în trecut a fost si angajat la Bechtel. Astfel, s-a mai încalcat o prevedere a contractul încheiat între compania americana si statul român, contract care interyice acest lucru. În CV-ul lui Debuceanu este mentionat ca a fost angajat la Bechtel International INC Reno Nevada SUA, ca inginer de structuri (în perioada iunie – septembrie 2004) si ca inginer la Departamentul de Control si Asigurarea Calitatii, din septembrie 2004 pâna în septembrie 2005. Mihai Grecu, directorul CNADNR a fost pus în functie în aprilie 2007 de catre premierul Calin Popescu Tariceanu.

Activitatea firmei Scetaroute în Romania a început odata cu proiectul autostrazii Transilvania. La negocierile cu Ministerul Transporturilor si Constructiilor au participat EGIS, prin intermediul Scetaroute si KBR, divizia britanica a americanilor de la Hulliburton. Dincolo de motivatia “avantajos financiara” pentru care Scetaroute a fost desemnat consultant al autostrazii, se pare ca se ascunde o miscare strategica a guvernantilor români de a mai stinge criticile Uniunii Europene la adresa modului în care s-a încredintat constructia Autostrazii “Transilvania” catre compania Bechtel.

În portofoliul EGIS se numara institutii si guverne europene care au apelat la serviciile francezilor. Astfel, mesajul transmis de guvernantii români Uniunii Europene este destul de transparent: afacerea autostrazii “Transilvania” nu este doar pentru americani.

Scetaroute este o divizie a grupului francez EGIS, controlat de CDC, una din cele mai importante institutii financiare din lume. Scetaroute a fost consultantul si proiectantul tronsonului Tureac – limita judetului Bistrita Nasaud/Suceava (25 km) al DN 17, tronson pe care lucreaza joint venture-ul Roichman Bros (Shomron) Infrasturctures 1993&ASHTROM International Ltd. (Israel), contractul fiind adjudecat cu suma de 847,181 miliarde ROL.

CDC este cea mai importanta institutie bancara din Franta si are o vechime de peste 150 de ani. CDC a devenit în acest interval unul dintre liderii pietei financiare mondiale. Prin companiile sale, CDC detine un rol major în domeniile finantarii, fondurilor de investitii, gestionarea activelor financiare si administrare imobiliara.

Stefan Trandafir

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.