Satenii din comuna clujeana Iara au blocat saptamâna trecuta drumul judetean 107 M, protestând împotriva firmei Bechtel. Acestia se plâng ca autocamioanele care lucreaza la Autostrada Transilvania si care trec prin comuna lor le distrug casele si drumurile. Protestatarii au primit avertismente din partea jandarmilor, în timp ce unii din ei au fost amendati de catre politisti.

Localnicii din Iara s-au strâns în centrul comunei si au blocat trecerea autocamioanelor apartintând Bechtel. Acestia declara ca din cauza camioanelor risca sa-si piarda casele, iar drumurile le sunt distruse. Saturati de zgomotul infernal, de mult praf si mizerie, clujenii n-au lasat camioanele sa circule. Astfel pe marginea drumului s-au adunat câteva zeci de autocamioane. Dorin Popa, primarul comunei, a declarat ca satenii sunt hotarâti sa nu mai lase nici un camion sa treaca prin comuna lor, deoarece produc daune materiale. În luna martie, firma Bechtel a semnat un protocol cu autoritatile locale si judetene care vizeaza folosirea mai multor drumuri judetene pe toata durata constructiei tronsonului 2B al Autostrazii Transilvania. De asemenea, Bechtel ar fi trebuit sa finalizeze un pod peste Aries pâna la data de 15 aprilie, pentru a face posibila dislocarea traficului de pe zona Buru-Iara. Astfel, peste 50 de sateni s-au adunat pentru a protesta împotriva companiei americane, acuzînd ca aerul devine irespirabil, iar casele le sunt distruse datorita traficului.

Amendati ca au protestat

Masinile de mare tonaj care transporta materiale de constructii pentru Autostrada Transilvania distrug infrastructura drumului si totodata afecteaza si fundatiile caselor. Primarul comunei declara ca locuintele satenilor sunt puse în pericol deoarece unele sunt vechi de aproape 100 de ani si nu au fundatie din beton, doar din piatra prinsa cu pamânt. Astfel, zidurile caselor se crapa si localnicii nu mai pot dormi noaptea din cauza zgomotului. Localnicii nu au înteles de ce camioanele foloseau drumul comunei daca podul peste Aries era terminat. Purtatorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, declara ca “Din cauza ploii din ultimele zile, drumul de sergviciu care face legatura ântre podul peste Aris si santier a devenit impracticabil. Unele autocamioane ale subcontractorilor nu au respectat indicatiile noastre si au traversat comuna Iara”. Casele distruse, praful si zgomotul nu sunt singurele probleme cu care satenii din comuna Iara se confrunta. Trecerea camioanelor de mare tonaj a dus la fisurarea unei conducte de apa care alimenteaza o parte a comunei. Deoarece soferii camioanelor ocoleau gropile de pe carosabil, acestia si-au facut un drum prin santuri, zona în care se afla si conducta cu apa. Astfel, datorita greutatilor conducta s-a fisurat. “Conducta este sparta, iar noi tot încercam sa o remediem”, declara primarul Dorin Popa. Potrivit reprezentantilor Bechtel, “lucrarile de reparatii se vor termina în curând, preluând tot traficul greu”. Din cauza protestului, localnicii comunei au primind avertismente din partea jandarmilor, în timp ce cinci dintre ei au fost amendati cu 500 lei. Protestul a începutul în jurul orei 9.00, însa autorizatia eliberata pentru protest era valabila doar de la ora 11.00. Nici echipajele de politie care s-au deplasat la fata locului nu au reusit sa-i calmeze pe sateni. Oamenii sunt hotarâti sa protesteze din nou, daca vor mai vedea autocamioane pe drumul comunei. Potrivit purtatorului de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu, “între timp transportul a fost deviat si nu se mai desfasoara prin comuna Iara”. Pâna ce podul peste Aries va fi practicabil, soferii autocamioanelor vor circula pe un podet improvizat din tuburi. În ciuda faptului ca satenii din comuna Iara protesteaza împotriva firmei Bechtel, compania Emerson o sprijina. Ambasadorul American în România, Nicholas Taubman nu a uitat sa precizeze importanta construirii Autostrazii Transilvaniei, la deschiderea oficiala a unitatilor de producsie din Cluj-Napoca. Taubman a declarat ca “Investitiile ca Autostrada Transilvaniei, realizata de Bechtel, sunt arterele ce vor lega Clujul si restul României de pietele europene”.

Beatrice Golondzac

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.