Compania românească Precon a câștigat contractul pentru construcția segmentului Chiribiș-Biharia de pe Autostrada Transilvania.

Contractul a fost semnat după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins, pe fond, contestația depusă de Strabag. Decizia CNSC la contestația depusă de Strabag a fost publicată marți, 8 august după aproape două luni de evaluare a contestației, scrie Economedia. Lotul Chiribiș – Biharia are o lungime de 28 km, având o valaore de 877 milioane lei.

CNAIR a desemnat asocierea Precon – Citadina câștigătoare a licitației pentru finalizarea lucrărilor pe lotul Chiribiș – Biharia al Autostrăzii A3 Transilvania, încă de la începutul lunii iunie. Licitația a fost lansată în august 2022, după ce în luna mai, CNAIR reziliase contractul cu Selina. După rezilierea contractului, Selina a primit certificat negativ și a atacat decizia în instanță. În realitate, Precon ar fi controlată chiar de Beniamin Rus, patronul Selina, potrivit presei din Bihor.

 Recent, patronul a fost spălat prin achitare de acuzațiile de corupție. Pentru modalitatea în care s-a ocupat de lucrări, Selina a avut interzis să mai participe timp de 3 ani la licitațiile pentru drumuri.

Firma Precon Transilvania își are sediul Oradea, bd. Decebal nr. 4, bl. B52, ap. 1. În această locație a funcționat și o firmă patronată de Ritli Laszlo Csongor, fiul unui fost ministru al Sănătății, Ladislau Ritli, care a ocupat portofoliul în perioada 2011-2012, în cabinetul Boc (2) și cabinetul Ungureanu.

Societatea este administrată de Hudriciu Eugen Ioan, care este și unicul acționar. El și fiul său au făcut parte din conducerea firmei Trameco SA, care face parte din portofoliul omului de afaceri Beniamin Rus. Cel din urmă este și patronul afacerii Selina, care, în urmă cu câțiva ani, s-a ocupat de lucrările pentru tronsonul Chibriș-Biharia din Autostrada Transilvania. Este impropriu folosit termenul de ”ocupat” pentru că, de fapt, de bine ce s-a lucrat pe acel sector, compania de Autostrăzi a dat firma în judecată. Culmea, instituția publică a câștigat procesul ! Firmele Drum Asfalt, Drumuri Bihor, Trameco (membre ale grupului Selina), East Water Drilings (București) și Vahostav (Slovacia) au trebuit să plătească penalități de aproape un milion de euro și firmei Selina i s-a interzis să mai participe la licitațiile publice pentru realizarea de drumuri pentru o perioadă de trei ani.

De ce a renunțat CNAIR la afacerile cu firmele lui Beniamin Rus

CNAIR a reziliat contractul pe care-l încheiase (326 milioane lei) pentru construirea celor 28,55 km de autostradă, imputându-le firmelor „neîndeplinirea indicatorilor prevăzuți”; faptul că „proiectul tehnic elaborat de către antreprenor nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare, ceea ce reprezintă o încălcare a prevederilor contractuale asumate de către antreprenor”; „incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în conformitate cu cerințele beneficiarului”.

De asemenea, CNAIR arăta că antreprenorul a refuzat „varianta de continuare a contractului și de finalizare a execuției lucrărilor în valoarea de contract acceptată” și a condiționat „orice încetare amiabilă a contractului de posibilitatea participării acestuia la următoarea procedură de licitație pentru execuția acestui lot de autostradă”.

În fine, potrivit CNAIR, antreprenorul nu și-a îndeplinit obligațiile din „înștiințarea de remediere” emisă de către dirigintele de șantier, conchizând că „a dovedit incapacitatea de a continua, respectiv de a finaliza obiectivul prevăzut de contract, aspect care reprezintă, în mod vădit, neîndeplinirea unor obligații contractuale semnificative și esențiale”, în pofida faptului că beneficiarul „a dovedit bună-credință și a acordat antreprenorului prorogări și termene rezonabile în care acesta să revină în matca acordului contractual”.

Rezilierea a avut loc după ce proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus, a cerut suplimentarea contractului cu circa 130 milioane lei, argumentând că expertiza tehnică realizată înainte de reluarea lucrărilor indica necesitatea unor lucrări neprevăzute în documentația de licitație, ce data din 2018.

Pe traseul Autostrăzii Transilvania, de la Cluj-Napoca la vama Borș II, CNAIR nu are contracte semnate pe trei loturi cu o lungime de 96 kilometri: 41 kilometri între Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (lotul cu tunelul Meseș), 26 de kilometri pe lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș (lotul cu viaductul de 1,7 km de la Suplacu de Barcău) respectiv lotul Chiribiș – Biharia (26 km) câștigat de Precon.

Pe Autostrada Transilvania, între Cluj-Napoca și Oradea, luna viitoare se estimează inaugurarea lotului Nurol (14 km, Nușfalău – Suplacu de Barcău), iar pe traseul Târgu Mureș – Turda, Strabag ar putea deschide înainte de termen lotul Chețani – Câmpia Turzii (16 km).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.