Benzinarii amendati cu aproape 1 miliard de lei

La sfaraitul anului trecut, sase mari firme care vand combustibil la pompa au fost amendate de Consiliul Concuretei pentru ca au retras de pe piata un tip de carburant ieftin. Companiile au atacat decizia de amenda, dar “benzinarii” au pierdut procesele, astfel ca trebuie sa plateasca statului o amenda record de peste 880 de milioane de lei. Insa, acest lucru a facut ca majoritatea companiilor sa scumpeasca benzina ai motorina la sfaraitul saptamanii trecute.

Romania este una dintre tarile din estul Europei care are preturi extrem de mari la combustibil, comparativ cu caatigurile medii pe care le are un angajat. De cativa ani, o data la cateva luni, companiile care vand combustibil la pompa scumpesc periodic combustibilul, ajungand ca ultimul pret al benzinei Premium 95 sa fie de aproape 6 lei. Chiar daca patronii firmelor de transport sau simplii aoferi au ieait in strada sa protesteze vizavi de pretul combustibilului, companiile nu au incetat trend-ul de majorare al preturilor la benzina ai motorina.
La sfaraitul anului trecut, Consiliul Concurentei s-a sesizat in privinta unei intelegeri tacite pe care au avut-o sase companii din cadrul Asociatiei Petrolistilor (OMV Petrom Marketing,  Lukoil, Mol, Eni, OMV Petrom ai Rompetrom Downstream). Inspectorii Consiliului au gasit dovezi ca firmele s-au inteles in perioada 2007-2008 sa retraga de pe piata sortimentul de benzina ECO Premium, care le genera sub 20% din vanzari ai reprezenta mai putin de 5% din cifrele de afaceri. Consiliul Concurentei considera ca decizia de a renunta la tipul de carburant ieftin de pe piata s-a facut doar din ratiuni de profit.
“Am colectat foarte multa corespondenta intre parti, in principal «minute». Asociatia Petroliatilor fiind o asociatie profesionala, se redactau minute dupa intalnirile celor din asociatie, corespondenta ulterioara intre ei, dupa intalnirile pe care le tineau. E vorba de e-mail-uri in special. Noi ridicam hardurile computerelor ai ne uitam in tot ce exista in ele, documente ai e-mail-uri. Ai toate acestea au aratat un peisaj destul de clar, aproape neaateptat, deoarece exista o prezumtie ca orice intelegere de tip cartel este cat se poate de secreta, cu alte cuvinte ca operatorii economici, invatati cumva de sanctiuni primite de firme in alte tari nu lasa foarte multe semnale ale activitatii lor. Aici au fost multe semnale, ceea ce este bine in sensul in care Consiliul a reuait sa identifice probe incriminatoare, deai noi nu cautam sa gasim vinovati", a declarat vicepreaedintele Consiliului Concurentei, Valentin Mircea, pentru RL. Dupa ce Consiliul a aplicat amenzile respective, companiile petroliere au constestat sanctiunile in instanta, dar pana in prezent, judecatorii au respins cererile companiilor Mol, Eni, OMV Petrom ai Rompetrom Downstream.

Lukoil spune ca a scos benzina pentru sanatate

In cazul Lukoil, pronuntarea urmaza a fi facuta, intrucat ai aceasta companie a contestat amenda. “S.C. LUKOIL ROMANIA S.R.L. considera aceasta decizie nefondata, deoarece retragerea de la vanzare a benzinei Premium COR 95 s-a facut independent de actiunile altor jucatori de pe piata, in conformitate cu planurile proprii de productie ai vanzare ai conform politicii Companiei Petroliere „LUKOIL” in domeniul protectiei mediului.  Masurile necesare pentru renuntarea la benzina Premium COR 95 cu aditiv metalic pe baza de mangan ai trecerea la utilizarea unui aditiv mult mai ecologic (MTBE) au fost luate inca din anul 2006. In acest scop au fost investite circa 14 milioane USD. In acest caz nu au fost lezate in nici un fel interesele consumatorilor, deoarece in gama produselor LUKOIL Romania exista ai exista ai in prezent un tip de benzina mai ieftin, Euroluk 95, care inlocuieate pe deplin benzina Premium COR 95 ai, totodata, are caracteristici de exploatare ai ecologice superioare. Comisia internaționala pentru sanatate ai securitate ocupationala ai igiena industriala a mentionat, inca din 2006, in Declaratia de la Brescia, ca manganul este un puternic element toxic ai a cerut incetarea imediata a utilizarii lui ai a componentilor sai ca aditivi pentru benzina. S.C. LUKOIL ROMANIA S.R.L. regreta decizia Consiliului Concurentei de aplicare a amenzii, fara sa se tina cont de nivelul de nocivitate al aditivului pe baza de mangan din continutul benzinei Premium COR 95, nici de beneficiile economice pentru consumatori, nici de actiunile active ale statelor europene pentru interzicerea utilizarii unor astfel de aditivi, nici de renuntarea la utilizarea lui in alte tari europene, deai, oficial, la nivel legislativ, aditivul nu a fost interzis”, arata reprezentantii companiei.
Preaedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, spune ca spera ca in acest an sa incaseze de la companiile petroliere o parte din amenzi (cautiune de 30% din valoarea amenzii), in cazul in care instanta suprema va confirma solutia Curtii de Apel Bucureati.


Statul “Gica Contra”

Insa, aceste amenzi se pare ca vor fi recuperate de pe urma aoferilor ai a companiilor de transport pentru ca una dintre cele mai mari firme de profil din tara, Petrom, a majorat la sfaraitul saptamanii trecute, preturile benzinelor ai motorinelor comercializate in statiile proprii cu aase bani/litru. Potrivit reprezentantilor companiei, de la inceputul anului cotatiile Platts, exprimate in lei, au crescut cu 33% la motorina ai cu 37% la benzina. In acest interval, preturile practicate de Petrom s-au majorat cu 20% la motorina ai cu 15% la benzina, “preluand astfel doar o parte din createrea cotatiilor internationale”. Ultima majorare a preturilor practicate de Petrom a avut loc pe 24 aprilie, cand benzina a fost scumpita cu aase bani/litru. De asemenea ai celelalte companii vor mari preturile.
Pe de alta parte, noul Guvern i-a chemat la negocieri pe petroliati in speranta ajungerii la un compromis privitor la stabilirea unui pret fix al carburantilor. Intalnirea ar urma sa aiba loc in cursul acestei saptamani, iar formula pe baza careia s-ar putea stabili pretul unic la pompa va lua in calcul cotatiile produselor petroliere, cursul de schimb leu-dolar comunicat de Banca Centrala, acciza ai TVA-ul  ai densitatea produsului petrolier. Noul ministru al Economiei doreate ca pretul unic de referinta sa fie valabil pentru toate benzinariile din Romania, indiferent de companie ai sa varieze cu 5 procente in functie de fiecare statie.
In mod bizar, in acelaai timp, tot statul pregateate o lege care va mari acciza la benzina, astfel ca, implicit, va create ai pretul combustibilului. De la 1 ianuarie 2013 acciza la benzina va create de la 2.885 lei la 3.030 lei pentru o tona. La motorina ai pacura accizul va fi majorat de la 1.200 lei la 1.260 lei pentru o tona, iar la gazul lichefiat de la 1.800 la 1.890 de lei pentru o tona.
acestea sunt noile prevederi ale unui proiect de lege publicat de Ministerul Finantelor privind realizarea politicii fiscale ai vamale pe anul 2013, masura data "reiese din Obiectivele politicii fiscale ai vamale pe termen mediu 2013-2015 ai are drept scop armonizarea treptata a cotelor accizelor la cele europene, precum ai asigurarea cu surse financiare a Bugetul Public National".
Totodata, modificarea respectiva tine de ajustarea la rata inflatiei de 5% a marimilor cotelor accizului stabilite in sume fixe. Importatorii ai comerciantii de produse petroliere sustin ca majorarea acestei taxe va duce inevitabil la createrea pretului carburantilor la pompa cu 3-5%.

Razvan Robu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.