Regia Autonoma (RA) Romatsa vrea sa desfiinteze Unitatea de Control de Apropriere (APP) Cluj care dirijeaza, prin radar, aterizarea sau decolarea avioanelor. Conform unor informatii furnizate de angajatii RA Romatsa, aceasta miscare survine ca urmare a faptului ca RA Romatsa doreste sa comaseze intreaga activitate de trafic aerian la Bucuresti. In viitorul apropiat, autoritatea europeana Eurocontrol, care se ocupa de administrarea spatiului de zbor din Europa, va trebui sa fixeze un centru zonal in Romania, Bulgaria sau Ungaria, iar cei de la RA Romatsa spera sa devina acest centru, fara a lua in considerare faptul ca desfiintarea APP Cluj va aduce mari prejudicii curselor aeriene din zona Clujului.

In vara anului 2006, Autoritatea Aeronautica Romana face o inspectie la APP Cluj, in urma careia emite o autorizatie de functionare, separata pentru APP si pentru turnul de control de la aeroportul clujean pentru aerodrom.
In august 2006, inainte ca APP Cluj sa intre in functiune, RA Romatsa amana intrarea unitatii in functiune. La data respectiva, functia de director general la RA Romatsa era ocupata de Florin Chivulescu. In 2007, Autoritatea Aeronautica Romana schimba modul de acordare a autorizatiilor si emite o autorizatie generala pentru RA Romatsa, care urmeaza sa distribuie sarcinile in interiorul Regiei. Astfel, chiar daca APP Cluj ar fi trebuit sa functioneze separat, conducerea Regiei decide ca APP Cluj sa functioneze in cadrul turnului de control unde se dirijeaza doar zborurile din vecinatatea aeroportului. In 16 decembrie 2010, Romatsa a dorit sa desfiinteze APP Cluj si sa renunte la serviciul de radar de la Cluj, dar mai multe voci autorizate au fost impotriva, drept pentru care decizia a fost amanata, in momentul de fata facandu-se un studiu de oportunitate.
Conform unei surse din cadrul RA Romatsa, daca Unitatea de Control de Apropiere din Cluj Napoca va fi desfiintata, traficul aerian de la Cluj va fi ingreunat.
“Fiind cea mai profitabila din punct de vedere financiar, conducerea Romatsa, in toamna anului 2001, a transferat activitatea Centrului Regional (ACC) la Bucuresti, iar personalul a fost relocat si Centrul desfiintat. Un grup de Controlori Trafic Aerian (CTA) au ramas la Cluj unde, in baza HG 536/2000, s-a infiintat Centrul Experimental (CEX) pentru infiintarea APP-urilor extinse la nivel national. In ultima perioada de timp am aflat despre demersurile ferme ale RA Romatsa de a desfiinta unitatea APP Cluj incepand cu 16 decembrie 2010. Desfiintarea acestei unitati va duce la desfiintarea serviciului radar, serviciu care pentru zona Cluj a fost deschis in anul 1969. Aeronavele vor avea intarzieri mari, intarzieri  ce vor fi impinse la extrem in cazul activitatii militare de la Campia Turzii. Poluarea fonica in zona aeroportului Cluj va creste datorita intarzierilor, cat si a rutelor de zbor extinse datorita desfiintarii serviciului. Ca sa nu mai vorbesc de faptul ca toti controlorii de trafic aerian de la Cluj isi vor pierde licentele, ceea ce va genera costuri noi prin calificarea altor controlori de trafic. Consider ca, in afara intereselor financiare, nu exista nicio ratiune ca APP Cluj sa functioneze in Bucuresti. Cum ar fi ca Prefectura Cluj sa fie mutata de la Cluj la Bucuresti?!”, spune unul dintre controlorii de trafic de la Cluj.

Avioanele puse puse sa astepte

Unitatea APP Cluj, autorizata de catre Autoritatea Aeronautica Civila Romana, a luat fiinta prin HG 536/2000, care a aprobat Conceptul operational si Strategia Romaniei privind managementul traficului aerian pentru perioada 2000-2010, iar desfiintarea ei nu poate fi decisa decat prin lege.
Conform unor date furnizate de cei care sunt nemultumiti de faptul ca APP Cluj va fi desfiintata, coeficientii de analiza dovedesc faptul ca APP Cluj este cea mai rentabila unitate de trafic aerian de apropiere din Romania, dupa cea de la Bucuresti.
“Prin mutarea la Bucuresti se cresc costurile operationale, in urma maririi salariilor si a numarului de controlori de trafic aerian de la 19 la 27, prin asigurarea tuturor legaturilor de date la distanta de 450 de km, avand ca rezultat final cresterea tarifelor Romatsa pentru aeronavele care aterizeaza pe Aeroportul Cluj si a pretului biletelor de avion. Va creste poluarea fonica si a substantelor emanate de motoarele aeronavelor desupra orasului Cluj-Napoca deoarece in perioadele cu trafic intens fiecare aeronava va fi obligata sa ramana in aer cu 10-30 de minute mai mult prin disparitia serviciului radar si intoarcerea la operarea cu proceduri non-radar, specifice pana in anii ‘60 la Aeroportul Cluj. Toate echipamentele de protectie a navigatiei aeriene (statii radio, radare, ILS-uri, etc.) care sunt sau vor fi instalate pe viitor la Aeroportul Cluj sau in apropiere, conform reglementarilor, trebuie activate, monitorizate sau controlate din sala Unitatii APP de la Bucuresti, asta implicand inchirierea unor linii de transmitere a datelor si a rezervelor acestora pe o distanta de aproximativ 450 de km, crescand costurile de operare (vezi paragraful 6.5 din HG 536/2000). Solutiile tehnice si operationale, resursele si prioritatile trebuie determinate pe baza factorilor de siguranta si a costurilor, pentru a genera cat mai curand posibil beneficii operationale. Romatsa va acoperi aceste costuri prin cresterea tarifelor pentru serviciile oferite operatorilor aerieni care opereaza pe Aeroporturile Cluj si Targu Mures, ducand in mod indirect la cresterea costurilor pentru pasageri si a scaderii competitivitatii aeroporturilor deservite de Unitatea APP Cluj. Prin mutarea Unitatii APP Cluj la Bucuresti se vor pierde pana la 100 de locuri de munca de inalta calificare pentru orasul Cluj”, explica sursa citata anterior.

Romatsa se joaca de-a strategia

De la infiintare, Romatsa functioneaza ca regie autonoma subordonata Ministerului Transporturilor, fiind sub tutela “Eurocontrol”, o entitate europeana creata in urma unor acorduri interguvernamentale care dirijeaza prin radar avioanele. O parte din costul biletului fiecarui pasager ajunge la Eurocontrol care isi opreste un procent din bani pentru a-si asigura functionarea aparatului propriu, dupa care restul de bani il distribuie organismelor echivalente Romatsei. Anul trecut, Romatsa a castigat 44.481.870 de lei, bani cu care se autofinanteaza. In 2006, Unitatea APP Cluj a avut un profit de peste 1,5 milioane de euro, iar in prezent, serviciile de dirijare a aeronavelor se factureaza dupa o formula de calcul care include 40 de eurocenti/tona/kilometru.
Astfel, chiar daca APP Cluj se dovedeste extrem de profitabila, lucrurile se bat cap in cap pentru ca, potrivit raportului audit facut la Romatsa in 2009, unitatea de dirijare si control de apropiere APP Cluj apare in strategia de dezvoltare a RA Romatsa. Cu toate acestea, dupa cum am aratat mai sus, conducerea RA Romatsa doreste mutarea acestei unitati la Bucuresti, lucru care nu se regaseste in strategia Romaniei.
“Infiintarea zonei terminale Constanta si a unitatii de dirijare si control de apropiere APP Constanta; Infiintarea zonei terminale Arad si unitatii de dirijare si control de apropiere APP Arad; Transfer activitate ruta de la centrul de dirijare a zborurilor („CDZ”) Constanta la CDZ Bucuresti; Transfer activitate ruta de la CDZ Arad la CDZ Bucuresti; Infiintarea zonei terminale Cluj si unitatii de dirijare si control de apropiere APP Cluj; Infiintarea Centrului de Rezerva CR1.”, se arata in strategia de dezvoltare Romatsam corelata cu termenele si obiectivele europene si regionale referitoare la implementarea conceptului Cer Unic European.
Chiar daca reprezentantii RA Romatsa au fost intrebati care sunt motivele pentru care se doreste desfiintarea Unitatii APP Cluj, pana la inchiderea editiei, nu au formulat nici un raspuns.

Intr-un interviu acordat in luna august 2009 de Valentin Preda, secretar de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), pentru “Financiarul”, se prezinta strategia europeana pentru gestionarea spatiului aerian european. Conform lui Preda, spatiul european aerian se va imparti in patru “blocuri functionale aeriene”.
“Se urmareste un spatiu aerian in care impartirea sa nu fie dictata prin granitele nationale. Pentru moment, avem un bloc functional aerian (FAB), un proiect dintre Romania si Bul­garia. Romania a semnat memoran­dumul de intelegere si l-a inaintat Bulgariei pentru semnare. Se doreste ca, la nivelul intregii Europe, sa se ajunga la patru FAB-uri, in 2014-2015. Am putea fi marginalizati daca Bulgaria sau orice alta tara din zona ar crea un FAB puternic si ar prelua traficul si pe zonele in care noi avem, in momentul de fata, controlul. Indi­ferent sub ce forma am privi lucru­rile, sunt doua avantaje: am avea mai multe aeronave, iar incasarile ar creste si, in al doilea rand, n-am fi in situatia de a nu face fata concu­rentei. Daca nu implementam anumite sisteme pana acum exista posibili­tatea ca Romatsa sa piarda valoarea de piata pe care o are in prezent.

Atributiile APP Cluj-Napoca:
a) serviciul de dirijare si control de apropiere, precum si serviciul de informare a zborurilor pentru aerodromurile Cluj-Napoca, Targu Mures, Baia Mare, Satu Mare, Sibiu;
b) serviciul de alarmare pentru zona de responsabilitate repartizata;
c) atributiile partii civile in coordonarea civila/militara pentru zona de responsabilitate repartizata.

Razvan ROBU

4 COMENTARII

  1. Sa infiinteze CJ din Cluj-Napoca, Targu Mures, Baia Mare, Satu Mare, Sibiu un APP regional independent de buCUResti! Oameni calificati sunt, aparatura poate fi cumparata sau inchiriata, sediu exista!

  2. Nu fiti rai!
    Controlorii nu au nici o vina .Sunt aruncate in spatele lor chestii politice si nu e cinstit.
    Aviatia e simpla : avioanele vin si pleaca .
    S-a ajuns la non-colaborare intre CTA , precum si o non-colaborare intre CTA si armata !
    O baza legala ??? O actiune legala?
    Ca de non-LEGAL eu m-am saturat!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.