Acum câţiva ani, când Primăria debuta în procesul de demolare a garajelor, am luat Clujul la pas într-un proiect de intervenţie culturală. Împreună cu echipa de proiect am documentat problemele legate de trăirea în comun în contextul urbanizării forțate a zonelor intermediare dintre spațiul public și cel privat, pornind de politicile de confiscare și dărâmare a garajelor de către autoritățile locale. Ne-am concentrat, cu precădere, asupra cartierului Mănăştur. Cartierul Mănăştur este cel mai mare cartier al municipiului Cluj-Napoca, cu populaţie de aproximativ 160.000 de oameni, şi are deja o istorie strâns legată de demolări şi schimbări urbanistice, blocurile din prezent fiind construite pe parcelele fostului sat Mănăştur, care a fost complet demolat pentru a fi transformat într-un cartier (în care, în principal, au fost mutaţi muncitorii din fabricile oraşului), azi parte integrantă a Clujului. Concret, un garaj dărâmat înseamnă un loc şi jumătate de parcare câştigat. Ce se pierde în schimb odată cu garajele? 

Contrar aşteptărilor, un garaj nu e doar spaţiul în care îţi ţii maşina, ci o extensie a vieţii de apartament, în care oamenii desfăşoară activităţi pe care spaţiul limitat al apartamentului nu le permite. În cartierele pline de betoane, să-ţi produci propriul vin, să ai un spaţiu de socializare unde se creează leguături între vecini, să-ţi coci legumele pentru zacuscă sau să pui murături, reprezintă o victorie, o formă de supravieţuire şi pot coagula chiar microcomunităţi. Mai mult, în autodeclaratul „oraş de 5 stele”, cu cele mai scumpe chirii din ţară, micii întreprinzători au dezvoltat mici afaceri în garaje în lipsa unor spaţii mai propice. 

Dacă privim retorspecitv, putem remarca cu uşurinţă că Primăria Cluj-Napoca are multe antecedente în ceea ce priveşte privatizarea spaţiului public. Drept dovadă stau mall-ul Iulius, care a fost constriut pe terenul Parcului Est sau noul mall Carbochim în al cărui proiect există propunerea construcţiei unei parcări ce presupune betonarea unui kilometru din Someş pentru facilitarea construcţiei acesteia. Aceste politici-fetiş ale administraţiei locale, de betonare masivă şi ocupare a spaţiului public, sunt deja celebre şi îndelung dezbătute de către societatea civilă. 

 Garajele, având un statut incert, reprezintă un spaţiu entre-doux, la confluenţa dintre public şi privat, nereglementat de autorităţi, oferind loc în comun unde oamenii se pot întâlni şi unde se pot crea relaţii între vecini. Alături de alte spaţii intermediare pe care le identifică Ciprian Mihali în articolul „Dreptul la oraş”, pulblicat în revista Idea, cum ar fi: intrarea în bloc, spaţiile din faţa blocului, curţile blocurilor, care „n-au fost de fapt spații de negociere, de clarificare a celor două, ci spații de refugiu sau de refuz, spații de eschivă sau spații de confuzie”, la fel şi garajele devin un spaţiu-refugiu. Ca atare, de-a lungul timpului, încă din perioada regimului comunist, garajele au îndeplinit mai multe funcţii: de la clasicul spaţiu de depozitare până la spaţiu de socializare sau recreere.

Ce cred oamenii despre demolarea garajelor

Ceea ce am remarcat, în procesul de documentare, e că în astfel de situaţii, în mod evident, oamenii se împart. Proprietarii de garaje nu sunt de acord cu demolarea pentru că deşi, terenul este concesionat de la primărie, spaţiul garajului – în care au investit emoţional şi, totodată, financiar – a devenit, simbolic, al lor. Cei care nu au avut garaje îşi doresc demolarea acestora deoarece se simt neîndreptăţiţi. Nu am putut coagula o perspectivă comună dar, din discuţiile pe care le-am avut cu locuitorii cartierelor (proprietari de garaj, foşti proprietari sau cei care nu au avut niciodată garaj), cred că afirmaţia unui proprietar sumarizează o părere generală, cel mai frecvent întâlnită: „eu sunt puţin pro, dar mai mult contra”. 

Problema pe care oamenii au adus-o cel mai des în discuţie – fie ca sunt pro, fie că sunt contra demolare – a fost aceea că au fost înştiintaţi, dar nu consultaţi înainte de luarea acestei decizii de către autorităţiile locale. O doamnă căreia urma să i se demoleze garajul a început să plângă şi ne-a spus: „mergeţi peste Boc, că voi sunteţi tineri şi puternici, noi nu putem face nimic, că nu ne bagă nimeni în seamă”. Un alt proprietar de garaj ne-a zis că după ce îi demolează garajul se mută în Oradea, unde are fiul lui apartament, pentru că nu mai are de ce să stea aici.

Efectele pozitive pe termen scurt ale demolării garajelor sunt uşor cuantificabile: o maşină şi jumătate parcată în plus, cum ziceam mai sus. Sau, poate, fluidizarea traficului. Cu toate acestea există mai multe studii cum ar fi „Reducing parking spaces helps cities cut auto emissions” publicat de  Tiffany Stecker în Scientific American, în anul 2011, sau „How parking destroys cities”,  publicat în The Atlantic, în anul 2022, care  arată că pe termen lung, impactul poate fi unul negativ, prin creşterea poluării în zonă sau prin creşterea preţului vieţii. Totodată demolarea garajelor reprezintă arestarea de către autorităţi a unui spaţiu unde o comunitate se poate forma şi dezvolta. Odată dispariția cu garajelor, dispar și poveștile din spatele acestora adunate de cetățeni prin evenimentele desfăşurate în jurul acestor spaţii care creează atâtea controverse. 

Micii antreprenori, afaceri în garaj

Piaţa imobiliară este, în mod evident, una foarte dinamică. Dezvoltarea urbană şi economică rapidă şi inegală a condus la o creştere semnificativă a preţurilor de închiriere a spaţiilor comerciale, care au fost acaparate, ulterior, de mai marile sau mai miciile corporaţii potente financiar, lăsând în urmă micii întreprinzători. E bine cunoscut că în garaj au început afaceri uriaşe precum Google, Apple, Amazon sau Microsoft, care, de cele mai multe ori, sunt un reper pentru antreprenorii români care încearcă să reziste într-o piaţă haotică. 

În contextul în care preţurile chiriilor pentru spaţiile comerciale din oraş depăşesc câteva mii de euro,  multe afaceri de familie funcţionează în garajele din cartiere, cum ar fi: croitorii, un coafor,  sau un service de televizoare. Nu cred că trebuie să privim neapărat romanţat şi nostalgic demolarea garajelor, însă aceste mici afaceri fac parte din peisajul urban al cartierelor. Peisaj care poate părea pestriţ, uneori, dar are propriul lui famerc. Farmec ce nu se aliniază, însă, cu crezul estetic al administraţiei locale

Mai mult, micile afaceri de cartier sunt puse sub semnul dispariţiei. Odată cu demolarea garajelor vor fi demolate şi o parte din veniturile unor familii. Înainte de mizele estetice sau de maşini vorbim, totuşi, de oameni. De oameni lăsaţi în urmă în oraşul cu pretenţii smart

14 COMENTARII

  1. Nu sunt sigura daca am citit o parodie sau un articol serios. Oricum, am ras pe alocuri. Nu am stiut cate functii complexe indeplineste in societate garajul dintre blocuri. Eu credeam ca iti parchezi masina. Ca, daca vecinul are in garaj masina, ii inteleg supararea ca ramane fara, dar, daca bate cu ciocanul/ prajeste vinete/ bea bere/ asculta manele ca “ un mic întreprinzător “ , atunci ma bucur ca am scapat de circoteca.
    Autorul articolului a introdus atat de multa emotie printre randuri, incat a devenit comic. Foarte prost scris.

  2. Eu cred ca e vorba mai mult de estetic. Garajele acelea de tabla arata oribil prin oricare cartier te-ai duce. Acestea fiind zise , Clujul oricum arata oribil datorita înghesuielii care s-a creat si din cauza construirii haotice de blocuri in nestire intre case, pe stradute inguste, pe spatii care alta data au fost spatii verzi (includ aici si bisericile) , etc

  3. Nimic despre construirea de parkinguri publice pt riverani, cu mici magazine la parter de unde sa-ti iei direct pita si prezervative la 12 noaptea cand vii acasi dupa ce ai muncit ca un bou sa aiba statul si orasul de unde sa-ti ia impozit, ca sa aiba JIGODIILE CE FURA. Nimic despre faptul ca daca faci un rahat de parking suprateran, faci loc pt spatii verzi si aleei de 3 ori(daca-i cu 4 etaje). Nimic despre pasaje supraterane intr-un oras pe care terenul nu-l ajuta. Nimic despre un rahat de centura despre care un MITOMAN BOLNAV le tot minte in urechi… Lipsa de viziune, tipic neomarxista… bleah

  4. Treaba cu o mașină jumate în plus parcată nu se potrivește. Pildă ar fi aleea Parîng unde pe o parte erau garaje și pe cealaltă parte, peste șanțul betonat în V, parcau alte mașini. Acum, după dărîmarea lor, au făcut pe partea cu șanțul trotuar de parchează mai puține mașini decît înainte.
    Cei din spatele primăriei, că doar nu clădirea primărie face miș-mașuri, au vrut, acum 10 ani, să ia terenul din jurul Catedralei Ortodoxe așa că nu-i de mirare că fură alte pămînturi. Legat de Catedrală, după ce au pierdut, erau acte de donație, au avut nesimțirea și-au făcut recurs.
    PS Asociațile de locatari ar trebui să înștiințeze sus și tare că pămîntul pe care-i blocul și cel din jur este al oamenilor din bloc, să oprească pe cei din spatele primăriei șă-și bage nasul și să nu mai plătească chirie. Multe parcări, mai ales în Gheorgeni, s-au făcut pe o parte a spațiului verde al blocurilor. De ce să hotărască cineva din biroul primăriei cine parchează pe terenul blocului? La fel în privința copacilor, a gardurilor.

  5. Eu cred ca asta care a scris articolul e un idiot. Garajul e că să-ți faci zacusca si muraturi ? Cat de idiot poti sa fi ? Atunci hai sa facem garaje pentru fiecare familie ca sa avem unde bea bere si socializa. Ar arata ca si favelele din Brazilia. Prost prost prost

  6. Nu e permis de lege să faci afaceri in garaje! Mai ales că sunt lângă blocuri! Asta ne mai trebuie ! Gălăgie și poluare!

  7. Da oare de ce nu sau demolat prima dată în Zorilor pe str.Pasteur și în zona că pe str.Gh.Dima nu se poate circula.Acolo nu e nevoie de decongestionarea traficului și aer curat?
    Întreb pt un prieten din Manaștur.

  8. Mai este cîte o proastă care nu înțelege că aceste garaje sunt multifuncționale și că Bc le-a demolat fara să-i pese doar că să câștige un loc de parcare. Dar consecințele se vor vedea mai tirziu, poate chiar și pentru buci pardon boc, care s-ar putea să fie primar la Răchițele.

  9. Dacă s-au apucat să demoleze, să demoleze pe toate, pentru că astfel provoacă o dușmănie între cei la care sa demolat garajul și cei care mai beneficiază de existenta garajelor. Mai ales pentru că acum sunt mai atenți acum cei cu garajul demolat față de cum este folosit garajul. Sunt care nu mai au mașină dar îl reanchiriaza la alte persoane, și așa mai departe.

    • Poate și asta au urmărit; să bage altă zîzanie-ntre oameni. Nu găsești trei oameni între cunoscuți să aibe, in mare, aceași părere despre ce și cum ar trebui făcut să ne fie tuturor bine. Iar asta nu e firesc, nu e omenesc.

  10. „Nu e permis de lege …” Orice lege nedreaptă trebuie încălcată! Nu poți îndrepta o nedreptate (autorizații de garaje) cu o altă nedreptate (dărîmarea peste noapte).
    Prin 2018 au schimbat contractele prostind oamenii să le semneze. Orice contract oneros trebuie aruncat la gunoi.

  11. Cum adica prin demolarea unui garaj se castiga loc pentru o masina si jumatate in plus ? Aritmetica de clasa zero, sau poate ca masina existenta o ia boc si o duce in Rachitele.
    De fapt demolarea garajelor este vointa unor oameni bolnavi la cap, care l-au asasinat pe Ceausescu , pentru ca sa poata ei demola : Tehnofrigul, Irisul, Ira, Unirea si alte fabrici iar acuma daca le-au terminat pe acelea se uita in jur si nu mai gasesc decat niste garaje, nu o sa se impiedice ei ii ele.
    In ceea ce priveste disputa intre cei care au garaje si cei care nu au, povestea este pur romaneasca si se numeste „CAPRA VECINULUI”.
    Demolati baieti, demolati, firar ale naibii de garaje comuniste.

  12. E incredibil câți cetățeni iubitori de garaje ruginite și mucegăite cu miros de varza murată avem la Cluj. Unde anume ați mai văzut asemenea construcții în vestul Europei în 2024?! Eu zic sa vă mutați cu toții în mama Rusie, daca va place atât de mult decorul comunist și sunteți nostalgici după estetica ceaușistă!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.