Poliția Locală, alături de alte atribuții, fericește clujenii și floreștenii cu amenzi pentru oprirea neregulamentară. Doar că în ultima perioadă din ce în ce mai mulți cetățeni contestă legalitatea acestor amenzi, susținând că doar anumiți polițiști locali au dreptul de a sancționa legal în acest sens. Mai mult, pe rețelele de socializare o sumedenie de pseudojuriști argumentează cu te miri ce idei această susținere. Ei bine, de curând uin judecător a făcut lumină în acest sens, explicând cu subiect și predicat de ce orice polițist local are dreptul legal de a sancționa cu amendă sau avertisment oprirea neregulamentară.

Concret, în vara anului trecut, pe str Horea din Florești, un cetățean a fost amendat pentru oprirea neregulamentară. Acesta s-a adresat Justiției, a contestat procesul verbal și, în primă instanță, la Judecătoria Cluj a pierdut procesul, judecătorul Mugurel Marius Oprescu respingând plângerea contravențională făcută de petent. În Dosarul nr.16248/211/2018, prin Sentința Civilă 665/2019, magistratul desfiinșează întreaga apărare a petentului.

În primul rând judecătorul opinează ca fiind fără susținere legală afirmația petentului cum că a parcat neregulamentar întrucât locuiește vis a vis și nu avea alt loc de a opri regulamentar. De asemenea, judecătorul apreciază ca fiind irelevantă susținerea petentului cum că Poliția locală aplică sancțiuni repetate în zonă.

Dar, cel mai important, judecătorul clujean explică limpede de ce orice polițist local care a urmat un programde formare iniţială organizat într-o instituţie de învăţământ din MAI, conform art. 18 din Legea nr. 155/2010, INDIFERENT DE BIROUL DIN CARE FACE PARTE, are dreptul legal de a constata și sancționa contravenții pe subiectul în cauză. Iată paragraful elocvent din Motivarea sentinței: “

Potrivit art. 7 lit. h) din Legea nr. 155/ 2010 a Poliţiei Locale, în domeniul circulaţiei pe drumurile publice, poliţia locală constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea și staţionarea, parcarea autovehicolelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staţionate neregulamentar.

Aşadar, dispoziţiile Legii nr. 155/ 2010 conferă agenţilor constatatori din cadrul Direcţiei Generale Poliţia Locală prerogative în acest sens.

În acelaşi timp, art. 15 alin. 2 din OG 2/ 2001, privind regimul juridic al contravenţiilor, statuează că, pot fi agenţi constatatori primarii, ofiţerii şi subofiţerii din cadrul MAI, special abilitaţi, persoanele împuternicite în acest scop de miniştri şi de alţi conducători ai autorităţilor administraţiei publice centrale, de prefecţi, preşedinţi ai consiliilor judeţene, primari, de primarul general al municipiului Bucureşti, precum şi de alte persoane prevăzute în legi speciale.

Or, prin Dispoziţia Primarului nr. 977/19.12.2017(f.63) privind împuternicirea funcţionarilor publici din cadrul Serviciului Poliţia Locală din aparatul de specialitate al Primarului comunei Floreşti, jud. Cluj, „agenţii constatatori din cadrul acesteia, inclusiv agentul constatator ……, sunt împuterniciţi să constate contravenţii şi să aplice sancţiuni la legislaţia în domeniul circulaţiei pe drumurile publice săvârşite pe raza comunei Floreşti, judeţul Cluj.

În continuare este de observat că art. 1 din Legea nr. 155/2010 a poliţiei locale precizează faptul că poliţia locală are atribuţii în următoarele domenii: ordinea și liniștea publică, precum și paza bunurilor; circulația pe drumurile publice; disciplina în construcții și afișajul stradal; protecția mediului; activitatea comercială; evidența persoanelor; alte domenii stabilite prin lege.

Astfel, unt stabilite atribuţiile generale ale poliţiei locale în diferite domenii, domenii privite abstract de legiuitor.                                          

Art. 6-11 din actul normativ enunţat, în care sunt stabilite Atribuţiile specifice domeniilor prevăzute la art. 1,  nu precizează faptul că doar poliţistul local din compartimentul respectiv are atribuţiile în cauză ci poliţia locală: În domeniul ordinii și liniștii publice, precum și al pazei bunurilor, poliția locală are următoarele atribuții:….

Prin urmare, în mod just a menționat intimata că s-a optat pentru o astfel de diferențiere doar pentru a evidenția într-un mod cât mai optim tipurile de contravenții specifice anumitor domenii, dar acest lucru nu presupune că un polițist local dintr-un compartiment nu poate constata şi aplica sancțiuni din alte domenii, textul de lege permițând, prin folosirea sintagmei politia locală, tuturor polițiștilor să constate si să sancționeze contravențiile din toate domeniile de activitate.

Dacă s-ar interpreta în sensul prezentat în plângere, s-ar putea crea situaţii de imposibilitate de aplicare şi sancţionare a prevederilor legale pentru unităţile administrativ-teritoriale care nu dispun de personal suficient încât să existe ccompartimente separate pentru fiecare domeniu de activitate.

Tocmai de aceea s-a utilizat sintagma „poliţia locală are atribuţii(..) ” şi nu poliţistul local din compartimentul respectiv.                                                    –      ,

In domeniul circulației și ordinii publice există o singură condiţie ce trebuie îndeplinită pentru a putea aplica sancţiuni, respectiv să „se urmeze un programde formare iniţială organizat într-o instituţie de învăţământ din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, conform art. 18 din Legea nr. 155/2010.

Or, agentul ….. a finalizat un astfel de program după cum rezultă din certificatul de absolvire (f.59) astfel încât sunt îndeplinite şi exigenţele art.

7 lit. h) coroborat cu art. 43 din Legea nr. 155/2010 a poliţiei locale, conform cărora, poliţiştii locali care au urmat o specializare în domeniul circulaţiei rutiere sunt competenţi a sancţiona fapte conform OUG nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, în limitele expres prevăzute de art. 7 din Legea 155/2010.

In consecinţă, această critică a petentului apare ca neîntemeiată, astfel că instanţa o va respinge.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.